Gått ned i vekt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene

Re: Gått ned i vekt

Post by Eirorinon »

<3

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Er et vekttap på ca 16 g mye på 1 mnd?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg synes ikke det er mye hvis det gjelder en voksen rotte, men det kan være en advarsel om større problemer senere. Hvis en av rottene mine taper seg 5% i vekt på en måned uten at jeg slanker dem begynner seg å lete etter sykdomstegn. Hvis de går ned 10% bestiller jeg veterinærtime.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Hun er godt voksen ja. Ca 2 år. Hun gikk ned ca 30 gram etter søstra ble avliva, men så stabiliserte vekta seg over flere mnd. Plutselig har hun gått ned igjen nå. Matlysta er på topp som vanlig :)

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Gått ned 20 gram siden 6.september. Kjenner på henne at hun har blitt så lita :( Det vil si, hun ER JO kanskje ikke så lita. Veide 309 g i går. Men på sitt meste har hun jo veid rundt 70 gram mer, så det er klart jeg merker forskjell. Er det vanlig for eldre rotter å gå ned i vekt? Som sagt stabiliserte vekta seg i noen mnd her, men nå har hun altså gått ned 20 gram siden 6. sept.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det er vel ikke uvanlig for gamle skrotter,også folk,å gå ned i vekt.Almentilstanden hennes er det viktig du følger med på.Spiser og sover hun godt er det bra.Spiser hun dårlig,er bustete og urolig er det noe som plager henne.:)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Ja, det er jo flere ting som feiler rotta her i grunnen, men ikke noe jeg ikke har vært til veterinær for (opptil MANGE ganger) for å sjekke. Bustepels har hun hatt i ny og ne så lenge jeg kan huske. I tillegg har hun litt problemer med luftveiene. Nyser en del og piper i nesa. Videre ble hun nærmest over natta dårlig for kanskje to uker siden. Hun ble plutselig veldig svak i bakbeina. Det skal visstnok også være normalt, da hun er ca 2 år. Har også funnet særlig én kul på henne som nok har vokst. Det er altså flere faktorer som spiller inn. Matlysta er bra, og hun glefser gjerne godbitene ut av fingrene min (risikosport hver gang jeg stikker godbit inn gjennom sprinklene xD ). Men jeg merker jo godt at hun har blitt eldre. Er ikke lenge siden jeg var til veterinæren, i forbindelse med at føttene har blitt så svake, og da sa veterinæren ingenting om at avlivning var et aktuelt alternativ her og nå.

Jeg bare forstår ikke hvordan hun kan gå ned i vekt når hun ser ut til å spise som før :S Kjenner beinene i kroppen hennes så mye bedre enn tidligere :trist:

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Dette er ganske vanlig med mange eldre rotter :wink:
Gi henne ekstra bløtfòr som grøt og barnemat på glass i tillegg til vanlig rottemat.
Noen eldre rotter sliter med å holde vekten når de blir eldre, og de trenger ofte bløtfòr for å klare å få i seg nok næring :cheer:
Vekten vil også synke når hun mister muskelmasse :wink:

Selv om hun har kuler, er svakere i bakbeina og går ned i vekt, så kan du kunne ha henne i noen mnd enda :cheer:
Noen ganger lever de i mndsvis med dette, andre ganger går det fort nedover
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis hun har en svulst bruker kroppen hennes nok en del energi på å prøve å bekjempe den, samtidig med at svulsten tar næring til sin unormale vekst. Hun høres ut som en seig, gammel dame som er over "besr før" datoen, men så lenge hun ikke ser ut til å ha smerter og fortsetter å koser seg er det ingen grunn til å forkorte livet hennes :love: Hvis hun helt mister gangfunksjonen i bakbena ville jeg nok ha avlivet selv om hun ikke hadde smerter - det er ikke så lett å stelle for en rotte som må slepe kroppen etter seg over alt. Men hvis det bare er klatring som er vanskelig ville jeg ha tilrettelagt buret for henne så hun slapp å klatre.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Takk for svar :)

Kulen er plassert ved underlivet (mellom ene bakfoten og anus,skjede osv), rundt samme plass som den ene andre rotta mi har en stor svulst. Var nylig til veterinær med den andre rotta, ca en uke siden, og fikk beskjed om at kulen ikke kan opereres bort pga en operasjon vil kunne skade endetarmen, og hun vil kunne få problemer etter operasjonen. Tenker at det samme kanskje gjelder for den eldre rotta mi, selv om kulen er mye mindre. Den sitter tross alt rundt samme plass, pluss at hun som sagt er ca 2 år og ellers litt "sliten". En operasjon for å fjerne kulen vil kanskje derfor ikke være det beste for henne?

Var forresten på butikken og kjøpte ulike typer babygrøt tidligere i dag, så den biten er i boks :) Hun spiste masse av det ^^

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Ville ikke fjernet kulen på henne.Kokt eggeplomme er godt,gjerne blandet med andre godsaker.:)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply