Har grublet litt i det siste...
Moderator: Moderatorer
Hei igjen Ja, Topolinis, man kan jo selvfølgelig si at testkull også er avl. Jeg presiserer gjerne hva jeg mener. Det oppstår jo enkelte ganger situasjoner hvor det kan være grunner for å teste om en rotte f. eks. er bærer av en sykdom. Hvis alt tilsier at man bør avle på en rotte, men det er ett eller annet usikkerhetsmoment i det, kan valget for min del ved et par anledninger ha å ta et testkull. Men da har jeg beholdt hele kullet selv evt gjordt en avtale med en bekjent om å passe på en del av kullet for meg, slik at jeg har full kontroll på at kullet blir fulgt opp, men at det ikke blir avlet på.
Det er jo imidlertid et stort ansvar å gjøre nettopp slike testkull fordi man skal jo være rimelig sikker på at akkurat disse genene er verd å ta vare på for å gjennomføre det.
Om jeg ville ha gått videre med eksempelet nevnt tidligere i denne tråden er vel kanskje tvilsomt, men samtidig kjenner jeg ikke akkurat DEN rotta det gjaldt eller DEN linja. Jeg setter imidlertid pris på å få høre om andres beslutningsrekker. Det hjelper meg til å ta MINE beslutninger ved andre anledninger. Om jeg havner i den ene eller andre retningen avhenger jo av en hel masse ting som jeg pr i dag ikke kjenner.
mvh
Det er jo imidlertid et stort ansvar å gjøre nettopp slike testkull fordi man skal jo være rimelig sikker på at akkurat disse genene er verd å ta vare på for å gjennomføre det.
Om jeg ville ha gått videre med eksempelet nevnt tidligere i denne tråden er vel kanskje tvilsomt, men samtidig kjenner jeg ikke akkurat DEN rotta det gjaldt eller DEN linja. Jeg setter imidlertid pris på å få høre om andres beslutningsrekker. Det hjelper meg til å ta MINE beslutninger ved andre anledninger. Om jeg havner i den ene eller andre retningen avhenger jo av en hel masse ting som jeg pr i dag ikke kjenner.
mvh
Er det ikke flott når vi setter spørsmålstegn ved "det vedtatte"?De fleste sier jo at luftveisinfeksjoner kommer av et dårlig immunforsvar/dårlig helse.. Så hva annet skal jeg tro?

Anita
Men da er det jo også viktig, som flere nevner her, og beholde kullet selv, eller få satt ungene til eiere som skriver ned hver en ting, og som oppdaterer oppdretteren regelmessig. Jeg mener en ikke kan selge rotter fra slike kull som "vanlige" kjæledyr til hvem som helst, men til personer som er klar over at rottene kan bli syke, dø i ung alder, må regelmessig veies, legge merke til den minste forandring fysisk/psykisk. Det er jo ingen vits å avle frem slike testkull hvis en ikke følger nøye med på disse rottene gjennom hele deres levealder..
Mvh Ida S. Eggen
Henriette wrote:Tylan, ikke smart at give til gravide eller diegivene hunner.Er det mulig å få vite noe om denne medisinen; hva het den, hva var den og hva var den for? Er det noe vi kan regne med dukker opp her hvis vi får et betydelig SDA problem?
Hva da med rotter som ikke er gravide eller har barn? Er denne medisinen god hjelp da?
Mvh Ida S. Eggen
Henriette wrote:Min dyrlæge og jeg fik af vide at dette produkt ikke var testet på rotter, så hvis jeg havde mod på det, nok rotter osv. så kunne jeg jo prøve...
Men du kan jo læse Annbritts svar
Jeg har lest Annbritts svar, men det står ingenting om medisinen hjelper rotter som har blitt smittet med SDA..
Mvh Ida S. Eggen
Ja, den hjælper... Havde det ikke været for Tylanen var Isabel efter al sandsynlighed død i Februar, i stedet for at få 8 måneder mere at leve iTopolinis wrote:Henriette wrote:Min dyrlæge og jeg fik af vide at dette produkt ikke var testet på rotter, så hvis jeg havde mod på det, nok rotter osv. så kunne jeg jo prøve...
Men du kan jo læse Annbritts svar
Jeg har lest Annbritts svar, men det står ingenting om medisinen hjelper rotter som har blitt smittet med SDA..

Jeg spurgte min dyrlæge hvad jeg skulle give en hunrotte der efter al sandsynlighed var drægtig, og var blevet syg (på det tidspunkt anede vi ingenting om SDA, idet muligheden for, at det kunne være dette, blev benægtet) og blev anbefalet Tylan... Det er så ikke sikkert, hun burde have haft dette, men det reddede i hvert fald de andre rotter, som fik lungebetændelse, og derved mistede jeg ikke nogen (udover kuldet, men hellere et kuld ufødte unger, en mine elskede rotter

Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk
www.tamrotten.dk
Følte at innlegget mitt forsvant i tylan, SDA og testkull her..Topolinis wrote:Heidi skrev:Når det gjelder min konklusjon med dårlig immunforsvar ble jeg litt overrasket over spørsmålet ditt Heidi.. Du har jo selv sagt at rottene har dårlig immunforsvar, og at du vil avle frem bedre helse.. De fleste sier jo at luftveisinfeksjoner kommer av et dårlig immunforsvar/dårlig helse.. Så hva annet skal jeg tro? Jeg personlig har hatt få kull i en periode på snart 10 år, flere grunner til at jeg ikke har hatt så mange kull, en av de er at det er vanskelig å finne rotter jeg vil ha unger etter.. Jeg har hatt små, syke og snille rotter.. Store, sterke og sinte rotter og rotter som ganske enkelt ikke var verken det ene eller det andre.. Av de kullene jeg har hatt, har kun de to første vært forholdsvis vellykkede, da begge foreldrene levde lenge, og alle ungene vokste opp til å bli snille og gode kjæledyr. Mitt 4 kull er jeg usikker på, da to rotter har operert for kreft, en døde etter SDA smitte, og en ble det sagt var aggressiv. Jeg har ikke fått konstantert dette, men det har ikke dukket opp i senere generasjoner - ennå..Hvordan vet du det? Se forøvrig tråden "Atlas må til veterinær" under sykdom og helse. For den del, vet vi hva de fleste tamrotter dør av? Ja, ett eller annet som svekker luftveiene. Men hva er det? Og er det det samme hver gang? Og har det noe med immunforsvaret å gjøre? Har det bare med arv å gjøre eller bare med miljø å gjøre? Sannsynligvis en kombinasjon, men hvordan kan vi tilpasse både miljøet og arven optimalt? Kan noen komme med et forslag?
En ting slår meg når jeg leser svarene her og svarene på det samme spørsmålet på et annet forum, at her er folk langt mindre villige til å drive forsøk på dyrene sine. Nemo har forstått hva som må til hvis et sånt prosjekt som (jeg tror) Topolinis legger frem skal kunne gi noen svar. Og at vi likevel vlle være langt ifra å løse problemet med mye sykdom.
En stamtavle er jo vel og bra, men hva hjelper det egentlig, når vi ikke forstår hvordan sykdom og arv henger sammen?
Utrolig at så mange svarte på innlegget mitt her, og ser jo at det ender med innavl..Grunnen til at jeg spør om dette, er fordi en "oppdretter" som leverer til dyrebutikken her jeg bor, har rottene sine ute i uthuset, hun har ikke varme til de, men har gitt de høy og bomull til å lage seg reder av. Ungene er født i uthuset, og har vokst opp i kalde, varme, tørre og fuktige dager. Disse rottene er ikke så veldig sosiale, og ikke tamme, men til nå har de ungene jeg har sett vært store, sett bra ut, hatt en utrolig tykk pels, og av de som har kjøpt, og gitt tilbakemelding til butikken, har ingen hatt syke rotter. Jeg vet ikke hvem denne "oppdretteren" er, men har fått fortalt dette av en som jobber i butikken. Hun er meget fornøyd med rottenes helse, og har ikke tenkt på at de er så ville, da hun sier hun aldri har opplevd at rotter kan være tamme...
Men... Rottene ser bra ut, og hun sier at kjøperene er fornøyd med helsen på de. Derfor begynte jeg å gruble på om denne avlen i fjøset bedret helsen på de små? Personlig skjønner jeg ikke hvordan noen kan la slike små søte skapninger stå alene ute i et fjøs, og ikke få lyst til å ta de opp for å kose litt..
Jeg laget en NTF plakat, med "papirstrips" med hjemmesideadressen, og håpet denne oppdretteren også rev med seg en slik.. Forhåpentligvis leser denne oppdretteren da også om rottene, og finner ut at de burde sosialiseres mer, ha mulighet til å komme ut av buret hver dag... Få leve inne i huset sammen med folk..
Men, jeg er også interessert i å vite hva som vil skje hvis jeg senket temperaturen på det rommet ungene vokste opp på..? de første 2 ukene står de på eget rom, de neste 3 ukene i stua for å bli vant til dagliglivet vårt.. Vil alle bli forkjølet? Eller vil de ikke vise tegn på at det er kaldere til de? Nå er det ikke snakk om å senke temperaturen mye, men litt.. Det samme gjelder type spon, og høy, hva i all verden er det som gjør at rottene ikke tåler støv? Hvorfor blir de rammet av slike luftveisinfeksjoner? Med tanke på hvor mange år det har vært rotter på jorda, er det rart de blir så fort syke/svekket.. Jeg personlig er vel litt for dyrekjær, og litt for nøye med rottenes luksus, til at jeg klarer å gjennomføre et slikt forsøk, og som Nemo sier, det vil jo komme begge dele ut av det.

Hva mener dere? Er det noen der ute som mener at rottenes helse burde vært testet litt? Hva kan vi gjøre for å få de så friske og raske som overhodet mulig? Og hva må til for at vi skal finne ut mer?
Mvh Ida S. Eggen
-
- Gammelrotte
Har grublet litt på en ting jeg og...Jeg er ikke lege/veterinær eller lignende, så dersom det jeg nå skal skrive provoserer noen, vil jeg anbefale dere å huske dette når dere leser min lille filosofering over kjælerotters helse.
Jeg registrerer, ut i fra det som blir skrevet her på forumet, at en del rotteeiere har for vane å anbefale veterinærbesøk og medisinering av rotter som viser tegn til forkjølelse eller andre luftveisplager. Dette har jeg stusset litt over, og jeg har gjort meg opp noen tanker og meninger angående temaet rotters helse og medisinering av rotter.
1. Forkjølelse skyldes virus, ikke bakterieinfeksjon.
"forkjølelse, smittsom sykdom fremkalt av virus; viser seg ved betennelse i åndedrettsorganenes slimhinner, spesielt i nesen som snue med økt slimutskillelse, og evt. som hals- og luftrørskatarr; ledsages vanligvis av feber og dårlig allmenntilstand."
http://www.caplex.no/web/artikkel/artde ... id=9311083
2. "antibiotika, antibakterielle legemidler, oppr. fremstilt av mikroskopiske sopparter, produseres nå syntetisk. En del a. er virksomme mot få bakteriearter (smalspektrede), mens andre virker mot mange arter (bredspektrede). Penicillin (oppdaget av A. Fleming 1928) var det første a. Andre a.-grupper er sulfonamider, tetrasykliner, cefalosporiner og erytromycin. Har ingen effekt på virus."
http://www.caplex.no/web/artikkel/artde ... id=9337292
Derfor lurer jeg på: Hvorfor anbefaler enkelte at brukere med forkjølede rotter ber veterinæren om å behandle dyrene med antibiotika?
Antibiotika har altså ingen innvirkning på en forkjølelse. En annen ting er det antibiotika gjør med kroppen:
"Nede i friske tarmer herjer en hel haug med forskjellige mikroorganismer, både bakterier og sopper. En omgang med antibiotika utsletter imidlertid ofte det meste av bakteriefloraen. Dermed er bare soppene igjen, og uten noen særlig konkurranse om plassen hersker de snart over hele tarmen."
http://www.forskning.no/Artikler/2004/j ... 5749669.67
Ut i fra opplysningene i de ovenstående kildene, velger jeg å anta at dersom jeg tar en forkjølet rotte med til veterinær, ber om og får en antibiotikakur og setter rotta på denne, vil jeg etter endt kur ende opp med en rotte som:
a) fortsatt er forkjølet, og
b) har fått sin generelle allmenntilstand svekket på grunn av ubalanse i bakteriefloraen.
Og dermed synes jeg det er logisk å stille følgende spørsmål:
Bør man være mer forsiktig med å medisinere rottene med antibiotika?
Kan hyppig medisinering med antibiotika ha langsiktige effekter på rottenes helse og levealder?
Inte vet jag, inte...Men jeg synes dette også er et tema som bør tas opp i forbindelse med spørsmål om rottenes helse og levealder.
Forøvrig leser jeg også at anbefalingene om å få antibiotikabehandling begrunnes med at en forkjølelse kan utvikle seg til f.eks. lungebetennelse, dersom det ikke blir behandlet. Av kilden under kunne jeg lese meg til at lungebetennelse kan forårsakes av både virus og bakterier.
http://www.caplex.no/web/artikkel/artde ... id=9321582
Den etterfølgende kilden refererer til forskning omkring muligheten for at astma- og allergiplager i dagens samfunn skyldes bruk av antibiotika.
Jeg registrerer, ut i fra det som blir skrevet her på forumet, at en del rotteeiere har for vane å anbefale veterinærbesøk og medisinering av rotter som viser tegn til forkjølelse eller andre luftveisplager. Dette har jeg stusset litt over, og jeg har gjort meg opp noen tanker og meninger angående temaet rotters helse og medisinering av rotter.
1. Forkjølelse skyldes virus, ikke bakterieinfeksjon.
"forkjølelse, smittsom sykdom fremkalt av virus; viser seg ved betennelse i åndedrettsorganenes slimhinner, spesielt i nesen som snue med økt slimutskillelse, og evt. som hals- og luftrørskatarr; ledsages vanligvis av feber og dårlig allmenntilstand."
http://www.caplex.no/web/artikkel/artde ... id=9311083
2. "antibiotika, antibakterielle legemidler, oppr. fremstilt av mikroskopiske sopparter, produseres nå syntetisk. En del a. er virksomme mot få bakteriearter (smalspektrede), mens andre virker mot mange arter (bredspektrede). Penicillin (oppdaget av A. Fleming 1928) var det første a. Andre a.-grupper er sulfonamider, tetrasykliner, cefalosporiner og erytromycin. Har ingen effekt på virus."
http://www.caplex.no/web/artikkel/artde ... id=9337292
Derfor lurer jeg på: Hvorfor anbefaler enkelte at brukere med forkjølede rotter ber veterinæren om å behandle dyrene med antibiotika?
Antibiotika har altså ingen innvirkning på en forkjølelse. En annen ting er det antibiotika gjør med kroppen:
"Nede i friske tarmer herjer en hel haug med forskjellige mikroorganismer, både bakterier og sopper. En omgang med antibiotika utsletter imidlertid ofte det meste av bakteriefloraen. Dermed er bare soppene igjen, og uten noen særlig konkurranse om plassen hersker de snart over hele tarmen."
Ut i fra opplysningene i de ovenstående kildene, velger jeg å anta at dersom jeg tar en forkjølet rotte med til veterinær, ber om og får en antibiotikakur og setter rotta på denne, vil jeg etter endt kur ende opp med en rotte som:
a) fortsatt er forkjølet, og
b) har fått sin generelle allmenntilstand svekket på grunn av ubalanse i bakteriefloraen.
Og dermed synes jeg det er logisk å stille følgende spørsmål:
Bør man være mer forsiktig med å medisinere rottene med antibiotika?
Kan hyppig medisinering med antibiotika ha langsiktige effekter på rottenes helse og levealder?
Inte vet jag, inte...Men jeg synes dette også er et tema som bør tas opp i forbindelse med spørsmål om rottenes helse og levealder.
Forøvrig leser jeg også at anbefalingene om å få antibiotikabehandling begrunnes med at en forkjølelse kan utvikle seg til f.eks. lungebetennelse, dersom det ikke blir behandlet. Av kilden under kunne jeg lese meg til at lungebetennelse kan forårsakes av både virus og bakterier.
http://www.caplex.no/web/artikkel/artde ... id=9321582
Den etterfølgende kilden refererer til forskning omkring muligheten for at astma- og allergiplager i dagens samfunn skyldes bruk av antibiotika.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
-
- Gammelrotte
Ja, nettopp derfor synes jeg det er på tide at vi finner ut av dette. Jeg var hos veterinær med Toffa og Søta for noen måneder siden, de nøs og klødde seg litt og jeg leste meg til hysteri. Veterinæren fant ikke noe galt, han lyttet lenge på hjerte og lunger og konstaterte at rottene var sunne og friske. Konklusjonen var at "noe" irriterte luftveiene deres. MEN: På tross av at rottene ble erklært friske, fikk jeg med en resept på et eller annet antibiotikum som skulle gis i fem dager. Jeg gav dem medisinen, men i ettertid angrer jeg meg. Hvis rottene ikke var syke, hvorfor skulle jeg gi dem medisin, egentlig?
Av det jeg har lest og sett på tv, forstår jeg at vi har et økende problem med multiresistente bakterier, og at årsaken til dette er unødvendig medisinering og feil bruk av antibiotika. Sistnevnte er et problem blant tuberkulosepasienter, fordi tub-kuren er langvarig og mange kutter ut så fort de føler seg friske. Slik får bakteriene tid til å venne seg til medisinen og lære hvordan den kan bekjempes. Jeg fikk meg en tankevekker sist jeg gikk på antibiotika, fordi jeg ble vesentlig verre av medisinen enn jeg alt var av sykdommen, i tillegg til at jeg fikk oppleve langvarige bivirkninger av at bakteriefloraen ble kraftig redusert. Derfor spør jeg meg selv: Vil jeg egentlig utsette rottene mine for det samme?
Dessuten lurer jeg på hvorfor veterinærene gir dyr med virusinfeksjon antibiotika, når de vet at det ikke hjelper? Kan det være fordi dyr er vanskelige å behandle, fordi de ikke kan forklare og gradere smertene de eventuelt har? Jeg bare grubler litt....Synes dette er verdt å fundere litt på.
Jeg må presisere at dette overhodet ikke er ment som noen kritikk mot rotteeiere som tar med dyrene til veterinær. Jeg lurer bare på om vi bør ha disse spørsmålene i bakhodet når vi får en resept i hånda. Antibiotika er et tveegget sverd (ah, poesi!); uten det er vi forsvarsløse overfor en mektig fiende, med det risikerer vi å skape oss en mye større.
Amen...
Av det jeg har lest og sett på tv, forstår jeg at vi har et økende problem med multiresistente bakterier, og at årsaken til dette er unødvendig medisinering og feil bruk av antibiotika. Sistnevnte er et problem blant tuberkulosepasienter, fordi tub-kuren er langvarig og mange kutter ut så fort de føler seg friske. Slik får bakteriene tid til å venne seg til medisinen og lære hvordan den kan bekjempes. Jeg fikk meg en tankevekker sist jeg gikk på antibiotika, fordi jeg ble vesentlig verre av medisinen enn jeg alt var av sykdommen, i tillegg til at jeg fikk oppleve langvarige bivirkninger av at bakteriefloraen ble kraftig redusert. Derfor spør jeg meg selv: Vil jeg egentlig utsette rottene mine for det samme?
Dessuten lurer jeg på hvorfor veterinærene gir dyr med virusinfeksjon antibiotika, når de vet at det ikke hjelper? Kan det være fordi dyr er vanskelige å behandle, fordi de ikke kan forklare og gradere smertene de eventuelt har? Jeg bare grubler litt....Synes dette er verdt å fundere litt på.
Jeg må presisere at dette overhodet ikke er ment som noen kritikk mot rotteeiere som tar med dyrene til veterinær. Jeg lurer bare på om vi bør ha disse spørsmålene i bakhodet når vi får en resept i hånda. Antibiotika er et tveegget sverd (ah, poesi!); uten det er vi forsvarsløse overfor en mektig fiende, med det risikerer vi å skape oss en mye større.
Amen...
Rotter får ikke antibiotikabehandlinger når de bare er forkjølet og det har jeg heller ikke lest at folk her inne har anbefalt. En forkjølelse bør jo være over etter fire dager, men det er svært sjelden at symptomene man legger merke til kommer av forkjølelse. Veldig, veldig ofte skyldes symptomene luftveisinfeksjon som ikke går over av seg selv! Er man ikke raskt ute med behandlingen av luftveisinfeksjon kan man risikere at rotta aldri blir frisk igjen!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
-
- Gammelrotte
http://www.caplex.no/web/artikkel/artde ... id=9321501luftveiene, de organer som fører luften fra atmosfæren til lungeblærene (alveolene): nesehulen, svelget, strupehodet, luftrøret og bronkiene.
http://www.caplex.no/web/artikkel/artde ... id=9315980infeksjonssykdom, sykdom som fremkalles av bakterier el. virus. En infeksjon vil si at slike organismer trenger inn i kroppen og formerer seg.
Det jeg vil frem til, er at det er forskjell på virus- og bakterieinfeksjon og at det ikke er mulig å kurere en virusinfeksjon med antibiotika. Det jeg lurer på er:
- Kan unødvendig bruk av antibiotika gjøre det lettere for f.eks. virus eller sopp (myco) å formere seg og fremkalle sykdom i dyret?
- Burde vi stille spørsmål når veterinæren medisinerer rottene med antibiotika når det ikke har noen effekt?
Jeg er overhodet ikke imot behandling, jeg bare stilelr spørsmålstegn ved bruk av antibiotika ved virusinfeksjon. En lege kan teste hvorvidt en har en bakterieinfeksjon, kan en veterinær også det? Dette siste spørsmålet stiller jeg fordi jeg er totalt uvitende på dette punktet og gjerne vil bli opplyst. :arrow: :idea: