Rotta e itj redd mæ, men den gjør mæ nervøs

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Marte

Rotta e itj redd mæ, men den gjør mæ nervøs

Post by Marte »

Har fått ei omplassert rotte.. Å i den siste tiden har den liksom små bitte i mæ.. Ikke hardt, men gjør mæ litt nervøs, siden de andre rottene mine itj gjør d :? Å av og til når jeg løfter den kan den pipe elr hvis jeg dytter den forsiktig bort.. For at den ikke skal bite tåa mi, ser den ut til å bli irritert :? (virker som om den tror den bestmmer over mæ.. e usikker om rotter gjør sånt) Den virker ikke aggresiv..
Er d normalt, for d kan det ikke være.. Men har også merket en positiv endring, for når den kom til meg, var den veldi rar.. Ikke som en rotte skal være syntes æ.. Men nå virker den mer normal "hyper" rotte :D :D Håper d er noen som har gode råd :wink:

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Neste gang hun småbiter, ikke ta til deg hånden, men se om hun slutter selv, rotter "smaker" av og til på oss, men da biter de ikke så hardt at det gjør vondt. Biter hun deg ikke til blods, tror jeg nok hun bare utforsker deg litt ;) Du kan selvfølgelig si nei til henne, og vise henne at du ikke aksepterer slik oppførsel. De rottene som har smakt på meg, har alle sluttet selv når de har funnet ut at jeg ikke smaker så godt ;)
Mvh Ida S. Eggen

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hei!

Høres mistenkelig likt vår Spinus...Har rotta bodd alene hos sin forrige eier? Spinus bodde alene i dyrebutikken og er merket av det. Han piper hvis vi prøver å løfte ham opp og forsøker å sparke meg bort hvis han er ekstra nervøs. Han snur seg av og til og glefser etter hånda (ikke "AAAARG, MAT!", men mer "Hei! Hvis du ikke slutter å ta på meg, kan jeg bruke disse") når jeg prøver å klappe ham, og skvetter ved den minste uventede bevegelse.

Vi tror slik oppførsel har sammenheng med dårlige assosiasjoner med det å bli håndtert, og vi merker at alle våre tre "butikkrotter" er/har vært skeptiske til hendene våre (i motsetning til Tommeliten).

Vi gir Spinus godbiter og stryker ham forsiktig mens han slafser den i seg, slik at han skjønner hvor godbitene kommer fra..den store, stygge hånda! Det fungerte veldig bra på Søta, som heller ikke likte hånda. vi prøver også å være forsiktig med hvordan vi møter ham; ikke hånda ovenfra/bakfra, rolige bevegelser.

Biter hun deg i tærne? Det gjør alle våre rotter; sokker og tær MÅ smakes på! Det hender de blir litt ivrige og glefser til ganske hardt, de er helt maniske...det hjelper ikke å si nei, de er helt hekta! Albuer smaker også fortreffelig og ørene våre må sniff-inspiseres og nappes i/pusses. Rotter har sære vaner...

97ik (Tommeliten prøver å si noe...)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Høres da veldig kjent ut :D
Alle rottene mine har smakt litt på meg (av typen napping i hendene) før de fant ut av det. Og tærne! Med en tidligere rotte ble det et problem, jeg måtte bruke tjukke ullsokker eller tøfler når hun var ute. Til slutt bet jeg tenna sammen og lot være å vifte hysterisk med tærne mens hun smakte ferdig, da gikk hun faktisk lei.
Ellers er jeg verdensmester i forbruk av fete håndkremer og har jeg no sånt på meg blir de helt ville, da er hendene mine å anse som godteri. Jeg lærer stadig...
Maria H.

kriztin

Post by kriztin »

Roger&Ingrid wrote:Hei!

Høres mistenkelig likt vår Spinus...Har rotta bodd alene hos sin forrige eier? Spinus bodde alene i dyrebutikken og er merket av det. Han piper hvis vi prøver å løfte ham opp og forsøker å sparke meg bort hvis han er ekstra nervøs. .... . . . .
Slik var to av våre rotter også, og det tok lang tid før de ble tilnærmet normale, men nå er de gode rotter. Den ene var bare redd og ville gjemme seg, men den andre bet skikkelig fra seg og gikk til angrep på oss når han var i sofan og jeg stakk hånden forsiktig mot han. Måtte mange godbiter til!
Han som bet var ikke alene i begynnelsen i butikken, men han ble ganske lei seg når kullsøsknene forsvant.

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Rotter kan være rare.
For ei tid tilbake overtok vi ei rotte. Han er en forsiktig type og har nok bestandig vørt det. Men før han slo seg til ro hos oss satt han og striskreik uansett hva vi gjorde. Trodde jo nesten gutten av syk. De andre hannene stod forundret og titta på han. De hadde da ikke gjordt han noe, hvorfor skulle han skrike sånn??? Han ville gjerne sitte i hånda og koses med, men veien ut av buret var FRYKTELIG skummel. ETter mye om og men fikk vi da fått han fortrolig med både burkamerater og annet. Etter lang tid fikk jeg høre historien om at han hadde fått "grisebank" av to voksne hanner i dyrebutikken før han kom til oss.
Det kunne de jo fortalt litt før, tenkte jeg.....
Poenget mitt er at det var litt styr med han, men det ordna seg og han er nå en trygg og fin rottemann.
mvh
mvh

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Det får da være måte på høflighet. Det skulle vel holde med en "mvh" :)
mvh

Marte

Post by Marte »

Men er d da normalt at rotta bli sint og lager sånn sint lyd hvis jeg elr andre rotten prøve å ta fra den maten??

Mvh

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Synes dette blir veldig vanskelig å svare på. Kunne du fortelle litt mer om i hvilke situasjoner dette skjer?Utenfor eller innenfor buret? Er rotta veldig sulten når hun oppfører seg sånn? Og HVOR sint blir hun? Biter hun de andre?
Det var du som hadde 2 yngre rotter og fikk en 1 år gammel omplasseringsrotte, var det ikke? Hvordan gikk "sammenslåingen"?
Generelt sett synes jeg det er helt greit at det går litt hardt for seg når rotter skal bli kjent, temperaturen kan godt være til tider høy når de kjenner hverandre godt også, men jeg synes de etter en fight må kunne ligge i en rottehaug mens de sover. Blir det mye dominansadferd og de etterpå legger seg i hver sin krok av buret, blir jeg skeptisk. Det avhenger mye av hva du mener med ordet sint, mendirekte sinte skal de vel egentlig ikke være.
Det høres synes jeg ut som om du er bekymret selv, og det aller viktigste i slike sammenhenger er å bli kjent med sine dyr og høre på sin egen magefølelse .Er man selv bekymret skal man ta det på alvor. Det betyr imidlertid ikke at det behøver å være alvorlig. FForvirret? Klart det!
Dyr er til tider forvirrende for oss tobente.
Lykke til
mvh

Marte

Post by Marte »

Hun hveser noe grasalt, hun biter aldri.. Å d pleier og være ute d skjer.. Hu e joh itj sulten trur itj æ, dem har joh alltid mat og friskt vann :roll: Men trur d har blitt en del slåsskampa inni i buret for å spise den beste maten :wink: inne i buret altså.. D gjikk helt utroli bra og sette dem sammen, litt slåssing i starten seff :D men d joh bare bra og vanli.. De rottene æ hadd først (yngste) satt a på plass me engang.. D va dem som va sjefan der tydligvis :) :wink: Men tebake te maten, d er itj nån av andran av rottan mine som blir sånn, dem lar mæ bare få maten.. For d hender de tar ting og skal dra me seg d under senga.. Som dem itj får lov te.. Å tar æ fra dem d, men d tørs itj æ på nya :? :D Kanskje hu er sånn for hu er ny? Å hu har itj hadd den beste starten på livet :cry: :?

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Det blir jo nesten som å skyte i blinde å si noe om dette føler jeg. Det er så vanskelig når man ikke har sett rottene i aksjon. Og det kan være veldig vanskelig da også å se hva som skjer og hvorfor.
Det finnes vel antagelig også like mange meninger om slike situasjoner som det finnes rotteeiere.
Tror likevel om det hadde vært mine rotter at jeg ville ha forsøkt å skille rottene igjen. Starte forfra. Når de vil ha med seg maten under senga er det sikkert for å hamstre, men det virker jo noe stressprega at hun skal bli så oppkava av at du tar det fra henne. I en sammenslåing synes jeg det virker som om det er veldig uheldig for nykommeren nettopp det du beskriver at de man har fra før sammen kaster seg på den nye. Det forhindrer man som regel ved å la nykommeren bli kjent med bare ei av rottene først. Deretter setter man hele flokken sammen.
Tror uansett hva du finner på å gjøre , er det viktig at du foretar deg noe som gjør at rotta ikke tråkker seg dypere og dypere ned i adferdsmønstre som du ikke vil ha.
Ser at dette ble litt uklart. Beklager! Men det er litt sent i hodet mitt.God natt!
mvh

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Bare en ting til
Jeg prøver å snu ting på hodet i slike sammenhenger for å om mulig se flere momenter.
Hva med å si at siden de to du hadde fra før setter på plass nykommeren og at de vil sjefe over henne, kan man da si at det er de to som ikke vil dele rettighetene med den nye? Er det mulig å se nye grep i situasjonen hvis du ser det på den måten?
Jeg sier ikke at det er slik problemet egentlig er, for det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om, men jeg har tro på å forsøke å se flere sider av slike saker.
Lykke til!
mvh

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg synes egentlig ikke det høres ut som om rotten din er sint. Den hveselyden du hører, kan det ikke være fordi hun piper høyt for å fortelle deg at hun vil ha det hun har fått tak i, og at du bare skal holde fingrene unna? Du er vel sterkere enn en rotte, så det er jo ikke noe problem for deg å ta fra henne det hun ikke får ha? Så lenge hun ikke biter deg. I og med at hun er ny, så kjenner hun deg sikkert ikke så godt, så hun vet ikke hva du vil når du kommer og "plager" henne (sånn ser det jo ut fra hennes ståsted, hun har funnet noe spennende, og du er slem og tar det fra henne). La henne bli helt trygg på at hendene dine er et hyggelig sted å være, der får man kos og godbiter og kan finne trgghet. Så roer hun seg sikkert.

Jeg synes heller ikke det høres ut som om det er noen problemer med dem i buret. Hun har blitt satt på plass og har funnet sin plass på rangstigen? De ligger og sover sammen? Isåfall synes jeg ikke du skal skille dem.

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei Det fine med et slikt forum som dette er at det ikke går lang tid før det dukker opp innlegg fra folk som er uenige. Det er kjempebra. Da får man et bredere spekter til å gjøre seg opp SIN mening. :)
Jeg skiller noen ganger dyr igjen og begynner forfra hvis jeg synes dyr virker stresset og jeg ikke klarer å se hvorfor. Men det er jo ikke nødvendig hvis man ikke ønsker det. Hvis du Marte, klarer å gjøre rotta di trygg sammen med de andre rottene er det ingentong som er bedre enn det. Det er jo avhengig av mange ting: hvor stresset rotta er, hvor mye hun føler hun er satt på plass av de andre, hvor mye tid du har til å være sammen med rottene osv (og sikkert mange flere argumenter som jeg ikke ser her) Samtidig skal man jo heller ikke gjøre det mer vanskelig enn det er heller. Tid gjør jo også ofte underverker.
mvh

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ok, da er jeg med! Jeg trodde du mente at hun skulle skille rottene fordi de sloss, ikke som et hjelpemiddel for å få den mer trygg! Da kan jeg være enig i at det kan være en ide å prøve. De aller fleste rottene blir fortere trygge på mennesker hvis de er sammen med andre rotter, iallefall hvis de andre rottene allerede er veldig tamme. Men, ingen regel uten unntak, så det kan være verdt et forsøk! Går det ikke er det jo bare å sette dem sammen igjen.

Locked