Jeg er så overrasket over hvor flotte personligheter de har og hvor sosiale de er. :cheesy:
Jeg har jo hørt at rotter fra butikker kan være vanskeligere å få sosiale, eller at de er veldig redde for mennesker. Så kanskje jeg har hatt veldig flaks, for mine to har vært utrolig lette å få sosiale. Jeg så for meg et par uker med intens sosialisering for å få dem til å stole på meg, det har jeg måttet gjøre med mine forrige rotter. Og den første dagen oppførte de seg som forventet, gjemte seg i hjøret av buret om jeg rørte meg i stua, prøvde å komme seg ned om jeg løftet de. Så jeg tok det veldig med ro, plukket dem ikke fort opp. Hadde de i sofaen sammen med meg en stund, så fikk være i buret sitt resten av kvelden for å bli bedre kjent der.
Men etter den første dagen har Pippin oppført seg som han alltid har kjent meg. Han kommer og hilser om jeg stikker hånda inn i buret, slikker meg på fingrene og i ansiktet når han har leketid på utsiden av buret og klarter over meg. Han er veldig mye inn og ut av buret når han ikke sover, undersøker og koser seg.

Swarley er litt mer tilbaketrukken, han er ikke redd for meg om jeg putter hånda inn i buret, han vasker fingrene mine og jeg kan leke med han. Men når han er ute er han er opptatt av å gjemme seg enn Pippin er, og hvis jeg løfter han oppfører han seg som en hamster. Han vil bare finne en måte å komme ned, og han vil helst gjemme seg inni ting hele tiden. Jeg tror jeg må jobbe litt hardere med han, men det kan jo også hende at det bare er sånn personligheten han har. Litt mer tilbaketrukken, men ikke redd allikevel. Nå har de bare bodd her i fire dager, så jeg hadde ikke forventet at de skulle være så sosiale allikevel. Hehe.
Men det er en annen ting jeg har lagt merke til med Swarley, det virker som han enten hører veldig dårlig, eller er rett og slett døv. For han reagerer aldri på lyder. F.eks måtte jeg ta ut av en hyllene i buret igår, og da sov han igjennom hele greia. Pippin derimot rykket på ørene når jeg kom lyder, og fulgte oppmerksomt med. Jeg har også prøvd å lage litt høye klikkelyder for å se om han reagerer, men det er bare Pippin som viser noe tegn på å legge merke til det. Og Swarley har røde øyne, jeg leste at noen skrev at de som har røde øyne også ser dårligere. Tror dere det kan være pga dårlig hørsel og syn at han er så mye mer skvetten på utsiden av buret enn Pippin? At han da føler seg litt utrygg og vil helst gjemme seg?
Oj, ble langt det her