mm/Mm??

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte

mm/Mm??

Post by § RatGirl § »

Har lært meg alle genotypene på de agouti baserte fargene :D Er en begynnelse iallefall :wink: Her er det jeg lærer de fra: http://www.snapdragon.dk/gen_oversigt.htm er alle der??! Og så har jeg sett flere steder at det f. eks er Mm..hva betyr det? Vet at M er dominant og m er ressesiv. Men ser bare små m-er på den siden, så hva betyr det når den ene er stor? At det er større sjanse får m-ene?? :?: Skjønner det ikke helt? :? Blir helt forvirra av den genetikken, men syntes det hadde vært morsomt hvis jeg greide å lære meg det. Det er jo interessant! :) Så alle tips tas imot!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg jobber med en norsk oversikt ;)

M og m er gjerne betegnelser på minkgenene: MM og Mm gir cinnamon, mens mm gir mink. Men mm brukes også som forkortelse for "mismarked", som er en betegnelse på at en avtegning ikke er helt etter standarden. De aller fleste tegningene på rottene våre er ikke etter standarden, vi ser for eksempel sjelden en hooded som har helt linjalrett stripe oover ryggen.

For å se forskjell på mm=mink og mm=mismarked får du vel se om det er nevnt i en tegning-sammenheng eller en farge-sammenheng.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Gleder meg til å lese den norske oversikten når den er ferdig :) Ble litt klokere nå, men tror det tar lange tid før man forstår og kan det! Men det skal jeg få til en vakker dag! :wink: :D

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

Julianne: det er et par feil i avtegninger på siden til Snap, med mindre de er rettet, bare så du er obs på det.

denne adressen http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp kan du også bruke, det er bilder av fargene og genotypen står påført.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Man bruger også de store bogstaver, når en rotte kun har det ene recessive m-gen, dvs. kun bærer farven.
Jeg har f.eks. et par rotter der er aa Mm Bb, hvilket betyder, at de er sorte, men bærer mink og chocolate.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ja, det var jo bare tull det jeg skrev, AA mm og Aa mm er cinnamon, og aa mm er mink! Sorry Ratgirl, ikke meningen å forvirre deg, jeg hadde ikke hjernen helt koblet inn :D
Som Annbritt skriver så brukes Mm for å betegne at en rotte bærer mink (har ett mink-gen og ett ikke-mink-gen). Rotten vil da ikke få mink eller cinnamon-farver, fordi min/cinnamon er et recessivt gen, som trenger to utgaver for å vises (ett fra mor, ett fra far).

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Heidi: :lol: Det gjorde jeg også hele dagen i går...
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg skjønte det! :D
Sjobeng: ser litt på den siden og! Veldig bra, den andre virket litt mer oversiktlig, men nå har jeg sett litt nærmere på den engelske og den ser lettere ut nå som jeg forstår litt til! :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Har kikket litt på den engelske linken, og blir litt forvirret. Kan noen fortelle meg hvilken farge Spinus har? Han ligner overhodet ikke på bildet av 'champagne' på den engelske siden, men er på en prikk lik bildet av samme farge på NTF-siden. Øynene er rødere enn PEW og han har brune avtegninger på halen. På bildene vi har tatt av ham blir han enten veldig lys eller gul, avhengig av lyset. Jeg mener han er noe lysere enn det hvite på rottene vi har med 'hooded'-tegning. Har lurt en del på dette, håper noen kan hjelpe.

Bilder av ham finnes på
http://groups.msn.com/Fotogalleriet-DTF ... snw?Page=2

og på http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=1476
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Guest

Post by Guest »

han ser da champagne ut for meg, og det gjør de andre også, selv om den på hawthornes var litt lys. alltid lirt å ta forbehold om at bilder kan snyte litt på fargene.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

øj! hvorfor er jeg ikke innlogga? møkk.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked