1+1=12?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Guest

1+1=12?

Post by Guest »

Jeg og en veninne skal pare rottene våre. så jeg lurer på hvor mange dager de må være sammen? Og hvor mange unger pleier rotter normalt å få?

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

For det første, hvor gamle er rottene deres? En hunn må ikke være yngre enn 5 mnd eller eldre enn 8 mnd ved første parring, og en hann må være over 1 år får han kan gå på date.. Hunnen bør helst veie over 300 gram, og hannen over 500. Er begge friske og raske? Går de bra sammen med andre rotter? Har de kjent bakgrunn, eller kommer de fra dyrebutikk? Anbefaler å lese avlsveiledningen, den forteller alt dere trenger å vite:

http://awas.nvg.org/rats/NTF/avlsraad/veiledning.html

Ellers vil jeg ikke anbefale å la de stå sammen i mange dager heller, jeg setter hunnen sammen med hannen kun når hun har løpetid, og følger med på parringene, da vet jeg når jeg kan vente ungene, og om det ble noe ut av det. Setter du de sammen, og lar de stå sammen over tid, vil du ikke kunne si med sikkerhet når ungene kommer, og kan da risikere at hunnen føder tidligere enn du tror, i verste fall føder hun men s hun går sammen med de andre rottene, i steden for å ha kommet for seg selv i eget bur. Mor må ha ro, og hvile 2-3 dager før fødselen, og frem til ungene er 3-4 uker gamle. Først da kan du sette henne sammen med de andre rottene igjen.

Og rotter kan få opp til 20 unger, og det er ikke bare bare å finnen nye eiere til de alle sammen. Dyrebutikker tar som oftes dyr fra en fast oppdretter, og dere kan risikere å sitte med 20 små, i steden for et par voksne.. Jeg anbefaler ikke avl på to rotter fra dyrebutikk, da en aldri vet hva de bærer på, og i verste fall kan både mor og barn dø under/etter fødselen.. :roll:

Men, leser dere avlsveiledningen vil dere få svar på det meste av det dere lurer på. Og husk; Alvsveiledningen er til for rottenes beste! ;)
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

hvor ofte har hunnen løpetid? og hvordan vet jeg når hun har det?

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

hvis du ikke vet når, så bør du begynne med å sjekke flere ganger til dagen til du merker det. hvis du stryker hånda over henne og hun "stiller seg opp" omtrent, og vifter med ørene, så vet du at hun er i løpetid.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg synes det høres ut som om du vet såpass lite om rotteavl at du kanskje bør vente litt med planene om parring. Men fortsett å spørre her på forumet, her er mange som gjerne hjelper til, hvis du er smart nok til å følge rådene ;)

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Heidi wrote:Jeg synes det høres ut som om du vet såpass lite om rotteavl at du kanskje bør vente litt med planene om parring. Men fortsett å spørre her på forumet, her er mange som gjerne hjelper til, hvis du er smart nok til å følge rådene ;)
mhm .
Men har dere noe info om foreldrenes familie , vekt og temperament . Så bør jo det gå bra at de har kull på de .
Jeg hadde rotter i 3 år før jeg fikk greie på hvordan ei hunnrotte oppførte seg i løpe tid , men hadde alike vel hatt flere kull med rotteunger :roll: :wink: .

Men det blir fort krangling om avls temaer .. :roll:

Guest

Post by Guest »

hvor lenge må hannen være oppå hunnen for at det skal bli unger?

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

:shock:
Mvh Ida S. Eggen

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Vet dere ikke det :o :shock:

Dere bør VIRKELIG lese MYE om rotte avl før dere tenker på kull i det hele tatt :wink: :roll: :shock: .

Guest

Post by Guest »

hvorfor vil ingen svare på spørsmålet mitt litt lenger oppe... Jeg har lest mye om rotteavl, men det har ikke vert nevt noen plass... Det er bare det at i dag så parret rottene, men hannen var bare oppå henne i noen få sekunder, skal det være sånn?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

ja . uanesste hvor lenge hannen er på hunnen kan det bli unger , mest sannsynerlig blir det det. :wink:

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Et par sekunder er mer enn nok, og det blir nok unger på dere nå ja..
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

hvor lang tid tar det før man merker om hunnen har blitt gravid?

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Hvis dere veier henne hver dag, vil dere fort se vektøkning hvis hun venter små.
Mvh Ida S. Eggen

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Er du erfaren . kan du se det etter en uke . Da på juret en helt annen farge( rødrosa) og hovner litt opp , så pattene/brystvortene synes bedere (dette er varierende fra rotte til rotte) .

Etter ca 2 uker , kan du se at hun begynner og bli tykk ( avhenger av hvor mange unger hun skal få)

Vanligvis er de drektige i 21 -24 dager .

Locked