Jeg tror ikke det er så mange som synes det er OK at smileys misbrukes til å sende sarkastiske meldinger med - sarkasme er uansett en fryktelig dårlig debatt-teknikk... Men saken er at det heldigvis er sjeldent her inne at blink blir brukt på den måten

I går gikk jeg gjennom bortimot 1000 innlegg for å finne litt over 200 "blink" fra 2012, og det var bare 2 av dem (under 1%) som kunne sies å kanskje være brukt sarkastisk. De andre >99% var helt klart brukt i hyggelig eller opplysende betydning. (De trådene jeg lette i var Generellt, Avl og genetikk og Sofakroken. Ingen garanti for at det er likt i alle tråder).
Det jeg la merke til var at en person nesten konsekvent brukte blink i stedet for vanlig smiley. Jeg tror at noen av de meldingene er blitt mistolket som sarkastiske fordi det ser påfallende ut med blunking når andre ville ha brukt et smiletegn. Men i og med at det er blitt gjort såpass konsekvent handler det ikke om å bruke blink for å være ekkel med noen, det er bare en sær uttrykksmåte! Og det oppdager man ikke hvis man ikke går gjennom en god del innlegg fra samme person i løpet av kort tid.

er ikke lik

som ikke er lik
Men vi bruker nok ikke smileyene på helt samme måte noen av oss - akkurat som vi har forskjellig mimikk når vi snakker. Da jeg var ung (og grusomt sjenert) hadde jeg skolert meg selv til å vise minst mulig følelser. Ute i arbeidslivet skjønte jeg omsider at jeg gjorde andre mennesker fryktelig usikre, siden de ikke kunne lese hverken positive eller negative reaksjoner i ansiktet mitt.

Jeg måtte faktisk øve på å smile foran speilet til jeg fikk til noe som så ut som et tydelig og naturlig smil i stedet for den lille trekningen i munnviken som ingen så.

"Husk å smile med øynene også." Det virket som bare tusan! Derfor er jeg veldig glad i emoticons når jeg skriver på forum. Brukt riktig vet jeg at de reduserer de sjansen for helt unødvenlige konflikter som skyldes misforståelser, og de får folk til å føle seg tryggere. Nåja, tegn som

og

bør nok helst brukes med en god porsjon selvironi for at de skal hjelpe på stemningen...

Men "blink" burde være et snillt tegn, og det at noen ganske få her inne antagelig misbruker det en sjelden gang, det synes jeg ikke er noe å lage et nummer ut av. Det tror jeg skaper minst like mye misnøye som et feilplassert blunk.