Har dere noe tips om å få litt mindre lukt?
Det er noen tøybiter inne i buret, er det det som lukter?
Please hjelp

Moderator: Moderatorer
Jeg vasker buret en gang i uken og vasker gulvet(de går løs der når de er ute) minst annenhver dag..Emilie :) wrote:Det stinker på rommet som rottene er på.
Har dere noe tips om å få litt mindre lukt?
Det er noen tøybiter inne i buret, er det det som lukter?
Please hjelp
Håper det var til hjelpTonje! wrote:Jeg tror det med lukt kommer an på burtypen og innredning, hvor flink man er til å vaske buret, hvor flink man er til å tilrettelegge når rottene er ute og litt rottene i seg selv.
Jeg har et bur med lakkerte sprinkler, og alt inni buret kan enten slenges i vaskemaskinen eller vaskes med grønnsåpevann, unntatt et tau som jeg kommer til å kaste når det til slutt lukter for mye. Jeg skifter på og vasker hele buret to ganger i uken, selv om jeg bare har to hunnrotter i det. Har to hjørnedoer med strø i (Yesterday's News) som de er flinke til å bruke. (OBS: Har også fleeceteppe i bunnen)
Jeg har ingen tepper på gulvet, og i sofaen har jeg et fleecepledd som jeg slenger i vaskemaskinen nå og da.
På denne måten merker jeg som regel lite til ingen lukt, trass i at buret står i min bittelille stueHar ofte spurt gjester om lukt, og de sier det samme.
Jeg skjønner ikke helt at mange klager på jennyhyllene når det gjelder lukt. Jeg vasker over mine jennyhyller to ganger i uka med klut og grønnsåpevann, og har ingen luktproblemer med dem.Tifa wrote:EDIT: Kan også legge til at det ble mindre lukt etter at jeg fjernet alle Jenny-hyllene!
Merkelig. Jeg brukte Jenny-hyllene igjen for en tid tilbake når rottene måtte bo i ferieburet sitt, og jeg merket lukt etter TO DAGER! Lukten gikk jo vekk etter at jeg hadde skrubbet hyllene i en god stund, men har ikke tid til å stå slik å skure hver eneste dagTonje! wrote:...
Jeg skjønner ikke helt at mange klager på jennyhyllene når det gjelder lukt. Jeg vasker over mine jennyhyller to ganger i uka med klut og grønnsåpevann, og har ingen luktproblemer med dem.
Ja, selvfølgelig blir det mindre lukt om de ikke tisser på hyllene. Mine gjorde det; hjørnene var fiiine tisseplasser tydeligvisTonje! wrote:Hmm, tisset rottene dine mye på hyllene da? Mine gjør det så og si aldri. Det kan jo ha mye å si.