luftveisinfeksjon og røde tupper i pelsen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottefar
Pinky

luftveisinfeksjon og røde tupper i pelsen

Post by Rottefar »

Rottene mine er blitt over ett år gamle, og de nyser fortsatt litt mye.

Jeg har siden min første post her på forumet hatt dem hos to veterinærer for å få sjekket om de hadde sykdommer - men ingen fant noe.

Det siste svaret jeg fikk var "noen rotter nyser mer enn andre".

Rotte 1 hos meg nyser skjeldent, og er kanskje det jeg vil tro er "normalt".

Rotte 2 nyser dog gjerne mye, når hun først begynner.
Slik er det litt med oss mennesker også? (Ett nys fører gjerne til serie-nysing :bleh: )
Den nyser altså i perioder.

La oss si at hun faktisk har hatt luftveisinfeksjon i ett år, hvordan ville det vært for den?
Ville den vært slapp? døende? rennende nese ?

Jeg går litt med en uvisshet om den faktisk er frisk eller ei..

Det andre er at begge rottene mine er hvite, og noen steder er pelsen grå/sort).
I nakken har de begge fått bittelitt rødt/rustbrunt, helt i tuppen av pelsen.

Jeg lurer rett og slett på om dette bare er pelsfarge, eller kan bety noe annet?

Matmor
Gammelrotte

Re: luftveisinfeksjon og røde tupper i pelsen

Post by Matmor »

Rotter med øvre luftveisinfeksjoner (i motsetning til bronkitt og lungebetennelse) trenger ikke alltid behandles. Sannsynligvis kan de få bihulebetennelse de som oss, og det bør jo behandles. Ellers blir det vondt for rotta, og faren for ørebetennelse øker vel også. Men hvis rottene dine ellers virker friske ville jeg slått meg til tåls med at det ikke er noe farlig i vegen med dem, nå som du har fått dem undersøkt hos veterinær.

Det man er mest redd for når det gjelder luftveisinfeksjoner er at de enten skal utvikle seg til ørebetennelser eller til lungebetennelser. Helsen kan gå veldig brått utforbakke når det blir oppdaget. Men man kan ikke gardere seg mot alt.

Håper nyserottene lever i mange glade måneder til :rat:

Post Reply