moren holder ikke bare i nakke skinnet
man skal IKKE løfte rotter etterhalen eller nakken
ALDRI
Løftes etter nakkeskinnet!
Moderator: Moderatorer
Nei man skal ikke løfte rotta etter halen eller nakkeskinnet, fordi mange rotter er store og tunge, og såklart er det ubehagelig for dem! De tar nok ikke skade av å en enkelt gang bli løftet etter nakkeskinnet eller haleroten hvis det er det eneste man kan få til, men som daglig håndtering er det ikke holdbart. Jeg vet at mange som jobber med rotter i lab må løfte etter haleroten en gang imellom, men som oftest håndteres de veldig forsiktig og snilt, også der! Mange av de som jobber med rottene bruker mye tid på å få dem håndterlige og trygge. Og det er sjeldem nab ser 600 grams hannrotter i labben, der er det som oftest små slanke dyr, som ikke tar så mye skade av å bli løftet etter haleroten en gang iblant. Men vi har ikke forsøksdyr, vi har kjæledyr, og rotter skal behandles varsomt. Tenk bare på når den blir løftet plustelig i været og mister all bakkekontakt, det kan være en stressende nok opplevelse for en rotte, det. Jeg synes det blir litt meningsløst å diskutere om et rotte kan løftes i halen eller ikke, selvfølgelig skal vi ikke behandle kjæledyrene våre sånn?!
en gang jeg var hos veterinæren med rottene mine, hadde de små hefter som det sto litt om forskjellige dyr. de hadde et sånt hefte om rotter som jeg tok med hjem og leste. der stod det hvordan man kunne løfte rottene og en av metodene var å løfte de etter nakkeskinnet!
senere så spurte jeg om det var riktig at man kunne løfte de etter nakkeskinnet, å dyrelegeassistenten sa at det kunne man godt jøre for å få bedre kontroll over rotta, men samtidig måtte man også holde den under bakføttene..
var litt skeptisk til å løfte en rotte etter nakke skinet, og har heller ikke gjort det selv om dyrelegen sa at man kunne gjøre det...

Jeg var hos dyrlegen med en av mine rotter, da hun fikk lungebetennelse, og siden hun fikk flytende antibiotika tenkte jeg å sjekke ut hvordan man best skulle gi medisinen. Jeg fikk med en sprøyte - uten spiss - fra dyrlegen. I de bøkene jeg har - og tror jeg har sett det på en del av sidene også - så står det at for å få bedre kontroll på rotta, slik at den ikke løper sin vei men får i seg all medisinen, så kan man sette rotta i fanget og holde i det løse skinnet bak nakken for så å sørge for at den er rolig.
I noen av bøkene står det også at man kan ta tak i nakkeskinnet, for å kalle det det, og holde der for så å scoope rotta opp ved å putte den andre hånden under rompa på den. Omtrent som når man lager iskremkuler, hvis noen har vanskelig for å lage seg et bilde. Det er nok en gang for å få kontroll, i tilfelle rotta er aggressiv og sånt. Men jeg har aldri gjort det med noen av mine. Skeptisk som jeg stoler jeg ikke alltid på alt jeg leser. Men å løfte den opp etter nakkeskinnet er jo vondt! *grøsser over hele seg* Får vondt bare ved tanken på det.
I noen av bøkene står det også at man kan ta tak i nakkeskinnet, for å kalle det det, og holde der for så å scoope rotta opp ved å putte den andre hånden under rompa på den. Omtrent som når man lager iskremkuler, hvis noen har vanskelig for å lage seg et bilde. Det er nok en gang for å få kontroll, i tilfelle rotta er aggressiv og sånt. Men jeg har aldri gjort det med noen av mine. Skeptisk som jeg stoler jeg ikke alltid på alt jeg leser. Men å løfte den opp etter nakkeskinnet er jo vondt! *grøsser over hele seg* Får vondt bare ved tanken på det.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com
Vel, rottene stivner jo i hele kroppen hvis man tar de i nakkeskinnet - i allefall de jeg har vært borti - så jeg vil ikke gjøre det hvis det finnes en annen utvei.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com