Jeg er en dyreglad jente på snart 20år som er på jakt etter en gnager. Per dags dato har jeg 1liten hund på 5-6kg og 1rampete underlat.
Grunnen til at jeg poster dette, er fordi jeg er usikker om rotte er dyret for meg/oss.
Valget står forøvrig mellom hamster, marsvin, ørkenrotte og tamrotte. De to sistnevnte har jeg meget lite erfaring med.
Bur er ikke noe problem da jeg lager det selv utfra en bokhylle fra Ikea.
Min samboer skal riktignok ha sin mening hørt han også, det virker som han har vendt seg til tanken på å få et hamster i hus. Da de krever lite, lukter lite og er rolige dyr. Når jeg nevnte rotter sa han blankt nei, men det sa han på underlaten også, men i dag er de gode venner

Føler ikke at jeg får godt nok inntrykk av rottene når jeg besøker de i dyrebutikkene og leser om de på internett. Før jeg skaffet meg underlat brukte jeg utallige timer foran pc'en, slukte det jeg kom over, likevel var det ikke helt som forventet når vi fikk han i hus (angrer ikke!).
Jeg tror nok ikke familien min blir veldig behjelpelig med pass av rotter, hamster er ikke noe problem da jeg har hatt 3 tidligere. Min mor hadde kanskje passet dem, uten at jeg skal si det for sikkert. Tviler derimot at hun hadde hatt de ute. Hvordan er det hvis rottene pleier å være ute og de plutslig får lite kontakt og ikke får være ute i 1-2ukers tid? Blir de "anderledes" i møte med meg igjen? Kjenner de meg igjen som en hund ville ha gjort?
Det er viktig at rottene kan gå overens med hunden vår, da hun er vår lille engel. Hun gikk fint overens med en ilder, når hun først skjønte at dette var jo en koslig lekekamerat! Underlat gutten vår er mye ute og jeg ser derfor ikke så veldig stort problem med å ha noen ekstra krabater løs. Likevell er jeg redd for at jeg skal angre etter kjøpet å finne ut at dette ikke var noe for meg/oss. Rotter er smarte dyr, og krever sitt som alle andre. Hvor mye ekstra "arbeid" er det med 2rotter enn med hamster/underlat f.eks? Jeg vil ikke at de skal bli et "kjøp og kast" objekt.
Håper ikke dette ble veldig langt eller kronglete