Skal kjøpe rotte trenger hjelp ( første gang)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
BatRAt

Skal kjøpe rotte trenger hjelp ( første gang)

Post by BatRAt »

Hallo dette er den første posten min jeg er ny her :D .

Men jeg trenger litt råd fra andre som har en rotte
så jeg har noen spørsmål:

1.kan jeg bruke et 60l akvarium som et bur eller blir det får dårlig sirkulering med luft?

2. jeg har en liten tibetansk spaniel. men jeg skal ha rotta på rommet mitt så hunden ikke for tak i den, tror dere at det går greit ?

3. jeg får bare kjøpe en rotte til å begynne med. jeg har hørt at rotta trives best med en kompis, men etter en stund så tror jeg at jeg får overtalt foreldrene mine til å kjøpe en ny. Går det tror dere ?

4. jeg vet at sag spon er ikke så bra får små dyr, men jeg har en søster som jobber i en stall, men neste uke får de en ny type som skal hver støv fri ( jeg kan finne ut mer vist dere vil ) som lages lokalt, kan jeg bruke den ?

5. hvor gammel bør den hver når jeg skal kjøpe den ?

6.vet dere om noen gode bøker om tam rotter ?

jeg takker for alle svar :thu:

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

1. Jeg vil nok ikke anbefale akvarium som bur, nei, Som du sier, blir det for dårlig sirkulering og de gasser og lukter som normalt ville forsvunnet ut igjennom sprinklene, samler seg opp inni akvariet. Du bør heller kjøpe et av disse burene: http://www.tamrotter.com/produkter2.html
Mange nybegynnere synes det er litt ekstremt å betale mye for et stort bur, siden rottene er så små, men rottene selv vokser og trenger dessuten mye plass til å herje og leke.

2. Hvis du har rottene på rommet der hunden ikke kan nå dem, er det ikke noe problem.

3. Hvis foreldrene dine lar deg få bare én rotte, vil jeg heller anbefale at du kjøper deg hamster. Disse kan man godt ha alene. Rotter bør ikke bo alene, og det er ikke nok å stole på at foreldre KANSKJE skal gå med på å kjøpe en ny etter hvert. Hva med den tiden før den får seg en kamerat? Og hva er grunnen til at du kun får én?

4. Det kan jeg ikke svare på uten at jeg har informasjon om strøet. Nå er det jo slik at hestenes luftveier og rottenes luftveier ikke tåler like mye støv heller, så selv om det er hestevennlig trenger det ikke være rottevennlig. Jeg anbefaler Beekay bedding: http://www.tamrotter.com/beekay.html eller Yesterday's News: http://www.tamrotter.com/yesterdays_news.html

5. Rottene skal bo sammen med rottemor fram til de er fem uker gamle, men da skal hunner og hanner skilles fra andre og dette er ofte det tidspunktet hvor rotter flytter ut fra oppdretter. Noen oppdrettere beholder ungene en uke til for å se hvordan de forholder seg til resten av flokken, samt ser etter sykdommer. Du kan gjerne kjøpe rotter fra de er fem uker gamle, men yngre rotter anbefales IKKE da det er mulig at de har fått både for lite morsmelk og er dårlig sosialisert med andre rotter. Ellers kan du kjøpe så gamle rotter du bare vil.

6. Boka "Tamrotter" av Gisela Bulla er en fin nybegynnerbok som tar for seg det mest grunnleggende. Jeg skulle ønske at den tok opp avlsetikk som tema, men så lenge du ikke har planer om avl, er boka fin. Boka får du kjøpt i de fleste dyrebutikker og bokhandeler.

Jeg håper dette besvarte de fleste spørsmålene dine. Er det slik at du ikke får lov til å kjøpe mer enn én rotte håper jeg virkelig du lar være å kjøpe i det hele tatt. Rotter har ikke godt av å bo alene.
Last edited by Melody on 27 Dec 2004, 21:12, edited 1 time in total.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Marte

Post by Marte »

Hei!
Koselig at du også skal bli en rotteeier.. Selv er jeg en ferskis i rottehold.. Men føler nå at jeg er en god rotteier :wink:
Så svarene dine til spørsmålene dine :D (husk, det er mine meninger)

1. Et akvarium passer ikke til et rottebur, det er for det første dårlig sirkulering (som du sa) og alle rotter liker jo å klatre :wink: Å det går jo heller ikke ann og henge opp noe vannflaske og leker til rotter.. Det går jo ann og lage en skål med vann.. Men det blir søl :)

2. Å ha rotta på rommet går greit. Det har sikkert gått greit og hadd den i samme rom som hunden.. BARE hvis hunden ikke har noen muligheter til å få tak i rottene. Å at hunden din ikke skremmer rotten.. Foreksempel: voffer o.l

3. Rotter trives best med en kompis :D Å det beste er å Starte med to.. Hvis du ikke gjør det, å du foreksempel ikke får noen flere rotter, da vil jo rotten din gå alene :? Å det er jo ikke koselig.. Også tror jeg også at hvis det tar for lang tid før den får være sammen med andre rotter, kan det bli et problem å sette den sammen med noen andre.. Dette av egne erfaringer :wink: Mas deg til to rotter med det samme :D :wink:

4. Hvis det ikke støver, ser jeg ikke det som et problem.. Men du kan jo alltids fortelle litt om sponet :D

5. Når rotteunger er 5 uker gamle er de leveringsklare.. Men jeg tror man må se ann hver enkelt individ :wink: Men det beste er jo å få de når de er små.. Da er det jo sikkert lettest og temme de som du har lyst til at de skal bli :D

6. Det er en bok som heter "Rotter".. Der det meste av rotteholde er skrevet.. Disse får du kjøpt på Zoo butikker.. Men det er sikkert mange her på forumet som vet av mange bøker. Å du har jo alltids Tamrotter :D :wink:

Håper det var brae nok svar.. Å hvis det er noen som føler at jeg er i skauen når det gjelder rotteholde, må du si ifra :D

Lykke til :P

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Du kan gjerne kjøpe rotter fra de er fem uker gamle, men yngre rotter anbefales da det er mulig at de har fått både for lite morsmelk og er dårlig sosialisert med andre rotter.
Tror det burde stått et IKKE i teksten her.... ->, men yngre rotter anbefales IKKE da det er mulig at de har fått både for lite morsmelk og er dårlig sosialisert med andre rotter.

8)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Ja, det kan gå fort i svingene. Godt at folk passer på. Og for dem som ikke leser så langt ned i tråden så har jeg lagt til et IKKE nå!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

BatRAt

Post by BatRAt »

jeg har fått masse gode svar her :D

jeg skal se om jeg kan få mase meg til 2 rotter foreldrene mine er litt skeptis til å ha rotter i huset forståligt nokk med rykte rottene hadde før.
Men det sponet blir laget på en fabrikk på lutsi tror jeg er ikke helt sikker
men jeg skal si i fra når jeg vet mer :geek:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det du bør vite om sponet er hvilken tresort det lages av. Er det gran eller furu, er det ikke bra, men er det harde tresorter (ikke bartrær) så kan det være veldig bra. Størrelsen på chippene/sponene og støvmengden er jo også viktig å vite litt om.

Når det gjelder rottebøker så vil jeg faktisk heller anbefale deg å spørre i dyrebutikken om å få en av Mattilsynets brosjyrer (gratis) enn å kjøpe en rottebok. Eller begge deler, hvis du finner en god rottebok, da. Har ikke dyrebutikken Mattilsynets rottebrosjyre, kan du hente en hos meg eller få den tilsendt (hvis du betaler porto).

Og så er jo forumet her veldig bra til spørsmål om alt mulig, da ;)

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

Image

Image

har du en rolig og lydig hund så er det enkelt og la dyrene bli kjent med hverandre. mine rotter virker mye tryggere på hundene når de er i bur, etter å ha fått hilse på dem utenfor. men aldri la dem være alene med hverandre!

jeg hadde også spon til mine rotter for lenge siden, den var støvsuget og antatt støvfri. jeg opplevde ikke noen nysing eller luftveisinfeksjon, men etter å ha lært litt mer av forumet her ble strøet raskt byttet ut. det pleier ikke å stå på sekkene hva slags tretype det er, så da bør du ta kontakt med produsenten for å få sikre svar.

skaff deg to rotter, eller en hamster, som Melody foreslår. du kan jo forsøke å finne ut om noen du kjenner har et par rotter du kunne lånt en stund, så foreldrene dine finner ut at to ikke er noe værre enn en? lykke til!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked