Dyrebutikk rottene..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Mille

Dyrebutikk rottene..

Post by Mille »

jeg har lagt merke til at dyrebutikken på triaden og på strømmen storsenter bruker sagfils i burene.. er ikke det noe man skal ungå å bruke siden de kan puste det inn og få problemer med å puste??
har også lagt merke til at de ikke skiller mellom hanner og hunner.. de går sammen..
dette er jo ikke bra.. da kan jo hunnene bli drektige på no time..og de som kjøper risikerer å få unger selv om de ikke vil..

burde jeg si ifra eller hva skal jeg gjøre med det?

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Grunnen til at dyrebutikker gjør det de gjør, er at de skal spare penger og plass. Ikke alle dyrebutikkansatte er like ansvarsløse, men dessverre er det mange som ikke behandler dyrene bra.

Derfor er det ikke lurt å lære om rotter (eller andre dyr) fra dyrebutikken. Det er mange som har gjort det, men som heldigvis har søkt etter rotter på nettet og funnet mer riktig info om rotter.

Jeg synes du bør si ifra om hva som er riktig behandling av rotter når du ser noe de gjør feil. I mange tilfeller gjør de feil bevisst for å spare penger og plass, men i noen tilfeller er det faktisk uvitenhet som har ført til at de ikke behandler dyrene riktig, og da kan det være vits i å fortelle dyrebutikken hva de gjør feil!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Mille

Post by Mille »

takk skal du ha Mel.. :wink:

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Supert at du legger merke til sånt Mille, jeg er sikker på at du vil bli en god rottemamma til Tåke og Lizzie ;)
Mvh Ida S. Eggen

Mille

Post by Mille »

Takker og neier Ida.. :D
skal ned å prate med de i dyrebutikken så fort jeg blir frisk.. ble litt syk i går så jeg har holdt sengen i dag..
håper på å bli frisk så fort som over hode mulig..
:roll:

Guest

Post by Guest »

alle dyrebutikker gjør det tydligvis.. de gjør det i den tamrotter boka og.. men kanskje fordi det er penenst?

Sissel

Post by Sissel »

Jeg har også lagt merke til det samme. Skulle handle strø til gutta mine på Lillestrøm senteret, og der hadde de bare flis igjen. Jeg måtte lære opp hun som jobba der til aldri å tilby meg sagflis igjen :)

Jeg kjøpte gutta mine på Oslo City, og hun som jobber der gav meg nettadressen til dette forumet, og hun var en skikkelig rotteentusiast hun og ;)

Påss

Post by Påss »

Jeg kjøpte mi første (og andre rotte) på Sørlandssenteret på dyrebutikken der. Jeg fikk klar beskjed at jeg ikke måtte bruke flis til rottene, for de tålte ikke støvet. Rottene står ikke på flis i den butikken
Men jeg tror det er den eneste butikken jeg har sett, som ikke bruker flis til rottene... :(

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Jeg har lært opp de i dyrebutikken i Stavanger og de bruker ikke sagflis lenger. Har ikke vært å sett så ofte i det siste, men sist jeg var der gikk de på miljøstrø. Sanne tre pellets. Ikke helt støvfritt det heller, men bedre en sagflis i hvert fall!
Hilsen!
Rose

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

De er helt håpløse på Zoolsiden i Tondheim, der bare nikker de smilende og sier at joda, de vet at rotter kan reagere på spon, likevel har de spon i bura :roll:

Jeg hilste på noen rotter i en butikk i Bodø, husker ikke hva den heter, men den var på trekanten kjøpesenter. Der brukte de ikke spon, og rottene var kjempetamme! De løp rundt på meg og snusa, og ville bare ut og opp! Det var ei ung jente der som jobba noen timer i uka, hun hadde kjempepeiling og pleide å kose mye med dem. Det var stas å se :shock:

lanze

Post by lanze »

Var i kjøbenhavn i helga, og i en butikk som lå i krysset ved nørrebrogate/jagtgate, avla de rottene selv.
De drektige rottene lå inne i ett pittelite bur, og så ut som de hadde det rimelig kjipt. Og en annen rotte som sikkert ble brukt til avl, men som ikke var drektig, lå også der inne, helt apatisk oppå huset..Og ungene som var for salg lå inne i ett like stor bur, helt uten noe å herje med, bare sagflis på bunnen. Og de var så mange rotter at halve buret var dekt med rotter.
Reptilene han solgte i butikken hadde det om mulig enda verre. Var ett akvarie med snoker der, som lå så tett i tett, at jeg ble skikkelig sjokka, det var helt jævlig!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Runddelens Dyrehandel.

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Ja, det er heller ikke en dyrehandel der kan anbefales :? Samtidig har de rotter han avler tit vist sig at være aggressive.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Nemi

strømmen zoo

Post by Nemi »

strømmen zoo er vel ikke værre enn alle andre butikker da... og selvom rottene er på sagflis i butikken, bor de vel ikke der så lenge... en ting som iallfall er bra med den butikken, er at de har boka om tamrotter lett tingjengelig, sat info hefte fra mattilsynet om de fleste dyr. men generelt har jo disse dyrene for liten plass, samt for lite ting å leke med i buret. er heldige hvis de har hus liksom...

ellers vil jeg anbefale en dyrebutikk i lillestrøm, i parkalleen. så de hadde rotter der her om dagen, og de hadde stooort bur, med masse ting i. de andre dyrene der og. så de har det nok bra.

Topolinis
Stjeler søppel

Post by Topolinis »

Jeg er meget positivt overrasket etter et besøk på Dyrenes Verden (Trondheim) i dag. Skulle egentlig prøve å finne meg ett, eller to transportbur, da de burene jeg har er for små til at hele gjengen som skal nedover får god nok plass... Men, jeg måtte jo kikke på rottene de hadde da.. :oops: Og de gikk på sånn hvitblanke kattesandsteiner, hadde tunneler, hengekøyer, tau og hus i burene sine... Det har jeg ALDRI sett før, og ved siden av rotteburene, hang det ett eksemplar av mattilsynets brosjyre, som hang slik at de som var interessert kunne lese det som stod i den, og ved utgangen stor alle brosjyrene synlige og god tilgjengelige for de som ville ta med seg en eller to.. Jeg tok med meg en hjem jeg også, og skal lese den når jeg får tid, mulig jeg må ta den med på toget i natt...? Men uansett, de hadde veldig fine bur til rottene, og rottene så også bra ut, så jeg må si at jeg var, og er ennå imponert over det jeg fikk se der! De ansatte koser med rottene, og tar de ut av burene, så ut i fra det jeg så, skal jeg ikke klage... Ikke i dag hvertfall.. :P
Mvh Ida S. Eggen

Locked