Flying saucer eller lignende
Moderator: Moderatorer
Flying saucer eller lignende
Jeg har ikke funnet store nok løpehjul noen steder - men vil gjerne ha noe de kan løpe på da de var veldig glade i løpehjul da de var mindre.
Det tok ikke lang tid før de vokste og jeg fjernet hjulet. :trist:
Jeg vurderte en stund å lage en tredemølle av lego :crazy: - Men ombestemte meg da jeg såg det ville bli litt klemfare med tanke på at denne måtte være automatisert (powered by pc-usb =D)
Da fant jeg denne; http://www.ukpetsupplies.com/Details.as ... rodId=3190
Er det noen som har erfaringer?
Vil denne ha noen negativ effekt på rotta?
Føler jeg må slå fast at rottene mine er ute og løper også, men jeg sku gjerne hatt noe de kan løpe på mens jeg ikke er her.
Det tok ikke lang tid før de vokste og jeg fjernet hjulet. :trist:
Jeg vurderte en stund å lage en tredemølle av lego :crazy: - Men ombestemte meg da jeg såg det ville bli litt klemfare med tanke på at denne måtte være automatisert (powered by pc-usb =D)
Da fant jeg denne; http://www.ukpetsupplies.com/Details.as ... rodId=3190
Er det noen som har erfaringer?
Vil denne ha noen negativ effekt på rotta?
Føler jeg må slå fast at rottene mine er ute og løper også, men jeg sku gjerne hatt noe de kan løpe på mens jeg ikke er her.
Re: Flying saucer eller lignende
Det vil jo selvfølgelig kunne være skjevbelastning av feks. rygg, siden de mest sannsynlig kommer til å løpe den samme veien hele tiden. Men den er sikkert bedre for ryggen enn vanlige løpehjul. Du kan jo feks la dem ha begrenset tid til hjulet.
Jeg har ingen personlige erfaringer med det selv, men jeg har hørt om flere som har hattd et hvor rottene ikke har giddet å bruke dem.
Jeg har ingen personlige erfaringer med det selv, men jeg har hørt om flere som har hattd et hvor rottene ikke har giddet å bruke dem.
Stine
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjekk ut hjemmesiden:
prøvd over lenger tid å få tak i denne på luxshopen. men de har vært utsolgt hele tiden. jeg har veldig lyst på
Hos meg er det bare ei av rottene som virkelig liker å løpe rundt ute.
Den løper stort sett som den vil, men den likte aldri hjul.
Den andre rotta var veldig glad i hjulet som mindre, men liker best å være i buret.
(Den prøver som regel å finne veien inn igjen dersom jeg tar den ut!)
Jeg tror forsåvidt den rotta kan ha tatt skade av hjulet (jeg visste ikke om dette før jeg fikk svar her på forumet :trist: ) - Den lener seg som regel litt mot den ene sida, og virker ikke fullt så stødig som den andre..
Tar derfor ikke sjansen dersom dere tror det kan være feilbelastende - som jeg forsåvidt tenkte meg selv.
Hva med å løpe i oppoverbakke - vil det være feil-belastende i lenger periode?
Om jeg lager en tredemølle der fronten er litt høyere (slik at den ikke trenger å være automatisk).
Hadde vært et morsomt hobbyprosjekt også å fått det rottesikkert :happy:
Den løper stort sett som den vil, men den likte aldri hjul.
Den andre rotta var veldig glad i hjulet som mindre, men liker best å være i buret.
(Den prøver som regel å finne veien inn igjen dersom jeg tar den ut!)
Jeg tror forsåvidt den rotta kan ha tatt skade av hjulet (jeg visste ikke om dette før jeg fikk svar her på forumet :trist: ) - Den lener seg som regel litt mot den ene sida, og virker ikke fullt så stødig som den andre..
Tar derfor ikke sjansen dersom dere tror det kan være feilbelastende - som jeg forsåvidt tenkte meg selv.
Hva med å løpe i oppoverbakke - vil det være feil-belastende i lenger periode?
Om jeg lager en tredemølle der fronten er litt høyere (slik at den ikke trenger å være automatisk).
Hadde vært et morsomt hobbyprosjekt også å fått det rottesikkert :happy:
Om de løper rett frem vil jeg ikke tro det er noe feilbelastende, nei.
Stine
Sjekk ut hjemmesiden:
Sjekk ut hjemmesiden:
Tredemølle for rotter hadde vært noe. Jeg hadde en løpegal hunnrotte. Hun hadde likt det.
Jeg hadde et digert løpehjul til mine jenter, og et par likte denne godt. Men den stod utenfor buret og jeg kunne regulere bruken en del. I perioder hadde jeg den inne i buret også. Jeg har dog større tro på at et slik flying saucer er mye bedre for en rotte. Kan bli en morsom leke for aktive jenter. Og de vil sikkert prøve mange forskjellige varianter på å bruke dette.
Jeg hadde et digert løpehjul til mine jenter, og et par likte denne godt. Men den stod utenfor buret og jeg kunne regulere bruken en del. I perioder hadde jeg den inne i buret også. Jeg har dog større tro på at et slik flying saucer er mye bedre for en rotte. Kan bli en morsom leke for aktive jenter. Og de vil sikkert prøve mange forskjellige varianter på å bruke dette.
Ble fristet til å prøve å lage noe selv nå :cheesy:
Får ta en tur innom clas ohlson og se om jeg får noen gode ideer =)
Får ta en tur innom clas ohlson og se om jeg får noen gode ideer =)
funker det kjøper jeg en av deg
Ja det hadde vært morro om det ble såpass godt resultat
Vi får se, regner ikke med det er så vanskelig å lage den.
Det som kan bli vanskelig er å finne det jeg trenger uten at det blir for dyrt..
Skal si ifra om det blir en braksuksess
Vi får se, regner ikke med det er så vanskelig å lage den.
Det som kan bli vanskelig er å finne det jeg trenger uten at det blir for dyrt..
Skal si ifra om det blir en braksuksess
-
- Gammelrotte
Skriv meg opp foe en også, om du gjør det stort 
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon
Bestilte forsåvidt en 12 tommers flying saucer fra amazon.co.uk da jeg fant den, som kom idag :cheer:.
Rotta som hadde brukt hjul forstod med en gang dealen, den andre likte aldri hjul, og liker heller ikke denne.
Jeg har også laget en testversjon av tredemølla jeg snakket om - bare for å se om prinsippet i seg selv fungerte.
Jeg brukte to hamster-hjul jeg hadde liggende, et buksebein fra en gammel dongeribukse og noen stålstenger.
Hamsterhjulene la jeg treplater over, slik at rottene ikke kunne gå inni dem
Det fungerte desverre ikke optimalt.
Den ene grunnen, var at buksa ville gli av over tid - det tok mellom 10 og 30 runder.
Og den andre var at etter en time hadde rottene sammen gnagd over halveis på buksebeinet, og det gikk ikke rundt like godt lenger.
Prinsippet fungerte, jeg satt med rotta som liker hjul og passet på at beinet ikke gled av hjulene, og den sprang som bare det.
Om jeg skal lage en "ordentlig" versjon for 200-300 kroner så må jeg finne et materiale som rotta ikke kan spise opp så lett..
Hos meg er alle hus og køyer laget av gamle klær, så de er desverre meget vandt til å tygge dem (tilpasse dem) til sitt eget behov
Rotta som hadde brukt hjul forstod med en gang dealen, den andre likte aldri hjul, og liker heller ikke denne.
Jeg har også laget en testversjon av tredemølla jeg snakket om - bare for å se om prinsippet i seg selv fungerte.
Jeg brukte to hamster-hjul jeg hadde liggende, et buksebein fra en gammel dongeribukse og noen stålstenger.
Hamsterhjulene la jeg treplater over, slik at rottene ikke kunne gå inni dem

Det fungerte desverre ikke optimalt.
Den ene grunnen, var at buksa ville gli av over tid - det tok mellom 10 og 30 runder.
Og den andre var at etter en time hadde rottene sammen gnagd over halveis på buksebeinet, og det gikk ikke rundt like godt lenger.

Prinsippet fungerte, jeg satt med rotta som liker hjul og passet på at beinet ikke gled av hjulene, og den sprang som bare det.
Om jeg skal lage en "ordentlig" versjon for 200-300 kroner så må jeg finne et materiale som rotta ikke kan spise opp så lett..
Hos meg er alle hus og køyer laget av gamle klær, så de er desverre meget vandt til å tygge dem (tilpasse dem) til sitt eget behov

Desverre, tenkte ikke på det før det var tygd opp, og da rydda jeg det bort siden ting datt sammen.
Tenker du å prøve deg på noe lignende?
Nei jeg har ikke sjans :bleh:Rottefar wrote:Desverre, tenkte ikke på det før det var tygd opp, og da rydda jeg det bort siden ting datt sammen.
Men lurte på hvordan den så ut.. Lettere å skjønne det ut i fra bilde enn fra forklaring liksom :cheer:
hehe, det tror jeg du hadde klart! :cheer:
Den var forsåvidt alt annet en pen, men det var også bare for å se om det fungerte.
Har fortsatt lyst å lage en som virker ordentlig..
Så om jeg finner et godt "rullebånd-materiale" ett sted skal jeg si ifra - Og da blir det bilder også
Den var forsåvidt alt annet en pen, men det var også bare for å se om det fungerte.
Har fortsatt lyst å lage en som virker ordentlig..
Så om jeg finner et godt "rullebånd-materiale" ett sted skal jeg si ifra - Og da blir det bilder også