stakkars...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Radney
Betarotte

Re: stakkars...

Post by Radney »

Eldre rotter som ikke får i seg nok vitaminer kan vel godt få litt vitaminer i vannet. Noen flasker kan fint rengjøres innvendig slik at det ikke dannes noe særlig med bakterie.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Jeg skifter jo ut vannet i drikkeflaska hver dag, så sjansen for at det setter seg bakterier der er vel små? Skyller og rister flaska kraftig med varmt vann hver gang jeg skifter på buret, altså en gang i uka. Redd for at det skal feste seg zalorester dersom jeg vasker flaska på innsiden med zalo.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Vitaminene der skal også være bra for immunforsvaret, og immunforsvaret til eldsterotta er jo nedsatt. Fikk beskjed om at jeg i alle fall kan gi vitamintilskudd nå i vinter.
Maten de får er Rat Nature. Alltid brukt det til rottene mine. Synes bare det ser trist ut med mat der alt ser likt ut. Grunnen til at de skal ha den typen mat er jo at de ikke skal velge ut det de liker best. Men jeg mener rottene spiser det som er i blandingen. Ligger igjen en del små "frø" eller "korn", men de spiser nok de også dersom jeg venter lenger før jeg fyller opp matskåla på nytt, dog jeg liker at de alltid har rikelig med utvalg :p

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

Eirorinon wrote:Jeg skifter jo ut vannet i drikkeflaska hver dag, så sjansen for at det setter seg bakterier der er vel små? Skyller og rister flaska kraftig med varmt vann hver gang jeg skifter på buret, altså en gang i uka. Redd for at det skal feste seg zalorester dersom jeg vasker flaska på innsiden med zalo.

bakterier fjernes ikke med vann alene, og de fleste bakteriene legger seg i flasketuten. riskorn ukokt, og sitron. ha det i flasken, eller eddik. rist godt. da får du vekk alger og mye bakterier...

Radney
Betarotte

Post by Radney »

Her spiser alle altromin og det går ned på høykant :cheerful: Ingen biter ligger igjen da alle biter er like :cheerful:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Oi! Ok, takk Wollf! :D Det skal jeg prøve!

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg skifter jo ut vannet i drikkeflaska hver dag, så sjansen for at det setter seg bakterier der er vel små? Skyller og rister flaska kraftig med varmt vann hver gang jeg skifter på buret, altså en gang i uka. Redd for at det skal feste seg zalorester dersom jeg vasker flaska på innsiden med zalo.
Hvis man skyller ordentlig ut skal ikke zalorestene være et problem. Det blir jo litt rester i oppvasken vår også. Det tåler både rottene og vi. Egentlig synes jeg det fornuftigste er å behandle rottenes drikkevann som man behandler sitt eget vannglass. Selv om jeg kan gjenbruke et glass i løpet av dagen setter jeg det til vask i alle fall hver kveld. Jeg vet at noen bruker plastvannflasker om og om igjen slik du skisserer for rottenes flasker, men for det første står disse vannflaskene ofte i kjøleskapet store deler av døgnet, og for det andre blir det vekst i dem... selv om det er "rent vann" i flasken.

Hvis du har vitaminer i en vanflaske har du fin næring til bakterier. Da holder det ikke å bare skylle flaskene slik du har gjort. Og skal du gi vitaminene i drikkevannet må du ha den typen flaske hvor du kan ta drikketuten av og få ut kulen, slik at du får rengjort alle deler. Hvis du ikke skal bruke Zalo eller annet oppvaskmiddel er det bedre å vaske i ren matlagingseddik (ca. 5%) og bruke flaskebørste enn å bruke ris og sitron i vannet. Riskornene kan nok hjelpe til å fjerne et belegg på siden i flaskene, men de tilfører flasken mer mat for bakterier som også må vaskes av. Spesielt er det viktig at man ikke bruker ris-metoden på flasker med tuten på! Det løses alltid opp litt karbohydrater selv fra den ukokte risen, og dette vil legge seg i tuten hvor det er vanskeligst å komme til.

Det å la flaskene stå og tørke skikkelig før de tas i bruk igjen er antagelig noe av det viktigste for å hindre bakterievekst på sikt.

Det er nok lettere å dryppe vitaminene på en brødbit som rotta kan få, eller blande vitaminene i grøt, enn å vaske vannflaskene ekstra grundig.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

jeg finner ikke flaske børste som er liten nok og lang nok.
men jeg mener ikke at rismetoden skal brukes uten at man vasker flasken etterpå. denne metoden vet jeg fjerner algebelegget, og så vaskes den etterpå og skylles grundig. oppvaskmaskinen dreper flaskene, men jeg kaster som oftest flasken etter ca en mnd:P har et lager med flasker...

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Wow, det var da svært :crazy:
Vanskelig å beregne mengden vitaminer i en brødbit da. =\ Skal være en dråpe per 0,5 dl.
Og jeg har dårlig erfaring med en del drikkeflasker, da det drypper så jævlig fra dem selv om jeg fyller helt opp med vann. Den jeg har nå er veldig bra, men har hatt den leeenge. Tror ikke jeg får åpnet tuten på den da.

Post Reply