Masse småsår
Moderator: Moderatorer
-
- River avispapir
Masse småsår
Har ei frøken her som har masse småsår i pelsen, på ryggen, og pelsen virker veldig uttynnet. Noen forslag til hva dette kan være?
Tenkte midd, men når jeg ser bilder av midd-sår på helsekartoteket, så¨stemmer det liksom ikke...
Tenkte midd, men når jeg ser bilder av midd-sår på helsekartoteket, så¨stemmer det liksom ikke...
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter
- Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3
It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Re: Masse småsår
Midd-sårene i middkartoteket er fra en rotte som hadde hatt infeksjonen en god stund, fordi eier trodde det var noe annet. Middsårene jeg har sett på mine rotter har aldri utviklet seg på samme måten. De begynner gjerne som små (2-3 m) linseformede sår, ofte i hodet/nakkeområdet. :rottehode:
De "typiske" middsårene er typiske klø-sår. Kløe kan skyldes flere ting enn midd, naturligvis. Og noen ganger går det infeksjon i sår, som så blir hovedproblemet (ikke lenger såret selv). Det hender også at en rotte begynner å beite på en annen. De trekker ut små hårdotter hvor det kan sitte igjen pels nederst. Det siste er heldigvis langt mer sjelden enn midd, for det er vanskelig å få bukt med uvanen.
De "typiske" middsårene er typiske klø-sår. Kløe kan skyldes flere ting enn midd, naturligvis. Og noen ganger går det infeksjon i sår, som så blir hovedproblemet (ikke lenger såret selv). Det hender også at en rotte begynner å beite på en annen. De trekker ut små hårdotter hvor det kan sitte igjen pels nederst. Det siste er heldigvis langt mer sjelden enn midd, for det er vanskelig å få bukt med uvanen.
-
- River avispapir
Dette er ved nakke og ned på ryggen. Har smurt henne inn med en salve jeg fikk av veterinæren da Chansy var dårlig, Virket som om hun syntes det var deilig og bli smurt. Hun er en pingle, ikke helt tam, men når jeg smurte stod hun helt i ro.
Kan det komme av at hun har mer eller mindre bodd (sovet, gjort fra seg, spist) e ett rør som da har blitt skittent? at det er en irritasjon som har gjort det slik?
Kan det komme av at hun har mer eller mindre bodd (sovet, gjort fra seg, spist) e ett rør som da har blitt skittent? at det er en irritasjon som har gjort det slik?
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter
- Nå med Oppdatert hjemmeside ♥

Med mindre hun liker å ligge på ryggen inne i røret har jeg vanskelig for å tro på den teorien... Hadde hun klødd seg på magen, derimot, ville det nok vært mer sannsynlig.
Eldsterotta mi har hatt en god del småsår veldig lenge nå synes jeg, på ryggen. Hun er tynn i pelsen på ryggen, muligens pga alderen. Alle har tidligere blitt behandlet for lus, men det var 7.sept, og det ser ut som hun fremdeles får ferske sår. Jeg smører noen av sårene dersom de ser litt "åpne" ut, med fuciderm vet (anbefalt av veterinæren jeg bruker), men har nå lest på nettet at man helst ikke skal bruke denne salva på dyr lenger enn 7 dager. Hva skal jeg da gjøre? Hun klør seg jo fortsatt en del ,og det synes jeg også de andre gjorde en god stund etter lusbehandlinga, men synes de andre har gått tilbake til "det normale". Er jo forståelig at hun klør seg en del da, når hun har sår som gror. I tillegg får hun vel lett sår når hun er så tynn i pelsen. Men hva kan jeg gjøre? Virker som sagt som om sårene gror etter hvert, men at det kommer nye. Må være plagsomt =\
-
- Bygger bol
Når vi var med Halvorsen sist hos dyrlegen så fant vi noen sår på han som jeg ikke hadde sett. Det var heldig vis ikke midd eller lus, men dyrlegen mente at noen rotter kløde litt ekstra når dem ble elder og kunne lett få sår av det. Halvorsen blir dagelig undersøkt og sår stell hvis det trengs og han er heller ikke helt tam men behandling som skal være bra for han godtar han uten problemer, han av slutter med og skal ha kos og nusse meg.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui
Har du behandlet to ganger med 2-3 ukers mellomrom.En gang er ofte ikke nok.
Anita har hatt god effekt av Aselli sårsalve for å hindre at huden blir tørr og skorpene skrekker opp og klør. Selv har jeg brukbar erfaring med utslettsbehandling vekselvis med en steriodkrem og med vanlig mykgjørende hudkrem som spenol.
Men som Tantepose skriver er det viktigst å tenke på om behandlingen mot lus har vært effektiv. Det er stor fore for at eggene overlever en enkelt applikasjon. (Godt mulig jeg har misforstått og at kuren på minst to behandlinger var ferdig datoen du skrev.)
Men som Tantepose skriver er det viktigst å tenke på om behandlingen mot lus har vært effektiv. Det er stor fore for at eggene overlever en enkelt applikasjon. (Godt mulig jeg har misforstått og at kuren på minst to behandlinger var ferdig datoen du skrev.)
Hun har blitt behandlet to ganger med stronghold. Første gang den 7. sept, andre gang den 29. sept, altså 3 ukers mellomrom. Fikk i utgangspunktet beskjed om at jeg skulle vente 1 mnd før behandling nr 2, men jeg så her inne at det var normalt med tre ukers mellomrom. Jeg ringte derfor dyrlegen som sa at det hadde liten betydning om jeg ventet 3 eller 4 uker.
Jeg var VELDIG nøye med renhold når jeg oppdaga lusa. Rottene ble holdt i buret i 1 mnd (noe som var VONDT for meg
), og til og med sprinklene på buret ble vasket. I tillegg smurte jeg meg inn med antibac etter å ha vært i kontakt med de. Tviler på at noe lus har overlevd. Har heller ikke funnet lus på de i ettertid når jeg har sjekka. Og som sagt synes jeg ikke de andre klør seg mye, bare den eldste.
Jeg var VELDIG nøye med renhold når jeg oppdaga lusa. Rottene ble holdt i buret i 1 mnd (noe som var VONDT for meg

Jeg dro på en klinikk som hadde lørdagsåpent for å spørre om dette med småsårene (uten at jeg tok med rotta). Fikk beskjed om at jeg kunne prøve meg fram med ulike reseptfrie salver (da hun ikke kunne skrive ut resept på noe uten å ha sett på rotta selv), men at jeg måtte være forsiktig med kortison, da det fortynner huden. Jeg dro på apoteket og forhørte meg der også, og hun mente at fuciderm’en nok er det sikreste alternativet for Regina, da den er beregnet for dyr. Men jeg kunne prøve andre også, og bacimycin var et alternativ, men jeg endte opp med å kjøpe en salve som tar knekken på flere bakterier. Den heter Brulidine. Lukta skikkelig sterkt og jævlig da, så usikker på hvordan Regina reagerer på den over tid. Men jeg smører henne ikke hver dag. Bare når jeg ser ferske sår/sår som ser mer røde ut.
Snakket med veterinæren min i dag, og hun sa at jeg kunne prøve med sinksalve, så nå skal jeg prøve det framover
Men det var noe hun sa som jeg ikke forstod. Jeg spurte om hvordan hun klarte å klø seg på alle plassene hvor hun har sår på ryggen, og da sa hun at hun ikke gjør det, men at sårene sprer seg av seg selv. Hvordan går det an?

Det kalles nok eksem... rotter kan få det akkurat som mennesker.
Såpass... Jaja. Skal vaske rottebur i morgen, så får vi se om hun blir bedre når jeg da setter inn hengerkøyer osv som er vasket med parfymefritt vaskemiddel