Jeg og samboeren har skaffet oss ett par rottesøstre, fikk de onsdag 16/5-12, og så langt har vi alle sammen storkost oss

Informasjon
Rottene våre er ca 3mnd gamle, født i mars 2012. To jenter fra samme kull, den ene er brun og litt hvit under, den andre er hvit og grå, typ husky. De bor i ett bur som er i underkant av en meter langt, 40cm bredt og 40cm høy. Ca.
De har ett sovehus som de har dratt litt gammelt tøy og papp inn i, ett hus laget av en pappeske og hull, klatretrapp, fritthengende rør, en del kvister og pinner, to vannflasker på hver sin side av buret, og en matskål ved siden av sovehuset. Bruker trepellets som underlag, støttet med endel avispapir i bunnen.
Den brune er veldig nysgjerrig og løper rundt av sted, gjerne på oss også, mens den lyse er mer sjenert og trives best i skjul bak ryggen vår el.l., ikke like gira som søstra. Ingen av de har problemer med å være i genserne våre.
Spørsmål
- Det største spørsmålet jeg har idag er vel hva kan vi forvente i tiden som kommer? Da tenker jeg på sykdommer som "kommer vanligvis når rottene er -- måneder/år", adferdsforandringer når de eldes, osv
- Jeg lager ett lekehus til de, bruker bygglim istedenfor skruer og spiker. Limet synes og kan nås i sprekker og skjøter. Er det en stor fare for at jentene skal gnage/spise på dette? Er ikke på noen åpenlyse, fristende steder, men...
- Hu brune velta den ene sperreplanken under benken over seg selv igår, etter det løp hun kjapt inn i huset og satt helt stille resten av kvelden. Tok hu i genseren, helt stille. Dette skjedde igår, idag var hu - takk og pris - mer aktiv og gikk rundt i buret igjen. Er dette noe som kan påvirke personligheten i framtiden? Har ikke hatt henne ute av buret idag enda, så vet ikke om hu tør å gå bort dit igjen.
- Lyse jenta vår er litt sjenert. Hvordan kan vi få henne mer fram?
- Brune jenta nyser litt i ny og ne. Har jeg fått en rotte med luftveisinfeksjon? Vil aldri i livet gi henne tilbake for det, vil heller bare opplyse dyrebutikken om det så de kan gjøre det bedre for de andre rottene de kommer til å få.
- Hvordan kan vi se, eventuelt lage, ett do i buret?
Takker for svar