Er det galt eller ikke?
Moderator: Moderatorer
-
- Pinky
Er det galt eller ikke?
Jeg eier en hannrotte som jeg hadde på rommet mitt en stund. Foreldrene mine begynte å klage på lukta (jeg fikk heller ikke sove selv, om nettene) pga rotta bråka mye osv. Men nå har de flytta rotta ut i garasjen i et stort bur med varmelampe, det er rundt 15 grader der. Kaninene mine står der også, men er det galt å la rotta stå der? Han får mye oppmerksomhet så og si hele tiden. Vist jeg ikke kan ha hann der så blir det ingen rotte på meg mer.. :trist:
Re: Er det galt eller ikke?
Hei og velkommen til forumet 
Har du bare en rotte? I så fall vil vi oppmuntre deg til å skaffe en rotte til, for rottes trives best i selskap. Men etter hva du skriver kan det virke som det kanskje blir litt vanskelig for deg med dien foreldre å skaffe en til :/
15 grader er for kaldt for en rotte, særlig en som står alene og ikke har en annen rottekropp å få varme fra. I motsetning til kaniner, så kan ikke tamrotter vennes på å være ute i kulda, de får veldig lett alvorlige forkjølelser og lungebetennelser av trekk og kulde. Hvis han må stå ute i garasjen, anbefaler jeg å gjøre det varmere for han. Og helst skaffe han en kompis..
Jeg regner med at han ikke står i samme bur som kaninene?

Har du bare en rotte? I så fall vil vi oppmuntre deg til å skaffe en rotte til, for rottes trives best i selskap. Men etter hva du skriver kan det virke som det kanskje blir litt vanskelig for deg med dien foreldre å skaffe en til :/
15 grader er for kaldt for en rotte, særlig en som står alene og ikke har en annen rottekropp å få varme fra. I motsetning til kaniner, så kan ikke tamrotter vennes på å være ute i kulda, de får veldig lett alvorlige forkjølelser og lungebetennelser av trekk og kulde. Hvis han må stå ute i garasjen, anbefaler jeg å gjøre det varmere for han. Og helst skaffe han en kompis..
Jeg regner med at han ikke står i samme bur som kaninene?

Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek
R.I.P Guttene mine
R.I.P Guttene mine
jeg er veldig enig i det som blir sagt her. garasjen er desværre ikke et sted for en rotte å stå alene:(
han kan bli veldig syk av det og ikke mnst veldig ensom selv om du er der mye...
han kan bli veldig syk av det og ikke mnst veldig ensom selv om du er der mye...
-
- Pinky
Jeg kan skaffe enda en rotte ja, så han ikke skal bli ensom.
Kaninene og rotta står selvfølgelig ikke i samma bur. :cheerful:
og så må det være vindtett og litt varmere:)
Før du skaffer deg en ny rotte, så er det viktig at du leser om introduksjoner først. F.eks her: http://matmor.info/ under "atferd og agressjoner" og så under "introduksjoner". Her står det masse viktig om hva du bør gjøre og ikke bør gjøre når to rotter skal introduseres for hverandreSunnivabjorkvik wrote:Jeg kan skaffe enda en rotte ja, så han ikke skal bli ensom.

Og så vil jeg sterkt oppfordre til å overtale dine foreldre til å la rottene være inn i huset. Du kan bruke som argument at hvis de må stå ute kan de bli syke, og da kan dere får store dyrlege-regninger. Det er ulovelig å ikke behandle syke dyr nemlig.
Hvis de absolutt ikke vil ha rottene inne, så må det gjøres noe med temperaturen i garasjen og som wollf skriver må det være vindtett.
Det med at rottene lukter kan komme av feil burstrø, f.eks sagflis er et stort "nei nei"-strø. Rotter burde ikke stå på strø av bartrær da dette kan føre til sykdom og irritere luftveiene. Du kan f.eks bruke fleece-tepper i bunn av buret, og bare ha strø i en hjørnedo. Mange rotter bruker lett en do. Om du vil bruke strø anbefales det å bruke står som er laget av avispapir, som "yesterdays news" eller trestrø som ikke er bartrær. Jeg bruker f.eks "Alspon" som jeg får kjøpt i dyrebutikk.
En eller to rotter lukter ikke mye om det blir skiftet på strø og inventar ofte nok

Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek
R.I.P Guttene mine
R.I.P Guttene mine
jeg har 8 rotter i stua og de lukter ikke noe, jeg bruker YN eller toa lett
høy er heller ikke bra for rotter
-
- Pinky
Det er jo ikke vind i en garasje? Det er jo isolert. Og jeg har hatt rotter før så jeg vet hvordan jeg setter de sammen.
Noen foreldre liker ikke slike dyr, å det må man nok respektere. Men jeg kommer ikke til å gi han i fra meg uansett så jeg
skal få ordne det varmere til han og skaffe han en kompis. :cheerful:
Noen foreldre liker ikke slike dyr, å det må man nok respektere. Men jeg kommer ikke til å gi han i fra meg uansett så jeg
skal få ordne det varmere til han og skaffe han en kompis. :cheerful:
-
- River avispapir
Jeg synes ikke en garasje er et ideelt sted å ha rotter. Du sier at kaninene står der, og da er der både spon og høy, noe som ikke er bra for rotter. Siden det er en garasje, regner jeg med at det også står en bil eller to der? Hvordan kan du klare å gi rotta mye oppmerksomhet så og si hele tiden når den står ute i garasjen? Min ærlige og oppriktige mening er at du bør vurdere om du kan ha rotter, på grunn av det du kan tilby dem, og siden dine foreldre ikke er så positive til rotteholdet. Kos deg heller med kaninene :cheer:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."
Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver
Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...
Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver
Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...
-
- Pinky
Kommer til å vise de det jeg har fått til svar av dere også, og fåreslå litt av vært. Kunne evt hatt dem på loftstuen for der
kan jeg ikke høre de når jeg skal sove heller. Kan prøve det med å bytte ut bunnlaget, for jeg bruker sagflis nå. Kan prøve med
pledd og dokasse med fyringspellets oppi. :goofy:
Får bare håpe jeg får overtalt de. Liker selv ikke at han står der ute
kan jeg ikke høre de når jeg skal sove heller. Kan prøve det med å bytte ut bunnlaget, for jeg bruker sagflis nå. Kan prøve med
pledd og dokasse med fyringspellets oppi. :goofy:
Får bare håpe jeg får overtalt de. Liker selv ikke at han står der ute
-
- Pinky
Marit Fosen wrote:Jeg synes ikke en garasje er et ideelt sted å ha rotter. Du sier at kaninene står der, og da er der både spon og høy, noe som ikke er bra for rotter. Siden det er en garasje, regner jeg med at det også står en bil eller to der? Hvordan kan du klare å gi rotta mye oppmerksomhet så og si hele tiden når den står ute i garasjen? Min ærlige og oppriktige mening er at du bør vurdere om du kan ha rotter, på grunn av det du kan tilby dem, og siden dine foreldre ikke er så positive til rotteholdet. Kos deg heller med kaninene :cheer:
Er ingen biler som står der :cheerful:
sagflis er ikke bra...
må nok si me litt enig med marit, at de ikke kan stå i garasjen.
og om de er to kan det hende det blir litt roligere om natten også...

og om de er to kan det hende det blir litt roligere om natten også...
-
- Pinky
Jepp. Skal prøve og bli enige med de. Har planer om å kjøpe et større bur og enda en rotte og bytte bunnstrø som nevt over her.
Skal høre om jeg får satt de ute på loftstuen, der er det rundt 25 grader hele tiden og kan tenne opp i ovn der oppe. Sitter veldig
mye der så da får rottene også mye oppmerksomhet :cheer:
Skal høre om jeg får satt de ute på loftstuen, der er det rundt 25 grader hele tiden og kan tenne opp i ovn der oppe. Sitter veldig
mye der så da får rottene også mye oppmerksomhet :cheer: