stakkars...
Moderator: Moderatorer
Re: stakkars...
Jeg ville hatt teppe over buret hele tiden,og passe på at hun har varme tørre soveplasser.Rotter puffer seg også opp om de fryser.Noen andre vil sikkert kommentere det andre du skriver om. :cheerful:
Selve temperaturen her inne er vel heller for høy enn for lav :p Var 25 grader her i går
Så jeg satt opp døra til gangen slik at det skulle bli litt kjøligere. Har flyttet opp buret fra gulvet og satt de oppå to krakker. Har teppe på halve buret.

Ok :cheerful:
Er det noe som taler imot å prøve smertestillende da? Altså, kan ting bli verre av det?
Endelig fått snakket med en veterinær jeg har veldig mye mer tillit til, hun jeg vanligvis bruker. Så nå kan jeg kanskje slappe av litt mer :p Hun sa jeg måtte følge med på om Regina ser ut til å ha vondt/anstrenger seg når hun gjør fra seg, samt å sjekke om hun har blod i urinen. Spurte også om avføringen så fin ut (noe den i alle fall den siste tiden i all hovedsak har sett ut til å være, da jeg sjekker doet innimellom. Noen klumper som sist gang så litt mykere/våtere ut, men ellers fint. Skal sjekke her også nå). Jeg sjekker dessuten åpningene hennes opptil flere ganger om dagen pga kulene. Smertestillende (inkl. metacam) ville hun ikke gi med mindre det er helt tydelig at rotter trenger det, da det kan ha skader på nyrer/lever. Og når Regina spiser og har et våkent og fint blikk, samt ikke har hatt flere anfall, vil hun avvente, selv om jeg synes hun har litt bustepels. Skal til denne veterinæren på mandagen, da jeg reiser hjem på søndagen
Så får vi se da, hva som blir gjort videre med kulene osv. Fikk beskjed om å ta kontakt igjen før den tid dersom Regina får et nytt brekningsanfall, så får vi ta en ny vurdering da. I motsetning til veterinæren jeg fikk besøk av uti her, bekreftet hun at brekningsanfall og ståpels er tegn på at hun ikke har det helt bra. Hun spurte også om temperaturforandringer i forhold til hvor jeg er nå (har tidligere fått vite at temperatur og omgivelser i leiligheta i Trondheim hvor jeg bor gjør henne godt
), da forandringer jo lett kan påvirke rottenes fysiske helse siden de er så ømfintlige.

Faen også... Nå blør hun litt fra ene kulen. Var ikke lett å få sett. Prøvde å få smurt på litt aloe vera for å få sett litt bedre, men var vanskelig. Så i alle fall en mørk rød prikk, og det kjentes ut som om det var en klump eller noe der såret var. Jeg er redd for å gjøre ting verre, så jeg tror jeg bare lar det være sånn fram til vi skal til veterinær på mandag morgen. Noen innvendinger? Bør jeg gjøre noe annet? Har renset med klorhexidin.
Så lenge hun spiser og drikker og er i normal aktivitet er det ikke noen grunn til å tro at hun har veldig vondt, men det høres bestemt ut som om situasjonen hennes kan karakteriseres som utrygg
En voksen hunrotte tåler ikke store blodtapet: 1 ml er mye!

Ja, hun spiser
Var ikke snakk om mye blod i det hele tatt. Det jeg så var kanskje en dråpe eller noe.

Oi! Kulen hun blødde litt fra og har et sår på ser ut til å være nesten borte i dag! :gasp: Kan da det ha vært verkbyll likevel?? Blir de harde og store?
Som jeg nevnte i et tidligere innlegg,synes jeg det ser ut som en byll og etter hva du skriver nå er det nok det. Byller kan bbli veldig store og heeelt klart gjøre vondt. Hvertfall når den har den plasseringen. Kan jo tenke deg selv,ha en verkebyll som er i kontakt med underlaget hele tiden. Verket vil og må ut...derfor blir det et sår.
Legg merke til om bustepelsen hennes vil dempe seg nå som den er tømt.
Legg merke til om bustepelsen hennes vil dempe seg nå som den er tømt.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.
Skjønner
Synes hun har litt bustepels enda, men hun har litt bustepels innimellom til vanlig tror jeg (synes bare ikke hun bruker å ha det i ansiktet). Har kanskje litt bustepels i ansiktet også nå. Men hun spiser og er fin i blikket
Er bare en liten kul der kulen var før :O Bitteliten i forhold til den som var der før. Men skal såklart følge med henne.

Oppdatering etter jeg var til veterinæren i dag. Limer inn fra loggen jeg fører:
"12.des: var til Höner i dag. Hun mente at Regina ikke har vondt, selv om hun har ståpels, men at eldre rotter kan ha ståpels uten å ha vondt. Hun mente kulen som har forsvunnet (bare en bitteliten kul igjen der) var en verkbyll. Den gjenværende store kulen kan hun ikke vite hva er uten å fjerne den. Det går fint an å operere den bort, men hun ville ikke anbefale det da det er et stort inngrep med en del smerter i operasjonssår osv etterpå, pluss at mye medisinering med smertestillende o.l. på et så lite dyr kan ha negativ effekt på lever og nyrer. Hun mener at kulen ikke påvirker henne negativt på noen som helst måte, men at den kan bli problematisk dersom den vokser seg stor/større. Da får vi eventuelt ta det når /hvis den dag kommer. Avføringen sa hun at var fin, da regina gjorde fra seg flere ganger på undersøkelsesbordet. Jeg skal dog kjøpe vitamintilskudd for å ha i drikkevannet til rottene.
Hun sa at det var vanskelig å vite hva brekningene kom av, men at rotter er ekstremt ømfintlige/sårbare for endringer i omgivelsene (med tanke på temperaturendringer, men også luftfuktighet), spesielt når de har nedsatt immunforsvar sånn som Regina. Dessuten kan hun ha satt fast noe i halsen. Dersom hun får flere brekninger mens jeg er hjemme til familien må jeg sjekke munnen hennes for å se om jeg finner fremmedlegemer der.
Hun lyttet på både Regina og Bianca, og de hørtes helt fine ut. Ingen pipelyd.
Hun sa at Regina er veldig fin i formen, og at blikket er veldig fint. Sa at jeg vil se det på øynene dersom hun blir ”redusert”.
"
"12.des: var til Höner i dag. Hun mente at Regina ikke har vondt, selv om hun har ståpels, men at eldre rotter kan ha ståpels uten å ha vondt. Hun mente kulen som har forsvunnet (bare en bitteliten kul igjen der) var en verkbyll. Den gjenværende store kulen kan hun ikke vite hva er uten å fjerne den. Det går fint an å operere den bort, men hun ville ikke anbefale det da det er et stort inngrep med en del smerter i operasjonssår osv etterpå, pluss at mye medisinering med smertestillende o.l. på et så lite dyr kan ha negativ effekt på lever og nyrer. Hun mener at kulen ikke påvirker henne negativt på noen som helst måte, men at den kan bli problematisk dersom den vokser seg stor/større. Da får vi eventuelt ta det når /hvis den dag kommer. Avføringen sa hun at var fin, da regina gjorde fra seg flere ganger på undersøkelsesbordet. Jeg skal dog kjøpe vitamintilskudd for å ha i drikkevannet til rottene.
Hun sa at det var vanskelig å vite hva brekningene kom av, men at rotter er ekstremt ømfintlige/sårbare for endringer i omgivelsene (med tanke på temperaturendringer, men også luftfuktighet), spesielt når de har nedsatt immunforsvar sånn som Regina. Dessuten kan hun ha satt fast noe i halsen. Dersom hun får flere brekninger mens jeg er hjemme til familien må jeg sjekke munnen hennes for å se om jeg finner fremmedlegemer der.
Hun lyttet på både Regina og Bianca, og de hørtes helt fine ut. Ingen pipelyd.
Hun sa at Regina er veldig fin i formen, og at blikket er veldig fint. Sa at jeg vil se det på øynene dersom hun blir ”redusert”.
"
Så godt at hun virker å være i orden igjen :cheerful:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred
Hun hadde jo bustepels mens vi var til veterinæren også, så hun så jo hva jeg mente. Men hun mente at hun ikke hadde vondt, så da får jeg nesten stole på henne. Vet som sagt ikke av annen veterinær som kan mer om rotter. Og jeg er til veterinær veldig ofte, så jeg må forsøke å stole på henne. Har jo blitt helt paranoid vettu. Vet ikke om jeg klarer mer rotter etter disse, for jeg blir så sliten psykisk av sykdom eller bekymring for sykdom.
Et lite tips.
Ikke gi vitaminer i vannet til rottene. For det første trenger de det ikke og for det andre blir det bare lettere bakterievekst i drikkeflaska.
Disse brekningene og slimingene du har skrevet om høres ut som klassisk "sette noe fast i halsen" situasjon.
Gnagerblandingen du gir henne, inneholder den små pellets? Behøver ikke være pellets heller. Men når rotta brekker seg og slimer rundt munnen er det antageligvis noe mat den har satt fast i halsen. Ikke lett å få det opp. Beste er å la de være i fred. Rotter kan ikke kaste opp så det kan ta tid for matbiten å passere. Det kan gå galt men det går bra mye oftere enn dårlig.
Ikke gi vitaminer i vannet til rottene. For det første trenger de det ikke og for det andre blir det bare lettere bakterievekst i drikkeflaska.
Disse brekningene og slimingene du har skrevet om høres ut som klassisk "sette noe fast i halsen" situasjon.
Gnagerblandingen du gir henne, inneholder den små pellets? Behøver ikke være pellets heller. Men når rotta brekker seg og slimer rundt munnen er det antageligvis noe mat den har satt fast i halsen. Ikke lett å få det opp. Beste er å la de være i fred. Rotter kan ikke kaste opp så det kan ta tid for matbiten å passere. Det kan gå galt men det går bra mye oftere enn dårlig.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.