Ny rotteeier

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Hei!

Ny rotteeier

Post by Hei! »

Jeg er ei jente på 21 som bor alene.. og det er sååå stille her... så har nå funnet ut at jeg skal få meg to jente rotter (siden gutter stinker så :P )
Skal hente dem senere :D:D gleder meg kjempe.
har fått et kjempe stort kaninbur som jeg har fått av noen som har hatt rotter før.. har skrubba det sikkelig, satt opp leker og høy og flis og alt er klart.. har bare sagflis akkuart nå. venninna mi har og tre rotter og bruker det og det går greit. :?: går vel greit med å prøve det først?

skal hente jentene i en dyrebutikk i horten som får inn dyra i dag så får jeg tatt dem med hjem med en gang. har og fått et reisebur som jeg kan bruke :) det er ganske lite da.. :?: hvor lenge kan de være der? evt ved reise eller rengjøring av bur? burde vel ha matskåla og vannflaska i det lilel buret når det andre er opptatt?

Har som sagt ei venninne som og har tre jenter, hu har sagt til at hu kan passe på mine når jeg er borte.. burde jeg skaffe et reisebur som er stort nok til at dyra kan være i det et par dager? det jeg har et ca så stort som en stooor amerikansk matboks :P

og når jeg skal hente jentene mine etterpå i dette buret har jeg lagt avis så sagflis så høy og to kluter som de kan gjømme seg i.. burde kanskje ha en eplebit så de har noe å gnage på den lille hjemturen?

og forslag til navn?! :P er som sagt to jenter jeg skal ha og jeg har null peil... har tenkt å vente med å navngi dem før jeg får dem men har NULL peil.. hehe

Guest

ehh

Post by Guest »

det var lissom meg som skreiv det.. skjedde noe rart her.. :shock:

Mille

Post by Mille »

hei.. sagflir er ikke så bra å bruke siden det støver så fælt. de puster det inn og får problemer med å puste.. risikoen til at de dør litt fortere er litt større enn valig.
høy er ikke særlig populært hos rotter.
de spiser det ikke og blir da bare gående rundt i det. (rett meg hvis jeg har feil noen..)

bare noen tips. se deg litt om på forumet. har lært masse her :wink:

Guest

wæææ

Post by Guest »

har lest litt nå ja... skal skifte det dumme sagsponet så fort jeg kommer hjem med jentene vet jeg!

Mille

Post by Mille »

det er bra.. da ønsker jeg deg lykke til med jentene dine..

Sedra
Bygger bol

Post by Sedra »

Mille wrote: høy er ikke særlig populært hos rotter.
de spiser det ikke og blir da bare gående rundt i det. (rett meg hvis jeg har feil noen..)
Mine jenter spiser høy:) Og de elsker og sove i det..
Last edited by Sedra on 20 Jan 2005, 09:38, edited 2 times in total.

Mille

Post by Mille »

hmm. det var rart.. :? jaja.. har lest masse om at det ikke er så populært for dem, men det kan jo være tilfeller.. :wink:
men, men.. alle har vær sin smak.. :wink:

Sedra
Bygger bol

Post by Sedra »

Mille wrote:hmm. det var rart.. :? jaja.. har lest masse om at det ikke er så populært for dem, men det kan jo være tilfeller.. :wink:
smak og behag:p

Guest

Post by Guest »

han jeg fikk buret og alt av fikk jeg og spon og høy og masse leker + reiseburet og tamrotter boka.. rottene hans likte det veldig. jeg prøver iallefall :D kaster de det rundt så er det jo bare penger spart for min del :P

en annen ting.. hva vis jeg blir syk, feks omgangssyke, forkjølelse osv.. kan det smitte rotta?

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Mille wrote:hmm. det var rart.. :? jaja.. har lest masse om at det ikke er så populært for dem, men det kan jo være tilfeller.. :wink:
Jeg bruger ikke hø, fordi jeg har enkelte rotter, som ikke kan tåle det. Om det er selve høet eller det støv, der kan være deri, har jeg ikke undersøgt nærmere. Men det startede med, at jeg havde en pige, der nøs hele tiden, og jeg kunne ikke finde ud af hvorfor og prøvede at behandle det uden virkning. Men ligeså snart jeg holdt op med at bruge hø i deres hængekøje, holdt hun også op med at nyse.
Jeg prøvede senere at teste det, ved at give dem hø igen. Og ganske rigtigt, med det samme begyndte hun også at nyse.
Siden har jeg ikke brugt det ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Guest

Post by Guest »

nå har jeg kjøpt sånn yesterdays greie.. og mat til dem.. venter b are på dyra nå.. dama i dyrebutikken så jeg kunne bruke spon under så sånn yeasterday greie over.. bare vete sponet litt så det ikke støva så fælt først.
blir det rektig da?

Sedra
Bygger bol

Post by Sedra »

Annbritt wrote:
Jeg bruger ikke hø, fordi jeg har enkelte rotter, som ikke kan tåle det. Om det er selve høet eller det støv, der kan være deri, har jeg ikke undersøgt nærmere. Men det startede med, at jeg havde en pige, der nøs hele tiden, og jeg kunne ikke finde ud af hvorfor og prøvede at behandle det uden virkning. Men ligeså snart jeg holdt op med at bruge hø i deres hængekøje, holdt hun også op med at nyse.
Jeg prøvede senere at teste det, ved at give dem hø igen. Og ganske rigtigt, med det samme begyndte hun også at nyse.
Siden har jeg ikke brugt det ;)
Hmm.. Kanskje det er derfor min ene rotte nyser.. Får slutte med høy en periode da...

Guest

Post by Guest »

en annen ting. jeg har en gammel collage genser som er 70%bommul og 30% poliester.. tenkte jeg skulle klippe av hetta så kunne de få den til å ha inni huset sitt.. går det bra?

Sissel

Post by Sissel »

Advarsel: hvis man bruker høy til rottene, husk å legge høyet i fryseren i 24 timer først, så alle krypene dør. Bl.a. midd er ikke så morsomt.
Ang. den genseren, rottene mine får 2 bomullshåndklær hver uke som de krøller seg inn i....billigere enn hamsterbomull

Guest

Post by Guest »

jeg skal hente rottene mine etterpå.. (10 min til) :D:D *glede seg* vet at de skal ha en times løpetur utenfor buret om dagen.. men når de akkuart har flyttet og sånn... hvordan blir det da? vente et par dager til de er husvarme? evt lokke dem med en godbit og sitte ved dem hele tiden?

Locked