Har grublet litt i det siste...
Moderator: Moderatorer
Først og fremst snille rotter, da aggressjon ser ut til å være et økende problem, og rottene må fungere som kjæledyr.. Mål nummer to er høyere levealder, alle rottene jeg hadde "før" ble eldre enn de rottene jeg har nå. Må da være mulig å få til det igjen? Så snille rotter som lever lenger er det jeg jobber med
I tillegg vil jeg bruke rotter med god størrelse, da de fleste rottene i dag er litt for små etter min mening..

Mvh Ida S. Eggen
kan ikke si annet enn Ida.... første gange jeg fikk rotter var de bare snille, de ble i tillegg gamle og var aldri syke (ett enkelt tilfelle av kreft på 2,5 år gammel hunnrotte).
etter det har hverdagen vært hunnrotter på 200gram og hannrotter på maks 400, alle med luftveisinfeksjon eller tenner som kom når man ikke ønsket det.
aggresjon syns jeg er noe av det viktigste, da det ikke nytter å ha rotter som biter. etter det kommer helse og alder, og til sist størrelse. jo større jo bedre
etter det har hverdagen vært hunnrotter på 200gram og hannrotter på maks 400, alle med luftveisinfeksjon eller tenner som kom når man ikke ønsket det.
aggresjon syns jeg er noe av det viktigste, da det ikke nytter å ha rotter som biter. etter det kommer helse og alder, og til sist størrelse. jo større jo bedre
Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
-
- Gammelrotte
Nå tok du sitatet fra mitt innlegg ut av sammenheng, og du leste ikke skikkelig det jeg skrev. Det jeg skrev var dette:Da må du finne noen som er villige til å la være å behandle rottene sine når de er syke!! Jeg er ikke det!! [/code]
Vær så snill, folkens! Å ta en setning ut av sammenheng er ikke noen god måte å drive en diskusjon på.Hadde det vært en ide å forsøke å unngå medisinering av rottene, så fremt dette er mulig? Da utelukker jeg tilfeller hvor dyret får påvist f.eks. lungebetennelse (bakterie-), midd eller andre sykdommer hvor medisinering er absolutt nødvendig og direkte skadelig å unngå.
Jeg vil anbefale dere som eventuelt blir provosert av å lese mine tanker å heller jobbe med å finne motargumenter enn å ta sentninger ut av sammenheng. Jeg leser fortsatt ikke noe som overbeviser meg, kjør på!
Jeg elsker å diskutere, og blir gjerne omvendt, men bare dersom jeg får vektige argumenter nok.
Heidi: Søk på "forkjølelse", så finner du nok det jeg snakker om. Forkjølelse varer 2-4 dager, står det.
Hvorfor ikke sjekke med veterinærer (flere, en blir for ensidig) og opprette en egen FAQ-side med info om rotters helse/sykdommer? Sist jeg sjekket, inneholdt denne siden bare linker til andre sider.
Ang. rotters egenskaper: Jeg (vi) har ingen planer om å avle rotter, men det jeg som eier regner som gode egenskaper, er følgende:
- godt gemytt (sosial/omgjengelig overfor andre rotter og mennesker, snill, avbalansert - dvs ikke nervøs)
- god helse (ingen fysiske/psykiske defekter som kan føre til tidlig død)
- lang levetid (3 år+)
Vi har allerede hatt en slik rotte, og krysser fingrene for at våre nåværende opprettholder "tradisjonen".
Last edited by Roger&Ingrid on 14 Dec 2004, 13:48, edited 1 time in total.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
-
- Gammelrotte
Det var til hjelp, ja, men jeg begynner å innse hva det er jeg vil til "livs".
Det inntrykket jeg sitter igjen med, etter å ha vært bruker av forumet en stund, er det at det hersker en del veldig bastante meninger om rotters helse. Jeg etterlyser derfor bekreftelse på at disse synene er riktige.
1. Forkjølelse kan føre til alvorligere luftveisplager.
- Hvordan kan man vite dette?
2. Rottene er "sykere" nå enn før.
- Har dette noe å gjøre med kunnskapsnivået blant rotteierne? Flere (oss inkludert) har opplevde at den første rotta var frisk, snill og levde lenge, gjerne til 3 år+. Men i ettertid, ser jeg at rotta vår hadde de samme småproblemene som det skrives mye om her; litt nysing av og til,, samt "kurrelyder". Hadde vi visst det den gang som vi vet nå, hadde vi sikkert tatt henne med til veterinær mange ganger og til slutt fått henne avlivet, rett og slett av mismot.
Jeg vil ha litt diskusjon rundt hvorvidt disse synene er velbegrunnede!
Det inntrykket jeg sitter igjen med, etter å ha vært bruker av forumet en stund, er det at det hersker en del veldig bastante meninger om rotters helse. Jeg etterlyser derfor bekreftelse på at disse synene er riktige.
1. Forkjølelse kan føre til alvorligere luftveisplager.
2. Rottene er "sykere" nå enn før.
- Har dette noe å gjøre med kunnskapsnivået blant rotteierne? Flere (oss inkludert) har opplevde at den første rotta var frisk, snill og levde lenge, gjerne til 3 år+. Men i ettertid, ser jeg at rotta vår hadde de samme småproblemene som det skrives mye om her; litt nysing av og til,, samt "kurrelyder". Hadde vi visst det den gang som vi vet nå, hadde vi sikkert tatt henne med til veterinær mange ganger og til slutt fått henne avlivet, rett og slett av mismot.
Jeg vil ha litt diskusjon rundt hvorvidt disse synene er velbegrunnede!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
Ang ditt forrige innlegg først: Jeg siterte deler av setningen for ikke å bruke altfor mye plass, men svaret mitt er det samme! Som jeg forstår det mener du at vi bør unngå medisinering (i de tilfeller det er forsvarlig), men hvis dyrlegen anbefaler det så kommer jeg til å gjøre det!
Når det gjelder de to siste spørsmålene du tar opp så mener jeg å ha hørt at forkjølelse hos mennesker kan føre til andre, mer alvorlige luftveisprobelemer. I noen tilfeller har jeg også opplevd dette selv, og mener det ikke er tilfeldig. Ikke et veldig vitenskapelig svar, men det er kanskje noe å ta med seg
Angående holdninger om at rotter er sykere nå enn før: for det første tror jeg en ny rotteeier ikke er like klar over sykdomssymptomer enn en som har mye erfaring. Det kan være med på å forklare at vi føler at rottene våre er sykere nå enn før. Det er også mer fokus på de syke rottene enn de friske, både i hjemmet og her på forumet - naturlig nok!! Det er de syke rottene vi trenger hjelp med. Det kan gi et noe feil inntrykk av hvor mye rottene våre er syke.
For å finne ut av om det stemmer at rottene er mye mer syke nå enn før tror jeg vi må se på levealder. Det er målbart og man kan følge utviklinger over tid.
Når det gjelder de to siste spørsmålene du tar opp så mener jeg å ha hørt at forkjølelse hos mennesker kan føre til andre, mer alvorlige luftveisprobelemer. I noen tilfeller har jeg også opplevd dette selv, og mener det ikke er tilfeldig. Ikke et veldig vitenskapelig svar, men det er kanskje noe å ta med seg
Angående holdninger om at rotter er sykere nå enn før: for det første tror jeg en ny rotteeier ikke er like klar over sykdomssymptomer enn en som har mye erfaring. Det kan være med på å forklare at vi føler at rottene våre er sykere nå enn før. Det er også mer fokus på de syke rottene enn de friske, både i hjemmet og her på forumet - naturlig nok!! Det er de syke rottene vi trenger hjelp med. Det kan gi et noe feil inntrykk av hvor mye rottene våre er syke.
For å finne ut av om det stemmer at rottene er mye mer syke nå enn før tror jeg vi må se på levealder. Det er målbart og man kan følge utviklinger over tid.
Det ser for meg ut til at du tar forkjølelse i forbindelse med rotter svært bokstavelig, i den forstand at den skulle være direkte sammenlignbar med vår egen. Jeg har vel aldri hatt noe innlegg om forkjølelse, men hvis jeg hadde hatt, er det godt mulig at jeg hadde satt det slik: "forkjølelse". Ordet forkjølelse dukker opp i forbindelse med flere dyreslag, feks litt snørrete hund. Det behøver ikke bety at man mener dyret lider av førkjølelse som diagnose. Derimot er det gjerne brukt som slang / i overført betydning for en tilstand preget av noen av de samme symptomene; snørring og nysing. Jeg har aldri tatt forkjølelse brukt i innlegg for noe annet enn et uttrykk. Og å overføre varighet og annet fra humanmedisin til veterinærmedisin som en relevant regel, istedet for en sammenligning - nei, det tror jeg ikke...1. Forkjølelse kan føre til alvorligere luftveisplager.
Anita
Når 1 veterinær ikke er nok fordi det blir ensidig - tenker du deg da en FAQ hvor flere veterinærer svarer motstridende på samme spørsmål? For det er ikke noe vanskelig å få til - men hvordan den ev. skal brukes, er jeg mer tvilende til.Hvorfor ikke sjekke med veterinærer (flere, en blir for ensidig) og opprette en egen FAQ-side med info om rotters helse/sykdommer? Sist jeg sjekket, inneholdt denne siden bare linker til andre sider.
Anita
Man kan vite det ved å gjenkjenne symptomer på alvorlig sykdom under utvikling; anstrengt, hurtig pust mm.1. Forkjølelse kan føre til alvorligere luftveisplager.
Er du i tvil om at den tilstanden som ofte betegnes som forkjølelse i forum kan gi alvorlige luftveisplager? Hvis ja - har du noen gang lest en obduksjonsrapport på en rotte som begynner sykdomsforløpet slik? Hvis nei, kan jeg sikkert skaffe deg en. Trenger du bilder, finner du dem her:
http://ratguide.com/health/figures/myco ... gure_1.php
Anita
Det er interessante ting som diskuteres her. Jeg har imidlertid en litt annen innfallsvinkel til dette problemet. Gjennom en god del år med rotter har ingen rotter her hos oss blitt behandlet med antibiotika for noe som helst. Ingen rotte her har endt sine dager med luftveisproblematikk altfor tidlig. Gjennom snittsalderen på våre rotter har vært 2 1/2 - 3 år. (Bortsett fra en som døde veldig tidlig pga massiv innavl, trist historie som var laaangt utenfor min kontroll) Våre rotter får "svinge" seg i sagflis litt til tider. (Noen synes det er så fryktelig morsomt å grave i sagflis) De spiser middagsrester og lørdagsgodt. (selvfølgelig også ordentlig for beregnet på rotter) Men kort sagt er ikke jeg noen superrotteeier!
Jeg trodde også inntil jeg tilfeldig "fant" dette forumet at rotter var sterke, tøffe dyr som tåler en del. Det er jo mulig at jeg har vært veldig veldig veldig heldig og at det ikke handler om noe annet,men jeg har etter hvert hatt ganske mange rotter.......så kanskje det er ett eller annet av alt det rare jeg gjør med rottene som er veldig lurt eller kanskje det kommer et ras av sykdom her snart? Uansett er det veldig rart for meg å lese så mye om en sykdomsproblematikk som jegbselv ikke har sett når jeg nå i løpet av en del år har hattb såvidt mange rotter. Forvirret? JA, det er jeg!
mvh
Jeg trodde også inntil jeg tilfeldig "fant" dette forumet at rotter var sterke, tøffe dyr som tåler en del. Det er jo mulig at jeg har vært veldig veldig veldig heldig og at det ikke handler om noe annet,men jeg har etter hvert hatt ganske mange rotter.......så kanskje det er ett eller annet av alt det rare jeg gjør med rottene som er veldig lurt eller kanskje det kommer et ras av sykdom her snart? Uansett er det veldig rart for meg å lese så mye om en sykdomsproblematikk som jegbselv ikke har sett når jeg nå i løpet av en del år har hattb såvidt mange rotter. Forvirret? JA, det er jeg!
mvh
Mange er faktisk ikke klar over at rottene er syke, da noen faktisk tror at rottene's skurring er at de prater/koser seg osv...Anonymous wrote:Det er interessante ting som diskuteres her. Jeg har imidlertid en litt annen innfallsvinkel til dette problemet. Gjennom en god del år med rotter har ingen rotter her hos oss blitt behandlet med antibiotika for noe som helst. Ingen rotte her har endt sine dager med luftveisproblematikk altfor tidlig. Gjennom snittsalderen på våre rotter har vært 2 1/2 - 3 år. (Bortsett fra en som døde veldig tidlig pga massiv innavl, trist historie som var laaangt utenfor min kontroll) Våre rotter får "svinge" seg i sagflis litt til tider. (Noen synes det er så fryktelig morsomt å grave i sagflis) De spiser middagsrester og lørdagsgodt. (selvfølgelig også ordentlig for beregnet på rotter) Men kort sagt er ikke jeg noen superrotteeier!
mvh

Mvh Ida S. Eggen
Hei Sagflis er ikke noe de går på til daglig, absolutt ikke! Jeg liker å bruke makulert papir. Høres kanskje rart ut, men jeg har tilfeldigvis stor tilgang på det. Men jeg har ei rotte som koser seg voldsomt med å grave hemningsløst i sagflis. Har ikke funnet noe som erstatter det, Noe som gir henne like stor glede. Rotta er 3 år til våren og sprek fortsatt. Om hun ønsker det, skal hun få seg en sagflisrunde så lenge hun har lyst en gang pr måned eller noe slikt, kanskje er det sjeldnere også. Er det noen som kan opplyse meg om et alternativ til hennes "sagflisbading", er jeg selvfølgelig glad for det.
At rotter kan være syke uten at jeg vet det.........joda, muligheten er selvfølgelig tilstede. Da kommer også en del definisjoner inn i bildet. Hva er det å være syk? Hva er det å være forkjølet?
Jeg skal tenke over om jeg vil kommentere det noe ytterligere, men sykdom som er så mild at jeg ikke merker den og den ikke preger rotta i forhold til livsutforldelse, inntak av mat og drikke og livslengde ser jeg vel kanskje ikke på som så veldig alvorlig. Trur eg. mvh
At rotter kan være syke uten at jeg vet det.........joda, muligheten er selvfølgelig tilstede. Da kommer også en del definisjoner inn i bildet. Hva er det å være syk? Hva er det å være forkjølet?
Jeg skal tenke over om jeg vil kommentere det noe ytterligere, men sykdom som er så mild at jeg ikke merker den og den ikke preger rotta i forhold til livsutforldelse, inntak av mat og drikke og livslengde ser jeg vel kanskje ikke på som så veldig alvorlig. Trur eg. mvh