Nylakkert bur...

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Nochan
Stjeler mat

Nylakkert bur...

Post by Nochan »

Nå har jeg fått lakkert ferdig det 'nye' ferplast jolly buret, men hvor lenge må jeg vente før noen kan flytte inn? Det tar bare en time før det tørker ifølge boksen, men regner med at jeg må vente litt til?

Lyngrottene
River avispapir

Re: Nylakkert bur...

Post by Lyngrottene »

Noen lufter det og lar det tørke (og avdampe lukt) i 14 dager
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Nochan
Stjeler mat

Post by Nochan »

Så lenge? :gasp: Kan det 'luftes' kortere tid om jeg vasker det noen ganger før de flytter inn?

Lyngrottene
River avispapir

Post by Lyngrottene »

Hva slags lakk har du brukt da? Det hjelper litt med og si noe om hvor lenge det kan vente :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det tar bare en time før det tørker ifølge boksen, men regner med at jeg må vente litt til?
Det er forskjell på "støvtørr", "overlakkerbar" og "bruksferdig". Når jeg har malt tremøbler typen skrivebordsplater og bokhyller har det ikke vært nok å vente 3 x "overmalbar" med å ta dem i bruk. 5 x overmalbar/overlakkerbar er nok bedre. Men det kommer an på hvor god lufting du har, og hvilken luftfuktighet det er der buret står også :wink:

Nochan
Stjeler mat

Post by Nochan »

Det står bare at det tørker på 1time ved 20grader.. Sprayet det i dusjen (med avispapir over alt, dusjen ser ut som kunst nå..) og lot det stå der ca. 1time og tror det er ca. 20 grader der. Så satte vi det ut hvor det blåser litt og er overskyet og sol til tider og der har det stått i 5timer nå (har ikke regnet noe) :)

Typen er alkyd emaljelakk, spraylakk fra Quick.

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Er vel anbefalt å vente i 2-8 uker.. I alle fall på et annet forum jeg er på.. Vet ikke om det gjelder alle typer maling, men regner med det..
Er heller ikke alle typer som er trygg til bruk til dyr, men vet ikke hvilke typer som går an å bruke i Norge..

Nochan
Stjeler mat

Post by Nochan »

Føler meg litt lurt nå... Personen jeg kjøpte buret fra sa at det bare var til å lakkere det og så var det klart til bruk, ikke noe om at noen lakktyper er farlig eller at jeg måtte vente lenge.. Tingen er det at det haster litt for de som skal flytte inn i det har ganske liten plass nå, det gikk greit når ungene var små men nå er ungene store.. UTROLIG kjipt å måtte vente flere uker da :sadpace:

Noen som vet om den jeg har brukt er trygg?

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Det du kan gjøre, er å ringe produsenten. De bør vite både om den er trygg, og evt når den er trygg :cheer:

Nochan
Stjeler mat

Post by Nochan »

Tenkte ikke på det, tusen takk :grin: Da ringer jeg imorgen, får krysse fingrene..

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Null problem :cheer:
Fleste bruker maling som det står er trygg for spedbarn, men vet ikke om det overhode er en betegnelse her..

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis man bruker billakk er noen uker riktig, for billakk skal herde lenge etter påføring. Quick tror jeg har kortere tid før den er blitt "hard nok", men det kommer selvsagt veldig an på hvor tykt lag man bruker. I følge noen på et modellforum dekket den lite, slik at man måtte ha tykke lag - og da var klagen at det tok evigheter før den var hard.

Quick spraylakk hadde "overmalbar etter 2 timer" ut fra det jeg fant på nett.

Quick Spraylack
En alkyd emaljelakk som gir en blank, slitesterk og hard overflate. Er værbestandig og har god vann- og kjemikaliebestandighet. Benyttes gjerne der pensel ikke kommer til. Spraylakken benyttes innvendig og utvendig på metall, tre og hardplast. Benyttes på gjenstander som sykler, gjerder/hegn, portstolper, maskiner, hagemøbler, småreparasjoner på biler, innredninger/ inventar o.l.

Sprayboks, 400 ml
22 farger. Klar, klar matt, hvit, silkematt hvit, antikkhvit, perlegrå, mørkgul, signalgul, orange, signalrød, purpurrød, signalgrønn, bladgrønn, kornblå, marineblå, sort, silkematt sort, sølv, gull, bonderød, irisblå, kastanjebrun.
Ca. 2 timer før overmaling
Scanox
Jeg har ikke klart å finne ut hvordan den er i forhold til bruk på bur, og hva slags krav det er til slik lakk. Lakk og maling er blitt mindre giftig med årene, generellt...

anni

Post by anni »

Jeg tror det holder mer en nok å vente 4-5 dager, men ville satt det til lufting på altanen hvis det er tørrvær. Og vasket det forsiktig med en klut vridd opp i lunket vann før jeg lot rottene flytte inn. :cool:

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Står det ute og lufter seg kan du bruke det når det ikke lukter lengre.Lukter det sterkt?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Nochan
Stjeler mat

Post by Nochan »

De sa at den var helt trygg for dyr selv om de gnager på sprinklene, og at jeg skulle vente i 24 timer før de fikk flytte inn i det :cheerful: Det lukter ingenting.. Lar det lufte seg en stund til og skyller det en gang før de flytter inn for å være på den sikre siden.. :)
Brukte bare et vanlig lag, det meste av buret var jo lakkert men siden jeg måtte fjerne litt rust og ikke fant en farge som var helt lik fargen det var så sprayet jeg utsiden av sprinklene men siden det er spraylakk kom det et tynt lag på innsiden også. Synes den dekket bra jeg.

Takk for hjelpen :grin:

Post Reply