Sår på ene siden av kroppen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Entwine90
Gnager på ledninger

Sår på ene siden av kroppen

Post by Entwine90 »

Hei.. Etter en liten kosestund med lillegutt nå i kveld, oppdaget jeg 3-4 sår på hans høyre side. De er kanksje på størrelse med øyet hans. Han har vært ganske besatt av å klø seg på den siden i det siste, men dyrlege så ikke noe tegn til lus.
Tittet på bildene av sår inne på kartoteket, og det så ut som kløsår. Men jeg vet ikke helt, for den andre herremannen har begynt å ta igjen på slossing, så kan være han som har forårsaket det også. Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre? Noen kremer? Rottene skal gis bort på tirsdag, så hadde vært fint å kunne levert lillegutt uten masse sår..

Matmor
Gammelrotte

Re: Sår på ene siden av kroppen

Post by Matmor »

Vurderte veterinæren midd? De kan man jo ikke se med det blotte øyet.
Det hender at rotter får hudproblemer og kløende hud. Er pelsen blitt fetere å ta i den siste tiden? Den yngste av dine kan godt være i hormonalderen nå, så vidt jeg husker?

Entwine90
Gnager på ledninger

Post by Entwine90 »

Nei, det tror jeg ikke. Men titta på noen bilder av midd-sår nå, og det ligner ikke med mindre de har kommet langt.
Har ikke lagt merke til om den er noe fetere men syns han har blitt litt lysere i pelsen. Lillegutt er vel 6-7 måneder tenker jeg, mens gammelen regner jeg med snart runder året. Gammelen klør ikke så mye som Lillegutt. Men kan hormoner gi kløe? Smurte med sinksalve nå, og det virka som han likte det. Ga ingen uttrykk for smerte.

Lillegutt er forøvrig samme rotte som Småen. Kjært barn har mange navn ^^,

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Når hannene lager det oljeaktige sekretet de ofte gjør i en alfakrøll-situasjon, virker det som om mange av dem begynner å klø. Men hvis du ikke kan merke at han lukter annerledes eller er blitt seig i pelsen, eller mer orange i huden, er det sannsynligvis ikke buck grease som er årsaken. (Tilsvarende, hos mennesker kan fet hodebunn føre til en form for kløende utslett med sårdannelse. Det kan holdes i sjakk ved å vaske håret ofte nok.)

Sinksalve vil i alle fall dempe kløen noe og dessuten kanskje hjelpe sårhelingen.

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Jeg tror det er midd. Jeg har hatt rotter med midd som veterinæren ikke har kunnet påvise. Nesten umulig å se i microskop. Ville hvertfall dryppet dem for å være på den sikre siden.
Hvor lenge siden er det de fikk en middkur?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Entwine90
Gnager på ledninger

Post by Entwine90 »

De har ikke hatt middkur før, men etter siste dyrlegebesøk som kun lillegutt var med på, har han klødd intens. Særlig på den ene siden. Men skal ringe dyrlegen i morra og spørre om å få noe midd-middel..

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Spør etter Stronghold. :happy:

Entwine90
Gnager på ledninger

Post by Entwine90 »

Det skal jeg :) Har time kvart på ett.

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Supert. Lykke til.
Det er veldig veldig vanlig at rotter kan få middangrep. Spesielt de som kommer fra dyrebutikker har det. :bleh:

Entwine90
Gnager på ledninger

Post by Entwine90 »

Da ble det Stronghold 6 dråper. Vet fant ikke noe stjerneeksemplar av midd, men ville gi en omgang likevel for å være sikker. Så da får vi se :) Hun trodde ikke sårene var fra midden i seg selv, men at det kan ha vært at lillegutt har klort seg opp såpass mye fordi det har klødd, eller at Tjukken har "hjulpet til" med pelsstell..

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Veterinæren har sikkert rett. Sår kommer ofte fra kløingen. Hvis man merker små skorper under haka eller ved skulderbladet er det en god indikasjon på midd eller lus.
I motsetning til midd, kan lusa sees...selvom de er fryktelig små. Lusa elsker små sår og de gjør at små sår ikke gror.
Fæle og totalt unyttige små krek! :crazybonk:

Husk å gi en dråpe etter ti-fjorten dager også. Da får du tatt knekken på evnt egg som klekkes. :wink:

Entwine90
Gnager på ledninger

Post by Entwine90 »

Ja, sårene jeg har sett, går fra sånn ca skulderbladet og bakover langs ryggrader og litt ned på siden.

Idag skal rottefantene få ny eier, gruer meg sånn :( Jeg betalte andre omgang med stronghold også, slik at ny eier skal slippe den utgiften. Er det rettferdig, eller var jeg litt dumsnill? Følte det var riktig, slik at ho ikke skal få utgifter på noe jeg har satt i gang, på en måte..

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

I og med at det rotta har er en plagsom og smittsom sykdom er ikke jeg i tvil om at du gjør riktig å betale hele behandlingen. Faktisk ville jeg sagt at hvis ny rotteeier har rotter fra før burde du ha betalt behandling av dem også, hvis du ikke kan ha rottene dine til de er ferdig behandlet. Guttene dine kan ikke regnes som smittefrie før etter at behandlingen er fullført. Så vidt jeg forstod skulle de videre i dag. Det vil koste ny eier flere hundre kroner å behandle en flokk for noe som dine rotter kan påføre dem...

Entwine90
Gnager på ledninger

Post by Entwine90 »

Hun har ingen fra før av, så det skal ikke være noe problem. Om ho hadde hatt det, så hadde det ikke vært noe stort problem å hatt dem en måned til heller. :)

Post Reply