Tror Keiko er syk

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte

Re: Tror Keiko er syk

Post by Matmor »

Det er litt for tidlig å avskrive antibiotikakuren som "ikke effektiv". Tre dager må han nesten få det før du vet om det virker eller ikke. Det betyr at du muligens må kontakte veterinær fredag ettermiddag eller lørdag, hvis han ikke er bedre.
Blir han enda sykere til i morgen tidlig eller i løpet av ettermiddagen i dag kan det hende du må ta kontakt før.
Krysser fingre for Keiko...

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Kjønn: Kvinne

Post by Crazyratlady »

Det er antibiotikakur han har fått, bare øredråper, og siden han er blitt verre så jeg til ringte veterinær i dag og hun skulle ringe inn en resept til meg på apoteket, så skal hente det nå snart, regner med det er antibiotika. Håper at det kan hjelpe stakkaren.

Crazyratlady
Klatrer på møblene

Post by Crazyratlady »

Tok han nylig ut av buret for å gi ham medisinen som han tok imot uten protest (flink gutt). Tørka masse puss ut av øret hans, det lukta ikke godt. La og merke til at området rundt penis var hovent, så jeg pressa forsiktig og det kom en hvit ganske fast klump ut. Kan det være at han har fått betennelse her og, eller kan det være en slags smegma? Han har jo ikke hatt krefter til å ta så mye kroppsstell nå når han er syk.

Burde jeg rensa øret hans med saltvannsløsning eller vil det gjøre vondt verre?

monlan
Hamstrer mat

Post by monlan »

Håper det går bra med Keiko. Jeg har dessverre ikke noe godt råd å gi deg. Håper noen andre har..
Rasmus har heller ikke vaska seg slik han skal.
Håper Keiko, Smurfine og Rasmus blir bra igjen snart.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte

Post by Siv M »

Håper jeg også

Crazyratlady
Klatrer på møblene

Post by Crazyratlady »

Det håper virkelig jeg og, krysser fingrene for dem alle <3

utmeldt

Post by utmeldt »

Crazyratlady wrote:Tok han nylig ut av buret for å gi ham medisinen som han tok imot uten protest (flink gutt). Tørka masse puss ut av øret hans, det lukta ikke godt. La og merke til at området rundt penis var hovent, så jeg pressa forsiktig og det kom en hvit ganske fast klump ut. Kan det være at han har fått betennelse her og, eller kan det være en slags smegma? Han har jo ikke hatt krefter til å ta så mye kroppsstell nå når han er syk.

Burde jeg rensa øret hans med saltvannsløsning eller vil det gjøre vondt verre?

Høyrest ut til at du tek svært godt vare på Keiko. Problemet med penis er sikkert proteinpug, og handler om manglande personleg hygiene nedentil. Ser ut til at du ordna godt oppi problemet, men det er sikkert greitt å følge med vidare i tilfelle han ikkje klarer å stelle seg sjølv. I verste fall vil ein slik "plug" stenge for urinutskillelsen, derfor er det greitt å følge med.

Eg trur ikkje at ville ha skylt øyra han smed saltvatn , men berre brukt mjuke, fukta kompressar eller anna mjuk materiale, og rensa det som er synleg av puss. Må ikkje bruke Q-tips, dei er for harde og kan skrape opp slimhinna inni øyra eller dytte øyrevoks endå lenger inn.

God bedring til Keiko!
Last edited by utmeldt on 19 Apr 2013, 05:21, edited 1 time in total.

utmeldt

Post by utmeldt »

Crazyratlady wrote:Det er antibiotikakur han har fått, bare øredråper, og siden han er blitt verre så jeg til ringte veterinær i dag og hun skulle ringe inn en resept til meg på apoteket, så skal hente det nå snart, regner med det er antibiotika. Håper at det kan hjelpe stakkaren.

Veldig bra tenkt. Håpar den nye kuren gjer susen :cheer:

Crazyratlady
Klatrer på møblene

Post by Crazyratlady »

Takk for svar :)
Da fortsetter jeg bare å tørke i og rundt øret slik jeg har gjort til nå. :)
Skal følge godt med nedentil og ja, det så bra ut i dag. Hjelper han med kroppsstellet fra nå av, ved å tørke ham med en fuktig klut siden det er tydelig at han ikke gjør det selv.
Han var fortsatt veldig slapp og sløv i dag, håper og den nye kuren kan gjøre susen :)

Hva tenker dere forresten om å isolere ham ifra de andre? Veterinæren mente jeg burde plassere ham i et bur for seg selv, i fred og ro. De bor i et furet tower og det er bare Keiko som har skjønt at det går ann å klatre i røret mellom etasjene, så jeg plasserte ham i nederste del av buret, der han kunne få fred fra de andre. Men tross sin fårlige helse og balanse har han flere ganger krøpet opp gjennom røret, til de andre. Jeg tolker det som et tegn på at han har lyst til å være der de er og har derfor valgt å la ham være der. Virker som de andre lar han være i fred. Tenker og om det skulle gå ille med ham, er det bedre at han har de andre rundt seg <3

monlan
Hamstrer mat

Post by monlan »

Ja, han har det nok best når han er sammen med de andre, selv om han er syk. Kanskje enda mer behov for å være sammen med de trygge og varme vennene når noe er galt/ vondt i kroppen.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene

Post by Crazyratlady »

Ja enig. Ingen vil vel være helt ensomme og forlatte når de er syke

Siv M
Gammelrotte

Post by Siv M »

hvordan går det med keiko :huh:

Crazyratlady
Klatrer på møblene

Post by Crazyratlady »

Litt vanskelig å si ennå egentlig, men han har ihvertfall ikke blitt værre. Han virker litt piggere nå og ser ut som han har fått noe av balansen sin tilbake (ikke like skanglete som han var en stund). Han har heller ikke noe puss i øret lenger, så satser på det går rette veien :)

Siv M
Gammelrotte

Post by Siv M »

å så bra :cheer: da går det den rette veien for han

Crazyratlady
Klatrer på møblene

Post by Crazyratlady »

Ja, håper det :)