I dag var jeg til dyrlegen, en annen en hun jeg bruker vanligvis. Han kunne ikke høre lyder på lungene
til noen av jentene mine. Bianca fikk "diagnosen" hypersensitiv. Han mente hun rett og slett reagerer på
ting i omgivelsene, og sa at jeg må tenke over hva det kan være. Sa at jeg ikke måtte ha store pledd og
slikt liggende (de springer jo fritt), for det er visst ikke bra for luftveiene av en eller annen grunn. Måtte
også være forsiktig med planter, siden de kan gi fra seg gasser hun reagerer på (men jeg har ingen planter).
Jeg vet ikke hva annet hun kan reagere på enn ammoniakk. De springer jo mye fritt, og markerer både her og der.
Jeg får derfor prøve å være mye flinkere med renhold framover. Jeg må også begrense hvor de får springe fritt (noe dyrlegen
sa). Han mente derimot at jeg virket til å være flink med renhold av bur, så det er vel hovedsakelig renhold ellers
jeg må skjerpe meg på.
Siden han ikke hørte uvanlige lyder på lungene til Bianca vil han heller ikke sette henne på noe medisin, da "organene
fort kan svekkes på så små dyr". Det var visst heller ikke noe medisin å gi for de luftveisplagene hun eventuelt har,
når det ikke er noe galt med lungene.
Jeg spurte om ikke han også syntes Bianca var litt rødere enn normalt rundt øynene, og han sa det kunne henge
sammen med ting hun reagerer på. Jeg skulle ikke gjøre annet enn å eventuelt dryppe med saltvannsdråper.
Videre fortalte jeg at hun andre rotta mi, Lynet, fremdeles har en del ståpels (noe forøvrig også Bianca har), og at hun av og til
ligger i stillinger hvor det ser ut som om hun har vondt. Men han sa at de virket friske og fine, så det skulle jeg visstnok ikke bry meg om.
Jeg fikk anbefalt et luktfjerningsmiddel som heter "get serious" av ene kassadama på klinikken. Har allerede skrubbet
en del av gulvet med det, og det virker i grunn som om det tar lukt! :O Det skal jeg gå over mesteparten av leiligheta med
etter hvert, så får vi tro at hun blir bedre i luftveiene framover
Skal også slutte nesten helt med å prøve å introdusere hun dominante for de andre, for det har gått 2 mnd uten at det funker.
Kanskje både lynet og bianca får mindre ståpels (og luftveisplager) hvis de ikke blir så stressa.