Dosering på Stronghold!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sol
Pinky

Dosering på Stronghold!

Post by Sol »

Hei!
Jeg skal behandle rottene mine med Stronghold da de har fått midd/lus, og jeg er litt usikker på doseringen. Vetrinæren har lite, elller ingen erfaring med dette på smågnagere og er derfor usikker selv.
I en annen tråd her, leste jeg at de skulle ha en dråpe pr 100 g rotte. Stemmer dette? To av rottene er veldig unge og er kun 9 uker gamle.
Hvor er det best å dryppe, er det i nakken, eller rett over halen? Eller et annet sted?
Takknemlig for svar!

Matmor
Gammelrotte

Re: Dosering på Stronghold!

Post by Matmor »

Stronghold dryppes i nakken fordi det er stedet hvor rottene har minst mulighet til å slikke seg selv :wink:

Stronghold kommer i to styrker. Uten at du forteller hva du har fått går det ikke an å komme med anbefalinger om hvor mange dråper du skal bruke. Til 9 uker gamle unger ville jeg dessuten anbefaler at du prøver å trekke mengden opp i en 1 ml sprøyte for å få mer nøyaktig dosering enn man får fra dråper.

Sol
Pinky

Post by Sol »

Tusen takk for svar:)
Jeg har fått 60 mg/ml

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Da har du fått den laveste styrken og den som er lettest og dosere til unge rotter, heldigvis.

Når det gjelder doseringer som er i bruk til rotter varierer de ganske mye, se http://www.matmor.info/lmgnag.htm
1 dråpe pr. 100 g er den største dosen som anbefales, og en 9 uker gammel unge burde veie mer enn 100 g. 1 dråpe pr. 250 g ble også brukt i undersøkelsen, så det er nok fornuftig å holde seg mellom disse grensene. Det tryggeste er å måle opp dråpen i sprøyte, som sagt. 0,05 ml er mengden du da kan bruke for en dråpe. Dessuten må du huske på at doseringen skal gjentas etter ca. 3 uker.

Sol
Pinky

Post by Sol »

Tusen takk for svar!!!
Da blir det spennende om vi blir kvitt utøyet;)

Sol
Pinky

Post by Sol »

Hei igjen.
Jeg må bare forsikre meg: jeg har fått Stronghold 60 mg. Brun kork, selamecin per dose 60 mg, styrke 120 mg/ ml. Tubestørrelsexi ml: 0,5 ml.
Blir veldig veldig små doser! Blir helt nervøs. Tørr ikke dryppe, kan jeg ta litt på en q tips og stryke på et bitte lite felt i nakken? Eller hvordan gjør jeg dette?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

I innlegget over skrev du at du hadde fått 60 mg/ml, men nå skriver du 120 mg/ml?
Dette er det veldig viktig at blir riktig. Den ene er jo dobbelt så sterk som den andre.

Den brune korken stemmer med 120 mg/ml. Altså har du fått en styrke som ikke bør brukes på rotter som veier mindre enn 200 g, for én dråpe er nok til 200 g rotte, på høyeste dosering.

Oversikt over Stronghold-fargene finner du under Preparater, S, Stronghold
http://www.veterinarkatalogen.no/

Sol
Pinky

Post by Sol »

Vetrinæren sa hun skulle skrive ut 60 mg. Men når medisinen kom i går ser jeg at det er 60 mg. 120 mg/ ml.
På oversikten i pakningsvedlegget skulle vel rottene hatt doseringen med rosa kork? Altså den svakeste dosering og til dyr under 2, 5 kg? Tror jeg må ringe ned til vetrinæren igjen.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis de 9 uker gamle rottene veier over 200 g er det ikke noe problem. Hvis de ikke er nådd 200-g-streken har du nok fått feil styrke.

Sol
Pinky

Post by Sol »

Ok. Randi er 210 g og Signe er 240 g så da er de over grensen.

Post Reply