Jeg har lest at man skal pipe tilbake og ikke trekke til seg hånden, men i dette tilfellet er det så harde bitt at noe annet er umulig. Nå unngår jeg situasjoner der jeg vet hun vil komme til å bite, men det betyr også at jeg ikke kan løfte henne, kose henne osv. Moren kan jeg heller ikke løfte eller kose, hun blir rett og slett rasende (opplever henne ikke som redd, men mer sær og grinete). Jeg føler absolutt at de stoler på meg og kjenner meg, så fort de hører stemmen min kommer de løpende, og de er bare helt nydelige. Jeg har også erfart at de kun biter fingre, så hvis jeg nærmer meg med for eksempel knokene eller håndbaken, så biter de ikke, men skal jeg løfte de opp må nødvendigvis fingrene tas i bruk.
Jeg har forsøkt å løfte de med hansker, men synes dette virket lite dyrevennlig, jeg opplevde at de ble redde av det. Jeg vet også godt at rotter fint kan leve uten menneskekos og ha et fullverdig liv, og jeg opplever så absolutt at rottene mine trives, men rent praktisk har jeg problemer med hensyn til vasking av bur og slikt, det er et svare strev hver uke som fort kan ta et par timer. Prosedyren er da slik at jeg må lokke dem til toppen av buret med godsaker, deretter få hjelp til å løfte toppen forsiktig av og plassere den rett på gulvet mens jeg tømmer og vasker bunnen. Deretter setter jeg buret på plass i bunnen igjen, og forsøker å gå inn med gummihansker (ellers ser jeg ut som en kjøttkake etterpå) og svamp slik at jeg får vasket hyllene. Dette er ikke videre populært, og svampen blir konstant angrepet av en hissig rottemor. Men jeg må jo vaske!
Rottene er utrolig søte og sosiale, og selv om de to eldste verken vil kose eller løftes, så elsker de at jeg prater med dem og holder dem med selskap. De har enda ikke våget seg ned på gulvet. De er ute av buret hver dag, men turen går som oftest ut av luken og opp på toppen av buret og inn igjen. Slik kan de holde på kjempelenge til de blir lei, og da går de inn og legger seg i hengekøyen. Alt i alt er det ingen tvil om at rottene trives, og jeg elsker å skjemme dem bort med god mat. Fersk laks og avocado, samt salat, er blant favorittene

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få de to eldste rottene til å slutte å bite og bli litt tammere? Var de for gamle da jeg kjøpte dem, og kan dette være årsaken? De har bitt fra første dag, så dette er ikke noe de har lagt til seg etterhvert. Tips mottas med takk!
Hilsen (relativt) nybakt rottemor

PS! Ser nå at jeg postet innlegget under feil kategori, beklager! Skulle vært postet under "Adferd".