tøff start på dagen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte

Re: tøff start på dagen

Post by wollf »

tørt?
har laget mat til henne...
men jeg er redd for å trykke i mere vått i tilfelle hun får det i nesen igjen:(
har babymelk jeg kan gi henne (kattungemelk fra royla canin) men redd hun får det i lungene

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

fikk i henne ca 2 ml babymelk (var til valp)
det smakte godt og hun var ikke vanskelig å gi. står opp en gang i natt (er det nok?) og gir henne mer og så igjen på morgenen.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Så på videoene nå. :trist:

De gangene jeg har opplevd slik slimproduksjon er totalt annerledes enn dette. :hmmm:
Det jeg har sett har de ikke pest på den måten hun gjør i videoen.
De har "kun" hatt brekningene og slimproduksjonen og dette har gått over etter smertestillende har blitt gitt.

Jeg opplevde noe lignende for kort siden med Tharius der jeg mistenkte smerter, og i den forbindelse spurte jeg andre om tips og råd og fikk sett noen korte snutter der noen rotter hadde satt noe i halsen.
Disse var også helt annerledes enn det jeg ser med Mika.

Utifra dette vil jeg tro at det er noe annet galt med henne enn at hun "bare" har satt noe i halsen. :trist:

Kan hun ha en eller annen form for infekson eller andre problemer med lungene?
De jeg har sett pese på den måten er Whiskey og Jenne.
Duoter avlivningsgrunn fra hjemmesiden min.
Whiskey
Avlivet grunnet en underutviklet lungelapp som snurret seg rundt en annen og forårsaket væskedannelse i lungene som førte til at hun nesten ble kvalt.

Jenne
Avlivet pga at hun nesten ikke klarte å puste. Det rant hvitt skum/slim ut av nesen hennes. Hun hadde gått lenge på antibiotika kurer. Først fikk hun en sprøyte med Convenia som ikke hjalp, så ble hun satt på Vibranord som begynte å hjelpe, men så ble hun akutt mye dårligere igjen.
Håper selvsagt det vil gå bra med henne :kisses:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

jeg tviler, for hun var ute og løp 3 minutter før jeg oppdaget dette. og da var det ikke noen lyder, hun har aldri laget en lyd eller nyst. den første filmen er filmet selv da hun var på bedringens vei, og med tanke på at hun fikk tørket kylling fra jeg gikk på kjøkkenet og at hun kveltes da jeg kom tilbake vil jeg regne med det er kyllingen hun hadde satt i halsen. i tillegg sluker hun maten om dagen pga de små stjeler alt, hun regelrett sluker den og jeg sa senest for 2 dager siden til mats at det er rart hun ikke setter det i halsen.
da hun fikk matolje virket det som om brekkningene ble bedre, etter det var hovedproblemet vannet i lungene pga jeg hadde gitt henne vann i munnen som gikk i lungene. slimet hadde hun kun er kort periode. hun har ingen som helst slimproduksjon nå eller surklelyder.

i begge tilfellene du nevner var det lyder på lunger før kvelingen kom. her var det en frisk rotte med masse energi som pluttselig ble kvalt på veldig kort tid.

eneste jeg kan si om mikas helse før dette er at hun er tynn. hun veier nå 340g og var 343g, men min erfaring er at de veier en del mer etter førsel og amming. hun er mager synes jeg fordet. ikke utmagret, men mager

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Da håper jeg at hun "bare" satt nor i halsen og blir helt fin igjen :kisses: :kisses:
Går alt fremdeles fint med Ørn, ingen mer blødning?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Killingmelk er en start, og hun har godt av å drikke, men det er ikke så mange kaloriene i det. Prøv om hun vil slikke i seg noe majones, eller til og med smør. En rotte som ikke vil ha majones må være ordentlig syk!

utmeldt

Post by utmeldt »

Dette veit du sikekrt bedre enn meg men ...eg har egentlig mest erfaring med mennesker som har svelgt vrangt enn rotter, og det eg veit er at de kan utvikle lungebetennelse i etterkant, og det kan komme fort. Om ho fotsatt er dårlig i pusten ville eg ha starta med antibiotika så fort som mulig.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

hun har aldri vært den som har vært vill etter mat. og vil ikke ha babygrøt, majo, eller noe. prøvde tidligere, med dette og nutrical. hun har grøt stående i sykeburet
bortsett fra slapphet kan jeg ikke finne noen andre helsemessige problemer (da utelukker jeg det jeg VET)
men pusten er normal, ingen lyder fra lunger ved å ha hørt på dem med stetoskop, ingen veske fra munn eller nese osv
det viktigste er vel å få i henne veske og noe næring. utenom det vet jeg ikke hva som er flytende nok?

larm ørn ble frisk over helgen, altså 2-3 dager. skyllte med vet spray opp i dåse og ga abtibiotika i tillegg.

jeg vil ikke gi antibiotika FØR en infeksjon. det er som sagt INGEN lungelyder på mika, verken i forrkant av hendelsen eller etterpå :wink:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er nokså sannsynlig at hun er sår i halsen etter affæren, og ikke har lyst til å svelge så mye. Forhåpentligvis er det ingen lungebetennelse. Uansett er det veldig viktig å gjøre alt som kan gjøres for å hindre at hun ikke mister den styrken hun har. Nok væske og nok næring, og et varmt nok sted å sove... men det vet jeg Wollf har tenkt på.

En annen sak er at hvis Mika har gitt die fram til nå, og det så plutselig blir stopp, kan hun få svært ubehagelig melkespreng og jurbetennelse. Best å slippe til ungene en kort stund bare, for å få lettet på trykket!

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

2 unger ble sluppet inn og mika kvikknet litt til, hun vasket seg, dem og spiste ca 1 ml majo på egenhånd.
men kan det være lurt å sette henne på en kur? i så fall hvilken? har vibranord, bactrim og ibafilin hjemme

utmeldt

Post by utmeldt »

Om ho ikkje viser tegn til bedring, og ikkje tek til seg næring ville eg nok ha starta med antibiotika. Ville da i tilfelle krise ha ha valgt Ibafilin som er eit breidspektra antibiotikum. Andre veit kanskje bedre. Eg er som sagt ingen ekspert på behandling av rotter,men ville ha gjort det i tilfelle krise om noen av mine dyr var i samme situasjon. Uanset håper eg på at ho er kvikk og rask, og like god som ho pleier å vere i morgon :)

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

iwonamo wrote:Om ho ikkje viser tegn til bedring, og ikkje tek til seg næring ville eg nok ha starta med antibiotika. Ville da i tilfelle krise ha ha valgt Ibafilin som er eit breidspektra antibiotikum. Andre veit kanskje bedre. Eg er som sagt ingen ekspert på behandling av rotter,men ville ha gjort det i tilfelle krise om noen av mine dyr var i samme situasjon. Uanset håper eg på at ho er kvikk og rask, og like god som ho pleier å vere i morgon :)
jeg har dårlig erfaring med ibafilin. har ikke funket på noen lungeproblemer her, men urinveisinfeksjoner og slik har det tatt.
jeg er skeptisk til å sette en rotte på antibiotika uten å ha rådført meg med vet først. særlig på en rotte som ikke har noe i magen. og ikke har tegn på infeksjon.

hun har nå fått majo, biola, og babymelk på kort tid. ungen har ammet. hun vasker seg og slikt. men jeg tror at hun ikke spiser pga sår hals. en tørket kyllingbit kan rive opp en liten hals rimelig godt.

hun er ikke så slapp at hun ikke kan klattre, vaske seg eller gå. men hun er daff og groggy.
er hun ikke bedre form etter næring og hvile får jeg ringe vet. men jeg ser ingen grunn til å tro hun har infeksjon og skal jeg bruke antibiotika blir det ut i fra råd til vetrinær, og ikke før hun har veske og næring i magen. hun fikk litt metacam med biolaen i sted i håp om at det kan få henne til å spise selv om det er sår hals...
men det at hun tok til seg majo i sted er et tegn på forbedring

utmeldt

Post by utmeldt »

Du spurte og eg svarte etter beste evne. Du bestemmer sjølv kva du vl gjere. Eg sa et eg ville gjer edet i tilfelle KRISE. At hun spiser litt er selvfølgelig et godt tegn :)

utmeldt

Post by utmeldt »

i tillegg sidan ho ammer, eller kva det enn no heiter, er det veldig lurt å rådføre seg med dyrlege, ja

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

iwonamo wrote:Du spurte og eg svarte etter beste evne. Du bestemmer sjølv kva du vl gjere. Eg sa et eg ville gjer edet i tilfelle KRISE. At hun spiser litt er selvfølgelig et godt tegn :)
takk skal du ha :cheerful:

Post Reply