Spisevegring

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lene
Stjeler mat

Spisevegring

Post by Lene »

Vi fikk to nye rottefrøkner på onsdag. De er ca 2 mnd gamle. Den ene, Saga, er jeg veldig bekymret for. Hun er veldig engstelig, skvetter for alt som er brått, men hun liker å bli kost, og hun er ikke redd for folk. Derimot spiser hun ikke. I hvertfall ikke som jeg har sett. I går kveld laget jeg litt babygrøt, og de to andre vi har slikket uhemmet grøt fra finger'n, men ikke Saga. Det er ikke fordi hun ikke vil spise fra finger'n min, for hun har slikket vann av den flere ganger (har gjort det sånn for å være sikker på at hun i hvertfall får i seg vann nå som det er så varmt). Og etterpå, da jeg hadde satt skåla med grøt inn i buret, så snuste hun på den og gikk videre.
Hun er veldig tynn, har skikkelig midje, er faktisk det jeg vil kalle mager. Og hun ligger stort sett bare stille. Det er ikke normalt for en 2 mnd gammel jenterotte. Ellers virker hun frisk, i hvertfall det jeg kan sjekke selv.

Aktivitetsnivået og engstelsen kan vi jobbe med på sikt, men spisevegringen er mer akutt, og vi trenger hjelp. Hva kan vi gjøre for å få henne til å spise?

utmeldt

Re: Spisevegring

Post by utmeldt »

uffda det er jo ikke noe morsomt, er du sikker på at hun ikke får i seg noe ?
kan jo være at hun tar seg en matbit når du ikke er tilstede?
men dersom du er sikker så ville jeg tatt henne med til veterinæren for å sjekke at alt er som det skal :cheerful:
Ellers kan majonese være en apetittvekker, vet ikke om du har prøvd det :cheer:

Håper virkelig hun ikke feiler noe , starter å spise og legger godt på seg :grin:
Lykke til! :glise:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Prøv å få henne til å slikke eplejuice eller velling eller suppe i stedet for vann, så får hun i allle fall noen kalorier i seg.

Hvis du løfter opp nakkeskinnet på henne og den jevnaldrene rotta, ser du noen forskjell når du slipper?
Det er ikke uvanlig at rotter som ikke spiser stort også er dehydrerte, og det er noe man må gjøre noe med straks.

Lene
Stjeler mat

Post by Lene »

Takker for svar, begge to, og for gode tips. Jeg skal prøve dem etter tur for å se om noe funker.

Matmor, heldigvis er hun ikke spesielt dehydrert, har sjekket henne for det flere ganger. I denne varmen så vil jeg heller være føre var, så derfor bruker jeg ekstra tid på å la henne slikke vann fra finger'n. Jeg håper jeg klarer å holde henne unna dehydrering. Hjemmebehandling for lett til moderat dehydrering innebærer dessverre en viss porsjon tvang når rotta selv ikke vil drikke, og siden hun er så usikker, så vil jeg helst unngå det. Men må jeg, så må jeg, og vil da vispe opp rehydreringsvæske (kokt vann, sukker og salt) og tvinge det i henne.

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Vei henne noen dager og se om det faktisk er spisevegring. Skal svæææært mye til før et dyr får spisevegring.
Kan nok være fullt mulig at hun spiser når du ikke ser.
Lag litt eggerøre og se om det blir spist.
Du må nesten veie henne jevnlig for å se om hun går ned i vekt. Først da kan man konstatere at hun ikke spiser.
Angående,væske i varmen er vannmelon og agurk veldig populært.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply