stakkars...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene

Re: stakkars...

Post by Eirorinon »

Dersom det er en byll med verk, vil den sprekke av seg selv, eller vil det være verre for rotta enn om en veterinær stikker hull på den??

Niana
Alfatryne
Kjønn: Kvinne

Post by Niana »

Eirorinon wrote:Dersom det er en byll med verk, vil den sprekke av seg selv, eller vil det være verre for rotta enn om en veterinær stikker hull på den??
Jeg vil tro det er verre for rotta om den sprekker for seg selv, for da kan den revne og det kommer ganske sikkert rusk og rask i det fra buret. Urin og sånt.
Hos en veterinær er det sterilt og under kontroll.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Ok. Takker for svar :) Skal holde dere oppdatert =)

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Sjekket på Regina mi når jeg sto opp for å gå på do i mårrest. Da var hun søkkvåt rundt kjeften, og holdt på i noen minutter (?) med brekninger. Følte meg så innmari hjelpesløs!!! Prøvde å "svinge henne" i en bue ned mot gulvet noen ganger for å se om jeg kunne få løsnet noe. Visstnok sånn førstehjelp jeg har lest om noen ganger, heimlich-manøveren eller hva det heter. Så stakk jeg til pappa som bor i nærheten for å hente han. Da vi kom tilbake dreiv hu å vaska seg og brekningene hadde sluttet. Hun tok imot og spiste godbiten jeg ga henne, dog pelsen fremdeles ikke var fin. Jeg luktet forresten på den væska fra munnen hennes, og det luktet ingenting. Var litt klissete. Den var også blank. Hun har hatt noen brekningsanfall tidligere, men det har ikke vært hyppig. Kanskje 3-4 ganger før. Hun er over 2 år.

Jeg reiste til familien min i går. Det var en liten busstur (med et lite stykke å gå i kulda, dog de hadde ting å gjemme seg inni) og en båttur på en time. Etter båtturen var hun helt ferdig. Pelsen sto i alle retninger (hun har en del bustepels til vanlig, men ikke i ansiktet!). Stakkar... Virker jo ikke som om hun tåler så mye sånn sett. Også får hun de brekningene i dag? Liker IKKE! Men er så usikker på hva jeg skal gjøre, for jeg har så å si ingen erfaring med dyrlegene her ute. Også tør jeg ikke ringe til min far igjen, for han ble forbanna når jeg kom og vekte han klokka halv 7 om mårran, også svarer han at "du kjenner de best selv" ang. rottene når jeg spør hva han synes. Buss er uaktuelt, da de nesten aldri går her ute. Min mor kommer tilbake hit i 13-tida eller noe. Da tenker jeg i alle fall å få henne til å kjøre meg til veterinæren, dog jeg er redd for å gjøre ting verre ved å dra med regina ut på nok en tur. Samtidig, hvis hun ikke tåler det er det kanskje på tide å gi slipp :(

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

hvor er du i norge? kanskje noen vet om en vet å anbefale?

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Min Mira oppførte seg slik og hun hadde smerter pga cyster i eggstokkene. :trist:
Hun fikk en hormonsprøyte, depoprovera, samme som brukes til mennesker, og på under 1 uke var hun kjempefin igjen :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

For å diagnostisere cyste i eggstokkene trengs det nok ultralyd - og det er ikke alltid det er så lett å skille mellom en cyste og en svulst, i alle fall ikke hvis det er små kuler.

Når det gjelder store abscesser skal man ikke vente på at de sprekker av seg selv. Det er for høy sannsynlighet for at de sprekker innover og fører til dødelig infeksjon.

Det er alltid et spørsmål om hvor lenge man skal forsøke å finne en årsak, når man ser at rotta ikke har det bra. Her er det svulst eller stor abscess som antagelig trenger kirurgi, svake bakben, alder over 2 år og flere episoder med slimbrekninger som du ikke kjenner grunnen til. Ut fra totalen med opplysninger ville jeg ha sagt at hvis veterinæren ikke har noen konkrete forslag på hvordan hun kan hjelpes, er det antagelig på tide å ta farvel. :sad:

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Da det ble diagnosert på Mira så var det bruk av ultralyd ja :-)
Lisbeth
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Jeg er i Lysøysundet, Bjugn kommune.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Jeg ringte til flere veterinærer i dag. Førstemann svarte ganske enkelt "Nei!" da jeg spurte om hun hadde noe peiling på rotter. Fikk nr til en annen veterinær. Han mente det at kulen har blitt blå kan skyldes sprengte blodkar eller noe i den duren. Virket generelt ikke til å ha mye peiling på rotter, så fikk ikke så mye positivt ut av samtalen med han. Synes han virket famlete og usikker. Han mente brekningene og det kunne skyldes stress som følge av båtturen osv i går. Fikk ikke så mye fornuftig ut av vet. nr 3 heller. Til slutt ringte jeg en veterinær fra heimdal dyreklinikk i Trondheim (klinikken jeg bruker vanligvis). Følte hun hadde mer peiling. Hun mente at kulens blåfarge skyldtes at kulen har blitt så "stram", hva nå enn det innebærer. Kan jo være at det har blitt "trangt" der nede etter kul nr 2 kom? Den ene kulen er jo godt på vei mot rompehullet. Samtidig bekreftet hun at blåfargen kan skyldes blåmerker som følge av at kulen har "dunket" borti gulvet, og at det stemmer at også VERKbyller kan bli blå. Brekningene kunne skyldes så mye... Hun anbefalte at jeg tok turen til deres klinikk når jeg kommer tilbake til trondheim (skal være bortreist til søndag tenker jeg), og at det skulle gå fint så lenge rotta ser bra ut og spiser. Hun spiser jo, men synes ikke hun ser tipp topp ut. Har vært en del stygg i pelsen ("ståpels" i ansiktet - noe hun ikke vanligvis har). Samtidig har jeg fått hørt nok en skrekkhistorie om han veterinæren jeg vurderte å dra til, så han holder jeg meg unna. Siden hun ser ut til å ha det fortrinnsvis greit akkurat nå velger jeg å avvente og se, sånn som veterinæren fra Trondheim sa. Jeg tenker at nok en biltur til en veterinær som sannsynligvis ikke har peiling på rotter uansett vil være uhensiktsmessig og kan gjøre ting verre. Så jeg skal la henne slappe av og få mye hvile de neste dagene. Det jeg personlig tror er at stress kan ha medvirket til å gjøre henne dårlig, men at hun er redusert i utgangspunktet. Tror ikke selve reisen har gjort henne dårlig, hvis dere skjønner. Var vel to veterinærer som mente at den dårlige formen kunne skyldes stress/nervøsitet.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Tror heller ikke at det er stress, men bustepels er ofte et tegn på smerter. Dersom du hadde kunnet gi henne smertestillende så kunne du sett om hun responderte positivt på det :)
Lisbeth

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Men tror du at en veterinær her ute kan skrive ut resept på smertestillende uten å ha sett på henne?

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Og hva slags smertestillende bør jeg eventuelt prøve?

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Beste sjansen er nok å ringe dyreklinikken du bruker til vanlig, forklare at du er redd hun har smerter, og spørre om du kan få Metacam pr. telefonresept eller fax til apoteket nærmest der du er nå. De har vel sett rotta før, var det ikke slik?

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Jeg tok kontakt på sms med ene veterinæren utpå her og forklarte at jeg ikke ville dra henne med til han dersom han mente det var usikkert om han kom til å finne ut noe, da jeg ikke tror hun har godt av å bli stresset opp nå. Med tanke på at hun tålte så lite på turen hit liksom. Så lurte på om han foretok hjemmebesøk (på landet dette vet du). Da ringte han meg klokka halv 9 og sa at han skulle vaksinere hesten til naboen og at han kunne komme innom. Han kom kort tid etterpå.

Kulene hun har i underlivet var han 99 % sikker på at var fettsvulster, altså godartede svulster. Han sa at de lett lot seg fjerne, men at jeg må til trondheim for å legge hun i gassnarkose. Dersom jeg velger å forsøke med en operasjon må jeg få det gjort snarest mente han. Han sa også at jeg kunne avvente og se, noe han selv ville gjort, da hun ikke har smerter av kulene. Så kunne jeg heller ta den vanskelige avgjørelsen med avlivning dersom kulene blir å plage henne på noen måte. Blåfargen mente han var sprengte blodkar eller noe i den duren. Ikke farlig i alle fall.

Han lyttet RASKT på henne, og sa at han ikke hørte surkling. Påpekte flere ganger den høye alderen hennes, og at man BLIR skranten med alderen. Bustepelsen måtte jeg ikke fokusere så mye på, sa han. Skeptisk! Forklarte jo at det kan være tegn på smerte, spesielt siden hun har bustepels i ansiktet, noe også søsteren hennes hadde den siste uken hun levde (måtte avlives pga hjertefeil). Dessuten har hun litt bustepels innimellom til vanlig, men aldri i ansiktet. Men han mente at hun ikke har vondt, sånn som han så atferden hennes, og at hun var i fin form (og hun er jo nesten alltid fin og klar i blikket med store øyne). Han mente derfor at jeg ikke trengte å gjøre noe annet enn å ta stilling til om jeg ønsket å få operert bort kulene.

Hvordan skal jeg vite det dersom kulene blir til plage for henne (blir vonde, sprekker osv), lurte jeg på (med unntak av det åpenbare resultatet som problemer med avføring dersom kulen dekker åpningen eller lignende). Han sa at da ville hun holde på mye med kulene, bite på de og klore, eller noe sånt. Sa at dersom hun får vondt vil hun slutte å spise og rase ned i vekt.

Brekningene kunne komme av flere ting, men heller ikke de var han bekymret for. Fikk inntrykk av at det var vanskelig å trekke konklusjoner om at hun f.eks. hadde svulster i eggstokkene ut ifra at hun hadde brekninger. Dessuten sa han at det ikke var mulig å kjenne på eggstokkene om de er for store e.l. (noe veterinæren min i byn jo gjorde! :S De kjentes forresten fine ut da). Fikk inntrykk av at han syntes jeg var litt paranoid, noe han ikke er første veterinæren til å antyde. Sa jeg måtte følge med på vekta. Jeg fortalte at hun har gått ned en del i vekt (dog det ser ut til å ha vært relativt stabil den siste mnd.), noe han ikke var overrasket over da det nok hører med til alderen.

Sa at hun ikke hadde vondt hvis hun glefset i seg godbiter!

Hun var veldig sliten etter besøket, og flatet rett ut i buret. Spiste dog litt grøt en stund etterpå når jeg satt inni den og løftet henne mot matskåla.

I natt har jeg hatt et teppe over halve buret, da det kjennes ut som det er litt trekk eller noe i huset, selv om dører og vinduer er lukket. Lurer på om det er lufta som kommer fra varmepumpa som gjør at det blir litt trekkfølelse. I sta når jeg sto opp (har slitt med å sove og sånt pga bekymringer osv :p ) var hun ganske fin i formen. Er det nå også. Ikke særlig bustete i ansiktet. Ser penere ut, og det er litt fart i henne :) Godbiten spiste hun som vanlig, og nå tok hun seg akkurat en matbit fra skåla :)

Tror dere jeg bare kan avvente og se, eller bør jeg likevel ta kontakt med veterinær på klinikken jeg vanligvis bruker og spørre om å få de til å fakse over resept?

Jeg bør kanskje avvente smertestillende da, eller?

Post Reply