Hei.
Jeg skal ta over 2 horotter, den ene er gravid. Hun som har de nå, kan ikke ha de lengere. De er ikke koset med så mye, så de er ikke tam, men de biter ikke. Jeg vet ikke hvem faren til ungene er, men jeg får mere info når hun kommer med de på Lørdag.
Jeg er grønn på rotter, så da spør jeg dere:
HVA skal jeg gjøre med den gravide rotten når hun skal føde?
Er det noe spess jeg må huske på eller?
Hvor mange unger får en rotte den første gangen?
Må hun være alene når hun får ungene, eller kan den andre rotta være i samme bur? Hvordan ser man at rotta skal føde?
Er det vanskelig å få gitt rottunger bort?
Hva føder de i? Lager de rede?
Hjelp?!
Moderator: Moderatorer
Klippet dette fra Heidi's FAQ http://awas.nvg.org/faq/index.html
Det står mer info der også. I tillegg er det jo bare å søke..
Under og etter graviditeten bør hunnen få proteintilskudd, og ellers "litt ekstra" av alt. Husk at hun i tillegg til å holde sin egen metabolisme (og immunforsvar) ved like skal produsere opptil 20 fostre, og hun skal ha overskudd til å produsere næringsrik melk til dem alle sammen. Nyfødte og voksende rotteunger skal også ha et høyere proteininnhold i kosten, så kosttilskudd er viktig for å produsere friske avkom med sterk motstandsdyktighet mot ytre påvirkninger. I tillegg til å gi den sedvanlige rotteblandingen bør man supplere med for eksempel egg, kattungefor, rent kjøtt, mais, solsikkefrø, nøtter osv.
Graviditet og fødsel :
En rottehunn går drektig i 20-24 dager. Hun kan godt bo sammen med andre rottehunner i denne perioden, men de siste dagene før fødselen bør hun flyttes over i et eget bur hvor hun har mulighet for å bygge rede av for eksempel strimlet papir, tøystykker, bomull o.l. Hun skal ha ro og fred, og mulighet for å gjemme seg helt bort så hun føler seg trygg. Det er lett å se når det er like før hun skal føde, hun ser ut som om hun har svelget en tennisball! Hun kan holde tilbake fødselen dersom hun ikke føler seg trygg på omgivelsene, men hvis det går langt over 24 dager uten at noe skjer bør hun tas med til dyrlege som kan sette fødselen i gang, eller evt ta ungene med keisersnitt. Gjennomsnittlig antall unger i ett kull er 10-12, men de kan få fra 2 til 22 på en gang. Det aller vanligste er at alle ungene blir født med kort mellomrom, men bare i de siste par måneder har jeg hørt om to tilfeller der en "attpåklatt" ble født en uke etter de andre. Dette skyldes sannsynligvis en defekt hos hunnen, og inntil videre undersøkelser er gjort vil jeg ikke anbefale å avle videre på en hunn hvor dette har skjedd, eller på hennes avkom. Når fødselen går i gang, klarer som regel rottemor alt selv, og det er viktig å bevare roen og la henne få fred. Men følg med hvis du kan, og vær parat til å løpe til dyrlegen dersom fødselen går i stå, og hunnen lider. Mens du venter på at alle ungene skal bli født (fødselen varer som regel 1-2 timer) kan du ta en kikk på Bellarattas flotte side om ungenes utvikling dag for dag.
Amming/mat :
Rottemor finner som regel selv ut av å amme ungene, og hun lytter til pip og skrik fra de små for å finne ut hvem som er sulten. Har hun veldig mange unger, hender det at hun deler dem opp i to grupper og går vekselvis mellom dem. Da kan det være til stor hjelp å ha en ekstra hunn sammen med henne hvis hun tillater det. Denne reservemoren kan tilogmed få melk i pattene, og oppfostre endel av ungene som om de var hennes egne. Men vær påpasselig, hunner kan også "stjele" unger uten at de har melk, da må du sørge for at alle får mat! Om nødvendig kan du gi dem melkeerstatning (spør dyrlegen). Når de er ca 12 dager gamle er det på tide å begynne å venne dem til annen mat, samtidig som de får lov til å die mor. Soyamelk, barnegrøt og annen flytende/halvfast føde er bra. Etterhvert begynner de også å spise vanlig rotteblanding, og tennene styrkes. Husk at de skal ha et høyere proteininnhold i maten enn voksne rotter, til de er ferdig utvokste. Fra de er 20-22 dager gamle vil mor amme dem sjeldnere, og de avvennes helt.
Det står mer info der også. I tillegg er det jo bare å søke..
Mvh Ida S. Eggen
ja, hvis du bruker søkfunksjonen her på forumet finner du nok de samme spørsmålene maaange ganger, i tillegg til gode svar. lykke til.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
Skal ta så godt vare på rotteungene som jeg kan
Har lest masse nå...
Det kan hende begge er gravid
De hadde klart å stikke av en dag, mens hannrottene var løs. Det skjedde vell får 1-2 uker siden. Jeg har ikke sett horottene, men den ene skal være hvit, brun og litt svart (jeg tror brunfargen går fra å være lyse brun til mørke brun, slik at den ser sort ut). Den andre er helt svart. Faren er anntaglivis hvit å sort.
Hva skal jeg med så mange rottunger? Får håpe jeg får gitt de bort. Tror egentli jeg får gitt de bort da...

Det kan hende begge er gravid

De hadde klart å stikke av en dag, mens hannrottene var løs. Det skjedde vell får 1-2 uker siden. Jeg har ikke sett horottene, men den ene skal være hvit, brun og litt svart (jeg tror brunfargen går fra å være lyse brun til mørke brun, slik at den ser sort ut). Den andre er helt svart. Faren er anntaglivis hvit å sort.
Hva skal jeg med så mange rottunger? Får håpe jeg får gitt de bort. Tror egentli jeg får gitt de bort da...
Jeg skal høre litt rundt omkring om det er noen som skal dit bort
Men jeg tror det er veldig liten sjangs for at noen skal helt dit bort. Mamma skal til Tromsø den 23. Februar, men det er jo litt for tidlig (de er vell ikke født da, så deter jo ganske mye får tidlig
). Får håpe det er noen som skal på sykehuset når de er leveringsklar, så kan jeg sende noen med de
Vet om 2 stk som vil ha 2 rotter hver her i Vardø
Skal sette annonse i avisa når de er født. Best å være tidlig ute med sånt, så slepper jeg å stresse med det i siste liten
Da har de som vil ha rotter 5-6 uker på å ringe meg 

Vet om 2 stk som vil ha 2 rotter hver her i Vardø