Fikk rottene mine for ca en måned siden, og i løpet av denne tiden har den ene jenta fått noe som ligner på et sår rundt det ene øye. Det varierer fra dag til dag på hvor ille det ser ut. Var hos veterinæren, men akkurat den dagen så det ikke så ille ut og veterinæren sa det antagelig ikke var noe, bare sånne rød tårer de utvikler når de er stressa. Men det er jo bare på det ene øye og noen dager ser det virkelig ille ut!
Noen som har vært borte i dette før?
Sår rundt øyet
Moderator: Moderatorer
Re: Sår rundt øyet
Det er nok porfyrin, det rødbrune stoffet som veterinæren siktet til. Kan du få tatt bilder av det en dag det er virkelig ille? Porfyrin synes veldig godt på lyse rotter i forhold til mørke. Ofte finner man ikke ut av hva som forårsaker det. Jeg har en særdeles frisk hanrotte som gikk med porfyrin rundt øynene i et par måneder, det ene øyet vesentlig mer enn det andre, hvor porfyrinet bare forsvant av seg selv en dag. Hvis rotta ellers virker frisk og du har vært hos veterinær regner jeg med at du kan ta det med ro. Skulle det bli verre, eller rotta bli slapp eller noe slikt får du heller prøve veterinær igjen. Jeg håper det går over av seg selv. 

-
- Pinky
Re: Sår rundt øyet
Takk for hjelp. Rotta er mørk, så man ser det bare på øyet. Men det er nok som du sier! Hun er utrolig aktiv så det er nok ikke noe, bare ser så ubehagelig ut for henne!