Aktivisering utenfor buret

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Usagi-Zakura
Omegarotte

Aktivisering utenfor buret

Post by Usagi-Zakura »

Jeg lurer litt på hva andre folk her inne gjør for å aktivisere rottene utenfor buret?
Alleria blir fort lei av å være inne i buret, og lærte fort hvordan hun skulle åpne døra innenfra:p (hun får det ikke til nå siden buret er låst med kroker)
Jeg pleier å ha dem løs i sofaen, ettersom jeg tror ikke det blir så populært å slippe dem løs i stua:p (Soverommet mitt blir litt samme sak, pga TV, symaskin, Playstation og Nintendo som er vanskelig å gjemme unna...pluss en masse steder rottene kan forsvinne inn i.)
Men er det nok med en sofatur?
Tar også gjerne imot forslag til rotteleker.
Så langt har de en metalstang med diverse tre-leker som er kjøpt på dyrebutikk, og jeg har lagt inn en dorull fyllt med papir og godbiter i midten av og til. De pleide å ha noen hamsterrør før som de likte å krype gjennom, men desverre vokste de fort ut av dem...finnes det sånne i rottestørrelse noe sted?

Tonje!
River avispapir

Re: Aktivisering utenfor buret

Post by Tonje! »

Når mine er ute og løper har de fri tilgang til kjøkkenet og stua (to rom, men uten dør).

Her har jeg både data, TV og andre ledninger, men de har heldigvis gnagd ganske lite, og det virker som om de har sluttet med det nå. Så helt ærlig synes jeg det høres lite ut og kun la dem løpe rundt i sofaen. Mine ser ut til å sette pris på å løpe i full fart over gulvet, klatre opp og ned overalt og "utforske".

Ellers driver jeg egentlig ikke med så mye aktivisering. De har en matball de triller en del rundt på, og innimellom lar jeg dem maisfiske - men det er det lenge siden nå. Får ta en ny maisfiskeøkt snart! :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er stor forskjell på hva slags aktiviseringsbehov rottene har. Bord med klatrestativ, matskål og sovehus, mine lange ben og stolen jeg sitter i ser ut til å være mer enn nok for den gjengen jeg har nå. Det er veldig spennende for de yngre rottene å løpe fram og tilbake oppetter bena mine, klatre opp på toppen av stolryggen, skli ned igjen til skuledren min, gjemme seg bak ryggen min, og så pile over "broen" av ben tilbake til sovehus, mat og klatrestativ. De eldre vagger over benbroen og legger seg godt til rette, gjemmer seg i sovehuset eller krabber innunder klærene mine og ligger der nesten hele luftetiden. Men ut skal de! Det er like stor stas for gammel som for ung, med ett unntak. Det er én som visst heller ville ha bodd i buret bestandig.

Noen rotter synes det er gøy med trådleker. Mine har dessverre bare sansen for det når jeg holder på med håndarbeid. Den tråden vil de ha, men hvis jeg bare tar en dusk og drar bortetter bordet leer de knapt på seg :roll: Poenget er nok at de ønsker seg full oppmerksomhet, intet mindre!

Gittiamo
Stjeler mat

Post by Gittiamo »

Jentene jeg hadde, krevde mer aktivisering, selv om de kunne løpe fritt i stue og på soverom. Så for dem bygget jeg en diger pappeskeby. Satte sammen masse pappesker med ganger og åpninger til hverandre. Med balkonger og rør osv. Tok stor plass i stua, men var superstas.

De kom frem over alt og hoppet opp og ned av sofa og seng og de klatret opp i bokhyller, lamper, TV-skjermen, tørkestativ osv osv.

Gutta jeg har nå er en del enklere. Spotify trenger bare å bli kost med så er han fornøyd, mens Hunter må jeg lekesloss en del med. Alt kan jeg gjøre mens jeg sitter i sofaen for de vil ikke ned på gulvet. Men de har en pappeske i sofaen og får en del papir de kan gjemme inn i esken. De får også noe å tygge på her. Og så har de et pledd de herjer rundt i.

Usagi-Zakura
Omegarotte

Post by Usagi-Zakura »

Jeg lurer på om jeg skal sy noen tunneller... Enten det eller henge inn noen gamle genser-ermer eller lignende...høres det lurt ut? De liker jo uansett å kravle inni klærne mine. :grin:

Post Reply