Ang en annen tråd, hvor jeg spurte om to hunnrotter kan føde i samme bur samtidig, eller at én føder, men at jeg ikke tar ut kompanjongen hennes:
Often, the litters of numerous females will occupy the same nest, and all the young are cared for by the adults, regardless of who the true mothers are. This communal care makes the species something of a cooperative breeder. (Parker, 1990)
Kilde
Dette er jo villrotter, men kan de ha mistet denne egenskapen? Kanskje det er fordi de ikke trenger den i fangenskap? Hva om man lar de føde i relativt store bur, isteden for små bur, går det an da? Grunnen til det spm er fordi jeg legger merke til at de fleste (?) har små bur som de sette de drektige rottene i, noe som er forståelig, hvem vil ha et gigantisk bur som kun brukes til avl noen ganger i året eller mindre..
Hvordan ville eksemplarer tar vare på rotteungene
Moderator: Moderatorer
Jeg har lige haft to kuld med tre dages mellemrum. Den ene fik 14 unger, mens den anden kun fik 4. Da ungerne var ca. 2½ uge gamle, blev de to hunner sat sammen, i håb om, at der så ikke ville blive tæret så meget på hende med 14 unger. Det fungerede ganske udemærket, de to hunner enten skiftedes til at die hele bunken af unger, mens den anden fik sig en pause, eller også lå de med hver deres mindre bunke. Så det kan sagtens lade sig gøre 

Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk
www.tamrotten.dk
kriztin wrote:og at de kommer seg ut.. Men hvis jeg skulle kjøpt et avlsbur, ville jeg kjøpt et veldig lite et pga $$$Topolinis wrote:De små burene har mye å gjøre med at når de små først klatrer, kan de ikke klatre så høyt at de blir skadet/dør i et eventuelt fall..
Rottene skal ha plass nok til å sove, spise, leke og gjøre fra seg, uten at alt blir på samme plassen. Buret kan derfor ikke være for lite i bunnareal.. Det må være tett mellom sprinklene, og buret må være lavt. Så jeg regner med det vil koste litt uansett. Et king size musebur, med en etasje er perfekt for mor og små barn.

60x35x25 - For et lite kull er dette grei størrelse

Men kommer det et stort kull anbefaler jeg et større bur, eller et stort akvarium. Eneste problemet med akvarium er at de har ikke den samme gjennomluftingen som sprinkelbur, så de er ikke like praktiske i bruk..
Mvh Ida S. Eggen