Plutselig død

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Usagi-Zakura
Omegarotte

Plutselig død

Post by Usagi-Zakura »

Jeg fant Sylvanas slapp i buret sitt i morges. Først trodde jeg hun var død allerede men når jeg tok henne opp begynte hun å få spasmer. Å gå klarte hun ikke og snart begynte hun å pipe, i løpet av noen minutter var hun helt borte. :sadpace:

Jeg er helt på gråten, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.
Søsteren hennes er enda i god form, hun satt sammen med meg da Sylvanas døde. Begge er litt over et år gamle.
Noen aning om hva som kan ha skjedd?

Matmor
Gammelrotte

Re: Plutselig død

Post by Matmor »

Så leit! :sad: Det er umulig å vite hva hun døde av uten en obduksjon - som ikke alltid gir svaret den heller. Men hvis jeg skulle tippe ville jeg ha sagt hjertetrøbbel eller hjerneblødning. Begge deler kan ramme ganske unge rotter, og symptomene kan være slik du beskriver, med slapphet og kramper og plutselig død. (Symptomer kan variere ganske mye.) Det er flere andre tilstander som kan gi samme symptomer, blant annet forgiftning. Jeg går ut fra at hun ikke nylig hadde fått medisiner.

Sannsynligheten for at du kunne ha forhindret dødsfallet er nok veldig liten. Det ser ut som om det gikk fort. Kondolerer :sad:

Usagi-Zakura
Omegarotte

Post by Usagi-Zakura »

Er det sjanse for at det er noe smittsomt?
Alleria er jo i god form enda, men lurer på om hun burde ha en ny venn eller om jeg skal vente litt.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg tror det er fint lite sannsynlig at hun ble syk av noe smittsomt. Har du hatt rottene dine sammen med andre rotter som det har skjedd liknende ting med siste 14 dager, så kanskje... Men de fleste smittsomme rottesykdommene man bekymrer seg for angriper luftveier, og rottene vil ha synlige pusteproblemer før de dør.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Jeg tror heller ikke det er noe smittsomt. Mest sannsynlig er det noe med hjertet eller hjernen som Matmor sa.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply