Råd og veiledning til tungpusten rottegutt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Chrizzie
Hamstrer mat
Kjønn: Kvinne

Råd og veiledning til tungpusten rottegutt

Post by Chrizzie »

Gizmo har sliti med ulyder og tung/rask pusting i et par måneder nå. Han har gått på flere antibiotikakurer, først med Imacillin som ga null bedring, deretter Baytril og Metacam som hjalp de 3 dagene han gikk på Metacam og deretter kom ulyder og pust tilbake igjen, nå sist på 15 dagers kur med Vibranord og 4 doser med kortison. Ulydene er nå borte (det var ordentlig murring som hørtes som kom fra nese/hode partiet, ikke lungene), Problemet er at han fortsatt puster vanvittig fort og tung med magen. Vet. hører ingen unormale lyder på hjerte og eller lunger, men det er tydelig at han bruker mye krefter på å puste..... Han spiser og drikker, men er mye mer rolig og løper og leker ikke rundt lenger som han pleier. Legger til at han er 1 år og 8 mnder gammel.

Har lyst å ringe å bestille ennå en oppfølgingstime til han i morgen, men føler vi ikke kommer noen vei da veterinærene ikke finner ut hva som feiler han....
Tips og råd tas imot med stor takk.
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

wollf
Gammelrotte

Re: Råd og veiledning til tungpusten rottegutt

Post by wollf »

hm... kanskje han har vann på lungene? vet ikke:( men kan være han trenger noe for å få bort veske? larm og matmor vet sikkert mer på dette området enn meg

Chrizzie
Hamstrer mat

Post by Chrizzie »

Mulig, men burde man ikke høre det på lungene hvis det er væske der ?
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis du vil gå videre med det heller enn å vurdere avlivning (puster med magen tyder på at han er temmelig dårlig), prøv å få en lungerøtgen på ham hos en veterinær som kan tolke bildene. Det koster noen kroner, men et bortkastet veterinærbesøk hvor man ikke finner noe er dyrt det også, og mye mindre tilfredsstillende! Selvsagt er man aldri garantert å finne årsaken, og hvis man finner den er det ikke sikkert det er så mye å gjøre. Men da vet man i alle fall at man har prøvd.

Avstanden fra Lillestrøm til TamAlna er ikke så stor, hvis det ikke finnes noen lokale med røntgen- og rottekompetanse. Jeg har hatt rotter som har hatt pusteproblemer av flere årsaker: hjerteproblemer, emfysem, astma, lungeabscesser. Lungeabscesser synes på røntgenbilder, og det samme gjør emfysem hvis man vet hva man skal se etter og det har vart en stund. Emfysem gir visstnok også en spesiell lyd når rotta puster (i følge min veterinær som stilte diagnosen før den ble bekreftet av røntgen.) Hvis hjerteproblemene har vart lenge nok til å være assosiert med pusteproblemer er det også sjanse for å se at hjertet er forstørret via røntgen. Astmadiagnosen ble stilt ved bruk av astmamedisin. Den virket, så da var saken grei...

Lykke til med seniorrotta :rat:

Chrizzie
Hamstrer mat

Post by Chrizzie »

Gizmo ble da avlivet i dag, da veterinæren ga han diagnosen emfysem. Han ble akutt dårligere over natta med pusten, satt bare i hjørnet sitt, orka ingenting! Jeg fikk ikke i han krem engang, som han eeeeelsker. Når vi var hos veterinær klarte han såvidt å holde seg oppegående, så valget var igrunn enkelt, da vi har prøvd så lenge nå. Jeg syns ikke det er et verdig liv å stappe i rotta antibiotika og kortison lenger bare for å holde han oppegående i et par dager, før han blir dårlig igjen.
Han brukte absolutt hele kroppen, spess. magen, å puste med, han heiv etter pusten innimellom, han var uttørka, sløv i blikket, orket ingenting....! Håper jeg tok det riktige valget....

Sov Godt, Gizmo gutten min :sadpace: :kisses:

Image
Coel<3

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Trist lesning, men jeg er sikker på at det var riktig for ham. Emfysem er vanskelig å behandle, og når de er kommet så langt at de sliter med å puste har de ingen livskvalitet :sad:

Radney
Betarotte

Post by Radney »

Utrolig nydelig bilde av han. Hvil i fred :sad:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Chrizzie
Hamstrer mat

Post by Chrizzie »

Ja, det er trist. Nå har jeg mistet fire stk på kort tid, kjenner at det sliter på psyken :(
Coel<3

Marit Fosen
River avispapir

Post by Marit Fosen »

Jeg føler med deg :trist: Du tok det valget som var til det beste for ham.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Altfor trist når de blir syke og må reise videre over broen. :sadpace:
Fantastisk nydelig bilde av ham. Vakker gutt. :aww:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply