Hvordan vasker dere bur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by wollf »

Lyngrottene wrote:
wollf wrote:bruker burrensemiddel som brukes i labratorier og store bedrifter som zoo og slik. blander det med vann og går over med klut. trenger ikke skrubbe, det bare tørkes vekk uansett dritt. elsker den....
Grundrens 22 ?
nei, skal se hva den heter

sanca
River avispapir
Kjønn: Kvinne

Post by sanca »

Kjenner jeg blir litt skeptisk til innholdet i dette middelet, Wollf! Siden det fjerner så mye så enkelt... Er man virkelig helt sikker på at det ikke ligger igjen rester som kan være skadelige? Men samtidig må man jo tro at det er greit, siden det bl a brukes i lab'er. Der vil man jo selvsagt ikke at dyra skal påvirkes av noe som helst annet enn det de blir påført på grunn av forskningen...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

brukt den siden jeg startet med rotter. ingen har reagert noe på den. den lukter ikke noe heller.
vetark heter den.
http://www.vetark.co.uk/

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

Image

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Navnet på produktet er Ark-Klens, Vetark er navnet på firmaet. Innholdsmessig ligger Ark-Klens antagelig nær opp til Biocid, som mange kjenner fra helsevesenet/næringsmiddeindustri. Det er faktisk ikke ment å brukes som såpe, selv om det har gode vaskeegenskaper. For at det skal være effektivt til å ta bakterier skal man først vaske buret med såpe og vann, så skylle, og deretter spraye med Ark-Klens eller gni over med klissvåt fille. Men jeg tviler ikke på at den er bra til å løfte skitten av.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

det er ikke spray, men sånn som skal blandes ut i vann....

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Poenget er at den desinfiserende virkningen får du bare hvis du har nok av stoffet på et allerede rent bur, og lar det tørke inn. Skitt fra buret inaktiverer desinfeksjonsmiddelet, omtrent som fett får såpe til å slutte å skumme. Desinfeksjonsmiddelet klarer rett og slett ikke å ta unna bakterier hvis det må "bruke seg opp" på å fjerne skitt også.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

ok:P viktigste for meg er egentlig å få bort skitten og det synes jeg den klarer bra, ikke lukter det heller. 2 ganger i året (vår og høst) tar jeg buret ut og spyler det ned, vasker det og så desinfiserer det. men ellers er det nok for meg å få bort møkka

Gittiamo
Stjeler mat

Post by Gittiamo »

Den mest effektive måten å vaske buret på - skikkelig - er med en dampvasker. Jeg lånte en slik en stund og fikk virkelig steama rent buret. Enkelt var det å vaske selve burgitteret også. All møkk bare rant av fra alle kroker og kriker. Og siden temperaturen er så høy, så dør alt av bakterier og lukta med den :wink:

Jeg ønsker meg min egen lille dampvasker.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Ønsker meg også dampvasker...

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

åååå det vil jeg også ha

Gittiamo
Stjeler mat

Post by Gittiamo »

En slik en må jo være perfekt. Håndholdt liten sak (som også fikser kriker og kroker i forbanna dusjkabinett og ennå mer forbanne knotter på komfyren). Ikke svindyr heller og et velkjent merke.

http://www.pixmania.com/no/no/955511/ar ... =kelkoo_no

Marit Fosen
River avispapir

Post by Marit Fosen »

Jeg har dampvasker, en Kärcher, større modell enn den i annonsen. Den står nedpakket nede i boden :flau: På tide å ta den i bruk :crazybonk:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

anni

Post by anni »

Tror jeg skal spandere på meg en dampvasker jeg også, sikkert en god innvestering.
:cheer:

anni

Post by anni »

Gittiamo wrote:En slik en må jo være perfekt. Håndholdt liten sak (som også fikser kriker og kroker i forbanna dusjkabinett og ennå mer forbanne knotter på komfyren). Ikke svindyr heller og et velkjent merke.

http://www.pixmania.com/no/no/955511/ar ... =kelkoo_no
Den var jo billig, tror jeg kjøper den.
Hendig størrelse.
:cheer:

Post Reply