Jeg prøver å lære meg litt om det å avle på rotter. Har lest det NTF har skrevet og genetikk og avl, mye nyttig informasjon som kommer godt med!
Jeg lurer på om det går greit å parre en brun dumbo-jenterotte med en hooded-hannrotte? Vil dette bli fine rotteunger med tanke på tegninger og mønstere?
Jeg prøver å lære meg litt om det å avle på rotter. Har lest det NTF har skrevet og genetikk og avl, mye nyttig informasjon som kommer godt med!
Jeg lurer på om det går greit å parre en brun dumbo-jenterotte med en hooded-hannrotte? Vil dette bli fine rotteunger med tanke på tegninger og mønstere?
Takker for alle svar og tips
det er desværre helt umulig å si. det kommer helt ann på hva de bærer av gener. det er nok ikke bare å sette sammen to rotter.
har du lest vår avls veiledning? http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett.php
det er mye planlegging som ligger bak et godt rottekull og mange av oss reiser land og strand for å finne de rette rottene med gode stamtavler.
det viktigste er i allefall å sette seg inn i grunnleggende genetikk og avlsarbeid før man starter.
Behøver ikke det spor greie på genetikk for å kunne avle flotte rotter. Kan være lurt å sette seg inn i det, men er ingen nødvendighet når vi ikke avler på dødlige kombinasjoner her. hjelp til slikt for man vel uansett om en spør eller ei.
Synne-Marie, på hjemmesidene mine ligger det en nesten ferdig oppdretterguide. Hvis du går inn på Oppdretts-delen, scroller helt ned på siden og klikker på linken kommer du til en introduksjonsartikkel, som fører deg videre til en hel bråte med artikler om oppdrett. De to artiklene som mangler er den om obduksjon og den om veterinærmidler under drektighet og amming. Selv om du ikke takler genetikk-stoffet er det sikkert mye annet der du kan ha nytte av
Jeg syns du skal tenke deg om NØYE før du i det hele tatt planlegger å avle.
- Har du nok kunnskap om rotter?
- Hva vet du om slekta til foreldrene? Finnes det arvelige sykdommer eller atferdsproblemer i slekta?
- Har du nok plass?
- Hva gjør du med ungene? Ikke regn med at alle vennene dine vil ha selv om de sier det nå.
- Kan du skille unge hannrotter fra hunner? Disse må skilles ganske fort ellers blir det innavl.
- Hva gjør du om hunnen/ungene blir syke? Kan fort bli noen tusen i dyrlege-regninger det...
- Har du tid til å ta deg av disse ungene fra hunnen blir parret til de er leveringsklare? Inkludert temming osv?
Har selv hatt to kaninkull der hvor tross alle mine forberedelser masse gikk galt... i det første kullet kom det altfor mange unger, og 8 av 12 døde i løpet av kort tid. Det andre kullet var det ingen som ville ha selv om mange hadde reservert unger fra hunnen ble parret... jeg fikk solgt 1 av 6 når de var 8 uker, resten ble værende i nesten et år.. Da hadde jeg plutselig 10 kaniner, to av dem fikk labbesår, ingen fikk den oppmerksomheten eller mosjonen de trengte, og det ble generelt mye mer stress enn kos...