Eirorinon wrote:De som lurer, bør lese den artikkelen det er henvist til over. Ganske kort oppsummert, skal man tro artikkelen, vil det å springe i hjul være feil i forhold til hvordan kroppen til rotta er oppbygd. Den vil ganske enkelt bøyes i feil retning, omtrent som en "u"-form. Det er helt unaturlig for rotta, og kan påføre ryggen store skader, så store skader at den kan få problemer med å bevege seg normalt. Videre vil rotta springe med hodet vendt oppover, noe som påfører den hodepine som følge av spenningen i nakken og mellom skulderbladene. Mange som bruker hjul i rotteburet vil påpeke at rotta ser ut til å elske det. Det fortsetter tross alt å springe i det, så den kan umulig ha det vondt? Jo, det skyldes ganske enkelt at den ikke har noe annet å gjøre, og at den beroliges som følge av endorfinen som utløses ved treningen (noe som føles godt - i alle fall for en stund). Kort sagt kan man si at rotta blir avhengig av å springe i hjulet - den KLARER rett og slett ikke å slutte.
I tillegg har vi selvsagt problemene med at føtter og hender kan sette seg fast mellom sprinklene, med påfølgende konsekvenser. Og noen har kanskje hørt om up-tale? Det innebærer at halen til rotta går i en bue oppover, noe som igjen kan gå utover balansen som rotta er så avhengig av. Dette har jeg lest at skyldes nettopp hjulspringing.
Uansett hva slags hjul man bruker, eksempelvis ufohjul der man springer på et "skrått brett" og ikke kan sette fast hender, føtter og hale, så vil det finnes ulemper med løpehjul for rotter. I alle fall så vidt jeg kan se. Og hvorfor ta sjansen? Anskaffer man seg rotter, må man sørge for at de har STORE bur, at de får rørt seg mye - også utenfor buret mener jeg - og at de får mye oppmerksomhet av sin eier. Vel, dette var mitt bidrag.
Ang ufohjul, hvordan kan det være skadelig for rotter?
Har lurt på å kjøpe et slikt men er usikker.
:cheer:
Eirorinon wrote:Pga den avhengigheten jeg skreiv om over. At de ikke KLARER å slutte å springe.
Kan man ikke unngå avhengihet dersom rotta bare får springe av og til? altså la rotta ha ufohjulet noen timer om dagen før man tar det vekk igjen ?
Vet dette har vært nevnt på hamsterforeningen sine sider da hamstre også kan danne en avhengihet for løpehjulet sitt :cheer:
torasrotter wrote:Ville heller latt rotta være ute noen timer ekstra istedenfor
det er jo absolutt det beste!!!
Men jeg tenker til å ha i buret når mor er på fest eller om man vet at man ikke får nok tid pga at man skal kjøre ungene på div. aktiviteter osv. Og heller bruke det som en ekstra leke istedenfor et trimhjul :cheer:
Skjønner tankegangen din :cheerful: For meg en løpehjul bare "nei-nei", men du må jo selvsagt ta egne valg Jeg vet at sånn som flying saucer er jo tilpasset rotter, så om den står der inne et par timer om dagen så kan jeg ikke se for meg at det skal være skadelig for de.. Jeg regner med de kan bytte retning på den slik at de ikke blir løpende med kroppen bøyd i en retning hele tiden..
Jeg ser ikke problem med hjul/flying saucer I begrensede perioder(f.eks utetid).
Jeg har hjul til mine, men det blir riktignok kun brukt til å sove i :bleh:
Da jeg var på dyrebutikken for å kjøpe rottebur, så var det bare ett bur der som var tilegnet rotter. I det buret va det allerede et løpehjul. Bør jeg ta det ut da? Rottene mine har enda ikke skjønt poenget med hjulet, de bruker det som klatrestativ.. :crazy:
Janni94 wrote:Da jeg var på dyrebutikken for å kjøpe rottebur, så var det bare ett bur der som var tilegnet rotter. I det buret va det allerede et løpehjul. Bør jeg ta det ut da? Rottene mine har enda ikke skjønt poenget med hjulet, de bruker det som klatrestativ.. :crazy:
Jeg ville tatt det ut ja Vanlig løpehjul er ikke bra for rottene
Jeg ville så absolutt tatt ut løpehjulet da det skader rottas rygg!
Bruk heller fantasien med å innrede buret!
Lag feks forskjellige utfordringer som er krevende, da har de hvert fall noe å gjøre når de er inne i buret og ikke løper ute!
Og når du vasker buret så lager du nye utfordringer, slik at det ikke blir kjedelig - det gjør jeg og rottene er super fornøyd
med det!
Finner mange billige ting på forskjellige butikker, trenger nødvendigvis ikke være på en dyrebutikk!
Kan fint lage mange utfordringer når de er ute å løper rundt om kring også!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:
[HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART]
Det der med at Mattilsynet kjeftet på dyrebutikken fordi de ikke hadde løpehjul, var kansje fordi buret var for lite for at de ihvertfall skulle få litt mosjon?
jeg har løpehjul til mine, det brukes til å grave ned, gjemme seg i da man ha noe godt, hoppe oppå osv.
ingen skade å ha det der om de ikke bruker det. synes det blir litt fanatiske meninger her inne nå. rotter tar ikke skade av å eie et hjul, det er bruken som er skadelig og bruken over tid.