Dosering av Bisolvon og eventuelt Acetylcystein

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene

Dosering av Bisolvon og eventuelt Acetylcystein

Post by Eirorinon »

Noen som vet hva som er riktig dosering av disse legemidlene?

Noen som har erfaring med disse? Bisolvon får man vel reseptfritt såvidt jeg vet, så tenkte kanskje å prøve denne på rotta mi nå som jeg ikke kommer meg til rottekyndig veterinær de neste dagene. Men da trenger jeg hjelp av dere rottekyndige for å beregne riktig dose :)

Dessuten lurer jeg på hva dere har opplevd at er bra smertestillende, da jeg lurer på om hun har vondt mtp bustepelsen osv (har skrevet om dette andre steder her inne). Ønsker anbefalt dosering der også. Vet dere kun svaret på noen av spørsmålene mine, blir jeg takknemlig for det også ^^

Tenker å ringe den ene veterinæren utpå her igjen i morgen dersom det blir aktuelt med noe reseptbelagt medisin, som de nevnt over, og eventuelt baytril. Kanskje er han snill og skriver ut resept uten å ta en titt på henne, etter beskrivelse av symptomer. Så fremt det ikke er store risikoer med medisinene, selvsagt.

wollf
Gammelrotte

Re: Dosering av Bisolvon og eventuelt Acetylcystein

Post by wollf »

metacam

Matmor
Gammelrotte

Re: Dosering av Bisolvon og eventuelt Acetylcystein

Post by Matmor »

Hovedproblemet med Bisolvon er at dosen rotta får i seg kan variere sterkt med leverenzyneffektivitet. Hvis rotta har nedsatt leverfunksjon -noe eldre dyr ofte har - vil rotta få en mye høyere konsentrasjon av legemiddel i blodbanen enn det man leser om i litteratur. Forsøkene på rotter gjøres jo med unge, friske dyr: ikke gamle og syke. Gitt at leverenzymene er hovedårsaken til at bare ca. 10% av dosen tas opp av unge, friske rotter, og at hos unge hunder er det nok å doble dosen før de får plagsomme bivirkninger er ikke Bisolvon noe jeg ville ha eksperimentert med :worry: Selv om det neppe er dødelig kan det fort få rotta til å føle seg dårligere enn den er nå, og det vil du vel ikke!
http://www.emea.europa.eu/docs/en_GB/do ... 011112.pdf

Hvis ikke veterinæren vet doseringen på legemidler til rotte går det an å foreslå RatHealth som kilde:
http://ratguide.com/health/

Post Reply