stakkars...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

rassidj
Pinglerotte

stakkars...

Post by rassidj »

Jeg er veldig redd nå.. jeg har en jente rotte på nesten 2år.

Hun har en gigantisk kul ved høyre bakfot. Når jeg ser nøye er den litt blå aktig..
Når jeg sier gigantisk mener jeg GIGANTISK, den dekker nesten halve rotta!

hun ser ikke ut til og plages så mye. hun spiser.. hun sover.. hun drikker.. men jeg er engstelig!

hva bør jeg gjøre?

kan det være svulst?

Image

btw, hun har også små spisse gråe klumper i huden og bløt avføring...

HELP! :sad:

tantepose
Gammelrotte

Re: stakkars...

Post by tantepose »

Det er nok endel kuler ute å går ja. :sad: Jeg ville tatt henne med til dyrlegen og latt de kjenne hvordan kulen sitter og om det er mulig å fjerne den.Så noe veldig viktig,forsikre deg om at de kan bruke gass under operasjonen.De kan ev ringe andre "vetter" og få tips om masker og doser til rotter.Dersom rotten ellers er i god form og kulen sitter "greit" kan hun enda få gode dager hos deg. :cheerful:
Skulle ikke operasjon være mulig,får du bare følge med når hun begynner å slite.Du kan godt søke og lese om andre som har vært i samme situasjon.Lykke til! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rassidj
Pinglerotte

Post by rassidj »

takk for det positive svaret!
vi skal prøve og ta kontakt med en dyrlege.

men jeg fant enda et problem.
vis den fortsetter og vokse kan det ikke bli vanskelig for henne når hun skal bæsje eller tisse?
hva om den sprekker?

du skjønner denne rotta har litt problemer fra før av..
-hun sveiver rundt med hode.. viewtopic.php?f=4&t=11496
-hun har harde spisse gråe klumper i huden.. hudsykdom eller sår?
-Hun nyser ofte rødt.

Lyngrottene
River avispapir

Post by Lyngrottene »

mulig jeg selv har opplevd noe lignende, så bare poster linken til tråden jeg hadde, men det betyr selvfølgelig ikke at det er snakk om det samme.. Men ligger bilde der, og her hos meg, ble utfallet ikke positivt desverre, da hun døde kort tid etterpå.

http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... ballestein
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

beklager å måtte si det, men kanskje det er på tide å la henne gå over?
som oftest kommer slike kuler tilbake igjen, det er nok en jursvuls.
om hun er i dårlig form fra før er det ikke sikker hun vil overleve opperasjonen, og det å komme seg etter en slik tur kan være slitsomt og annstengende for en gammel totte.
det er ikke bare veldig dyrt å få gjort noe med, men ofte veldig lite lønnsomt

rassidj
Pinglerotte

Post by rassidj »

kanskje jeg skal bare la henne være?
hun ser ikke ut til og plages med det..

kanskje avliving er litt unødvendig vis det er ingen tegn på smerte?...

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Du vil nok se det når tiden er inne.Det jeg mente var at det kan være til hjelp for deg å lese om lignende tilfeller så det blir lettere for deg å se når tiden er der.Ikke så lett bestandig når forskjellen er så liten fra dag til dag.Men det er du som ser og kjenner henne,og du vil nok se det når hun trenger din hjelp.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rassidj
Pinglerotte

Post by rassidj »

takk for alle svarene! :cheesy:

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

det jeg mente er at rotter skjuler smerte temmelig godt. og den dagen de faktist viser smerte så har de veldig vondt. våt avføring og porfyirin er tegn på at ting ikke er som de skal
jeg har hatt en del rotter med samme typer kuler... ta stine som et eksempel, hun hadde kul på samme sted, jeg lurte på om jeg gjorde det riktige ved å ta henne, men hun døde av narkosen på 2 sek. dyrlegen ble selv sjokert for hun var temmelig sliten i kroppen da. og det vistes ikke engang...

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Utifra størrelsen og fargen på den svulsten vil jeg helt klart anbefale deg å gå til dyrlegen. Mest sannsynlig er at du må få la henne slippe siden hun snart er to år og en operasjon ikke er å anbefale. Hunnrotter kan leve lenge med svulster men når den begynner å komme opp i den størrelsen her og har fått en slik farge er det på tide å hjelpe henne over broen. Jeg hadde en rotte med nesten identisk svulst i størrelse og farge. Fikk beskjed av dyrlegen at når de får slik lilla farge er den irritert og kan mest sannsynlig være smertefull. Det at hun også har bløt avføring tyder også på at det er noe som ikke fungerer som det skal.
Som Wolf skrev tidligere,er rotter veldig flinke til å vise smerte. Dvs at når man først ser at en rotte har tydlige smerter er den jaggu sjuk og har svært vondt.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Ene rotta mi fikk en kul i underlivet 17. september. 23. november så jeg to små røde prikker på kulen, og tenkte at det kanskje kunne være bittsår eller noe. Så ikke verk eller lignende der. For noen dager siden oppdaget jeg enda en kul RETT ved siden av den første kulen, og den ene kulen ble blå-aktig for et par dager siden. Det som er er at rotta her er veldig svak i bakbeina, så bakdelen av kroppen ser ut til å være "nærmere bakken" når hun går og sånt. Subber veldig med bakbeina. Det jeg lurer på er om den blåfargen kan være et blåmerke etter hun har hoppet ned fra noe eller etter hun har gått rundt og kanskje slått med kulen nedi bakken..? (Har vært til dyrlege tidligere med den første kulen, og fikk beskjed om å følge med den).

Bilde: http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... gina-2.jpg

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Blåfarge på slike kuler er sjelden noe godt tegn. Noen ganger betyr det at vevet innenfor er i ferd med å dø, så jeg vil absolutt anbefale å få en veterinær til å se på det om fargen ikke forsvinner i løpet av et par dager.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Ok. Skal se det an et par dager, så drar jeg til veterinær. Årsaken til at jeg spør nå, er at jeg skal reise hjem til familien min og bli der de neste dagene, og jeg er ikke noe fan av veterinæren som holder til på den lille plassen der. Har aldri vært der med rottene mine da, så kan jo være han har litt peiling. Uansett er det vel litt basic kunnskap det er snakk om her? Trenger ikke være ekspert på rotter for å se på en kul?

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Ser ut som en byll med verk. Jeg ser på det som positivt at det begynner å bli mørkt/nekrosere seg. Dette betyr ofte at verket er på vei ut. Når det blir mørkere...det kan ta kort tid,kan forandre seg mye bare på et halvt døgn...pleier jeg å stikke hull og klemme ut gørra. Hvis du ikke har erfaring med det er det ikke dumt å få hjelp av veterinær. De kan da også spyle tomrommet med saltvannsoppløsning. Enhver veterinær vil nok være ganske gode til å tømme en byll :cheerful:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

Synes det ser ut som svuls jeg. Samme sted og farge som mange jeg har hatt. En bull ville oftest satt ned matlyst og allmen tilstanden litt

Post Reply