Rotten min nyser

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Lyngrottene
River avispapir

Re: Rotten min nyser

Post by Lyngrottene »

Det beste er om, hvis dere også bruker høy i buret, er og fjerne dette ;)

Lykke til hos veterinæren :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Therese wrote:Hei!
Eg er mammaen til "Paia" som starta tråden.

Kan informere om at alle dei tre rottejentene våre nyser i ulik grad - i butikken meinte dei at det kunne vere høyet som gjorde det. Men dei nyser også når dei er ute av buret, så då trur eg det må vere noke anna. I dag har eg derfor bestilt time til dyrlegen på Stend. Tusen takk for forslag om gode dyrleger i nærheten. Vi har fått time i morgon kveld. Skal bli godt å få dei sjekka, sjølv om allmentilstanden virker veldig bra ellers.
Siden Thomas (på Stend) er på ferie ville jeg kanskje valgt Ingvild på Askøy dyreklinikk i stedet. :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Therese

Post by Therese »

Skal ta ut av høyet og teste eit par dager uten høy, ja... Har eit fleecepledd eg har klipt små-kluter av, som eg nok kan bruke istedetfor.

Tusen takk for tilbakemeldinger!

Ang dyrlege; Fikk time hos Ingrid Flesland på Stend på Sotra.
Krysser fingrene for at ho har litt peiling ;)

Paia
Pinglerotte

Post by Paia »

Jeg har vert hos vettrinæren og de var litt forsjøla så vi fikk antibiotikka og Isa er jeg ganske sikker likte det :cheeeers: men de andre er jeg ikke sikker på :huh: Tusen takk får råd :cheer:

Therese

Post by Therese »

Veterinær Ingrid Flesland på Stend, avd Sotra var veldig flink, og lytta på bryst, kjente etter hovne lymfer, sjekka magen og såg ned i halsen til ei heller motvillig Alez. Ho konstanterte øvre luftveisinfeksjon, og som Paia skriv, så fikk vi antibiotika til alle tre sidan dei to andre også nyser i mindre grad.

Veterinæren sa at vi hadde vore tidlig ute, og hindra dermed at det hadde satt seg i lungene. Vi er alle veldig glade for at det gikk så fint.
Veterinæren kom forøvrig med eit godt råd dersom dei fikk blaut mage pga medisinen; Gi rottene litt biola, så stabiliserer magen seg.

Vi har hatt dei i mindre enn to veker, og hjelpe meg kor glad ein blir i desse små krabatane :cheerful:
Krysser fingrene for at nysinga no vil avta framover.

Tusen takk for alle gode tips og råd vi har mottatt!

Paia
Pinglerotte

Post by Paia »

Hei!

Rottene nyser fortsatt! :sadpace: Heldig vis ikke så mye som før. Jeg hvet ikke hva jeg skall gjøre, når jeg koser me dem nyser de fortsatt! Det er spesijelt Alez, Nikky nyser bare litt men Isa tror jeg er helt frisk :angel: .

Alez og Nikky sloss veldig mye og volsomt. Hva kan jeg gjøre for at de slutter og sloss så volsomt å at de blir bedre venner? Om natten er det spesielt mye slossing, en gang ble jeg vekket kl. 00.00 av slossingen og måtte holde de vekke fra verandre til kl.01.00! Jeg hadde Alez i sengen i mens og Nikky i buret.
Når kl var 01.00 tok jeg Nikky i sengen og å passet på dem til kl.01.30!

torasrotter
    Gammelrotte

Post by torasrotter »

Har den slikt rød aktig som ligner på blod som kommer ut når den nyser?? Det kan også være at den har vært i nærheten av mye støv eller dårlig bunnstrø i dyrebutikken, så derfor har den kanskje fått en liten luftveis innfeksjon.. Det er ikke farlig hvis den får medisin, men den burde kanskje en liten tur til dyrlegen ja :cheerful: Hva bruker du i bunnen av buret ditt?
    A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
    http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
    Mail: karmas_rattery@hotmail.com
    Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Paia
    Pinglerotte

Post by Paia »

de er friske nå, de har også sluttet å sloss så mye, jeg har vert hor dyrlegen. :cool:

Paia
    Pinglerotte

Post by Paia »

Paia wrote:Hei!

Rottene nyser fortsatt! :sadpace: Heldig vis ikke så mye som før. Jeg hvet ikke hva jeg skall gjøre, når jeg koser me dem nyser de fortsatt! Det er spesijelt Alez, Nicky nyser bare litt men Isa tror jeg er helt frisk :angel: .

Alez og Nicky sloss veldig mye og volsomt. Hva kan jeg gjøre for at de slutter og sloss så volsomt å at de blir bedre venner? Om natten er det spesielt mye slossing, en gang ble jeg vekket av slossingen og måtte holde de vekke fra verandre en times tid. Jeg hadde Alez i sengen i mens og Nicky i buret.
    Litt senere hadde jeg begge i sengen og passet på at de ikke slost.

Matmor
      Gammelrotte

Post by Matmor »

Når det gjelder slåssingen kan lek høres veldig voldsomt ut. Blir det noen skader av det? Hvis det ikke blir skader er det nemlig sannsynligvis lek mellom jenter. (Hadde det vært hanner hadde det vært mulig at de bygget opp til en større fight.) Soverommet er forresten ikke det beste stedet for et rottebur - både med tanken på bråk og med tanken på allergiutvikling :rat:

Post Reply