Hale med skorper/gule skjell

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sol
Pinky

Hale med skorper/gule skjell

Post by Sol »

Rotta til en jeg kjenner har gule skorper på halen, halen er tykkere en vanlig der den har disse skorpene. Det begynte med en liten flekk nedert på hale, og har i løpet av et par uker utviklet seg til hele halen. Skorpene faller av i små biter. Kan se ut som sånne gule skorper babyer kan ha i hodet.

Rotte begynte også å bite for en mnd tid siden. Uten forvarsel. Han virker ikke å ha vont noen steder elelrs. Ingen kjennbare kuler.
Han kan tusle rundt i sofaen, plutselig kaster han seg frem og biter. Perlsen står ut og han virker sint.

Jeg vet ikke om disse to tingene henger sammen. Men vet noen hva dette på halen kan være og om det er et symptom på en spesiell sykdom?

Marit Fosen
River avispapir

Re: Hale med skorper/gule skjell

Post by Marit Fosen »

Når et dyr plutselig endrer adferd, kan det tyde på smerter eller ubehag. Ta den til veterinær - for sikkerhetsskyld.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Sol
Pinky

Post by Sol »

Rotta blir tatt til vetrinær, men siden vetrinæren her har liten kunnskap om rotter, tenkte jeg det hadde vært fint å høre om noen har vært borti noe lignende, og hva som evt ble gjort med det.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Er det en hannrotte? Og hvor gammel er den? Noen rotter blir aggressive rundt 4-12 mnds alder.
Halen høres normal ut hvis det er en gutterotte.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg synes ikke halen høres normal ut for hanrotter. Ingen av guttene mine har fortykkede, gule skjell på halen som faller av.

For en tid tilbake hadde jeg en hunrotte som fikk noe liknende det du beskriver. Hos henne utviklet det seg meget langsomt og ble aldri noe mer enn en liten flekk. Hun var en gammel dame som ble avlivet i løpet av et par måneder etter at fenomenet dukket opp. Jeg spurte veterinæren om hun visste hva det var, men det gjorde hun ikke.

Jeg oppfattet fortykkingen som en mellomting mellom psoreasis og vorter, utseendemessig, hvis det er noe til hjelp. Det var mulig å pirke av skjellene, men som ved psoreasis førte det til at huden under ble sår og blødende. Det så ikke ut til at hun var særlig plaget med det, og som sagt var det bare en liten flekk på halen til en gammel dame. Jeg gjorde ikke noe annet med det etter det første pirke-vekk-forsøket enn å smøre henne inn med spenol på halen en gang i blant.

Hvis det ble omfattende ville jeg imidlertid ha forsøkt behandling med steroidsalve eller soppmiddel, i samråd med veterinær.

Har du noen mulighet til å få tatt et nærbilde av halen og legge ut her? Selv om ingen kjenner det igjen kan det være kjekt til en annen gang - spesielt hvis eierene og veterinæren finner noe som virker.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Flere av mine hanner har hatt slik hale, spesielt hvis den har blitt full av tiss som har tørket inn på den.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis det er forårsaket av urin burde det ikke være et problem på oversiden av halen og i hele lengden?
Victorias skjellete halefortykning befant seg bare på oversiden av halen, ca. 1 cm fra haleroten. Det er vanskelig å forstå hvordan det skulle skyldes urinering. De to hunnene hun bodde med hadde ikke for vane å legge seg oppå henne og tisse. Hvis noen lå øverst var det Victoria selv...

Økt talgproduksjon følger ofte med hormonelle endringen hos hanrotter som blir agressive. Mye talgproduksjon endrer bakterie/soppfloraen i huden. Hos mennesker kan det forårsake seborreisk eksem.
Et bad med noen dråper matolje oppi vil neppe skade uansett. Heller ikke å fjerne eventuelt hyller det blir liggende urin på. Selv om jeg ikke tror urinen alene kan forårsake at hele halen blir gul og fortykket er det fare for bakterievekst hvis rotten stadig ligger i fukt og skitt.

Tips for stell av hale: http://ratguide.com/care/grooming/bathing.php

Post Reply