Jeg er litt usikker på den ene rotten min Oscar. (ca. 4 måneder)
I det siste har han begynt å oppføre seg litt annerledes. Han har alltid vært litt usikker og småskvetten når det gjelder f eks nye rom osv. At det tar lang tid før han tørr å gå ned fra fanget mitt på ett nytt gulv f.eks. Måtte blandt annet bruke et par dager ekstra på å venne han til å bli løftet på. Men jeg vil heller si det er broren (Kenny) som er uvanlig tøff og frempå i forhold. Dette sa også oppdretter om Kenny da han var mye yngre. Han er også typen til å stjele og samle på mat. Selv om han har sin egen bit skal han innimellom ha broren sin også. Dette har blitt mer tydelig i det siste.
Jeg fikk et ekstra bur for noen uker siden som jeg ville bruke til å ha stående på hytta, slik at jeg kunne ta med meg rottene når jeg reiste dit. Før jeg tok det med på hytta ville jeg venne dem til det nye buret her hjemme. Jeg innredet det og lot det stå åpent i ett av rommene jeg har dem ute slik at de kunne gå inn og ut som de ville. Selv om tidligere eier hadde vasket buret raskt så skrubbet jeg og vasket det en ekstra gang, da det luktet og jeg kunne se det satt igjen avføring på sprinklene. (Vanskelig å se). Likevel reagerte Oscar såpass på buret at han blåste seg opp til dobbelt størrelse og strittet med hårene. Han stresset som en gal og gnagde på alt og ingenting. Det må da altså ha sittet igjen litt lukt som han taklet dårlig. Etter et par forsøk og flere bur-vask har jeg nå satt vekk buret og skal ikke ta det i bruk.
Etter dette har han begynt å oppføre seg rart ovenfor meg og Kenny. Han viser en mye mer dominant side enn før. Jeg har egentlig aldri klart å bestemme meg for hvem av dem som er ‘’sjefen’’ før dette.
Han kan plutselig ut av det blå kaste seg over hånden min og klype, dra og holde i huden min lenge. Og hvor lenger han holder på hvor hardere blir det. Har trodd flere ganger han ville bite gjennom men det har jeg skjønt han ikke vil gjøre. Han markerer mer enn før spesielt på meg og også gnager mer. Er ikke like mye lekeslåssing mellom han og Kenny som før men mer han som jager Kenny og klyper på han (Kan komme ganske kraftige skrik fra Kenny da). Innbiller meg også at Kenny virker mye mer forsiktig rundt Oscar når de er ute av buret. Han er mer på vakt og virker litt små redd innimellom.
Jeg har vært hos dyrlege med han (Tam alna)og der kunne de ikke finne noe galt med han så det skyldes ikke sykdom. Jeg fortalte om oppførselen hans men hun sa dette var sikkert hormoner og noe som forhåpentligvis ville gå over. Første gang han kløp over hele hånden min skvatt jeg til og ble litt sjokkert. Da ble jeg stresset noe som han kan ha merket og gjort at han fortsatte så lenge med klyping der og da. Så når dette har gjentatt seg har jeg prøvd å forholde meg het rolig når jeg har sett han ville ‘’angripe’’ hånden min, noe som fungerte en kort tid (Dette har pågått noen uker nå). Da nappet han litt men sluttet fort og virket ikke som han gadd mer. Men i det siste har det blitt verre og jeg skjønner ikke hva som trigger det. For en time siden hadde jeg guttene ute. Oscar klatrer rundt og over meg mens jeg satt på sofaen og alt var fryd og gammen helt til han plutselig ikke ville gi slipp på hånden min og kløp som en gal.
Oscar kan være en koserotte og veldig leken. Han følger mye etter meg, reiser jeg meg opp så klatrer han opp vil sitte på skulderen. Han popper øyne og gnisser tenner ved kos og lærer også triks raskt. Så dette er veldig nytt for meg. Jeg blir usikker på han og det går utover Kenny også. Virker jo ikke som Oscar har det så bra når han gjør slike ting, men 10 min senere kan han ligge og kose. Han er blitt veldig uforutsigbar og jeg blir forvirret.
Planen var egentlig å få en rotte til nå som jeg har såpass god plass og de begge kunne få en lekekamerat til. Nå som Oscar er såpass dominant ovenfor Kenny vil jeg også at Kenny spesielt skal få enda en lekekamerat som ikke er såpass dominant ovenfor han. Problemet er jo at Oscar reagerte noe helt forferdelig på bare svak lukt av andre rotter, og etter det vist en mye mer dominant side. Da er det vel umulig å introdusere han til en ny gutt.(?)
Det kan godt være noe som går over og det skyldes alderen, men han blir verre og verre og jeg blir mer og mer usikker.
Er dette vanlig oppførsel? Noen som har opplevd lignende? Noe jeg evt. kan gjøre?
(Beklager langt og rotete innlegg. )