Molly nyser veldig mye og har løs mage
Moderator: Moderatorer
Molly nyser veldig mye og har løs mage
Hei jeg er litt bekymret for den helt nye jenta i flokken, Molly. Hun nyser veldig mye å har løs mage, løs mage kan være pga for skifte å stress kanskje pga alt er nytt å skummelt, men hva med nysingen hennes. Hun nyser mest når hun stresser, å mindre når hun sitter helt rolig på innsiden av genseren min. Er det noe å uroe seg for, bør jeg få en sjekk på henne eller skal jeg vente 1 uke eller mer å ser om det gir seg ? jeg har hatt henne en dag nå bare, kjøpte henne på Tam Zoo i Fredrikstad, å hun sa at alle babyene der hadde vert i karantene før de kom i butikken, i tilfelle sykdom å slikt. jeg skrev også under en kontrakt som gjelder i 3 uker. Hun er født 10/3-13
Re: Molly nyser veldig mye og har løs mage
Hvis hun virker syk eller nysingen kommer veldig ofte ville jeg ha fått en veterinærsjekk på henne så fort som mulig. Noen rotter nyser litt i et par døgn etter miljøskifte, men ikke hele tiden. Jeg vet ikke hva den 3-ukerskontrakten du skrev under på inneholder, men sjekk hva det står om sykdon der...
Det står at hvis hun blir syk innen 3 uker etter kjøpet skulle jeg ta kontakt å de vil gi en gratis helse sjekk på henne fra en av demmes veterinærer.
Hun virker ikke syk ellers er aktiv å hermer etter de store jentene, klatrer rundt inne i buret osv. Har heller ikke sett at hun snørrer men ja hun nyser hele tiden når hun er aktiv
Hun virker ikke syk ellers er aktiv å hermer etter de store jentene, klatrer rundt inne i buret osv. Har heller ikke sett at hun snørrer men ja hun nyser hele tiden når hun er aktiv
-
- Betarotte
Det kan jo være miljøskifte som du sier. Nå vet jeg ikke hvor lenge hun har vært hos deg, men når det begynner å nærme seg en ukes tid og det ikke er noen bedring, så kan det være greit med en sjekk. Særlig når du først får en gratis-sjekk, så er det greit å benytte seg av den. :cheerful:
Hun kjøpte jeg i går :cheer: så hun er ganske ny kan du si.Skulle jo tro hun var frisk siden de sa hun hadde vert i karantene før de tok dem inn i butikken for salg. Det var en annen liten unge der i butikken som også nøs mye, de hadde bare vert i butikken i 1 uke sa hun.BlackNenne wrote:Det kan jo være miljøskifte som du sier. Nå vet jeg ikke hvor lenge hun har vært hos deg, men når det begynner å nærme seg en ukes tid og det ikke er noen bedring, så kan det være greit med en sjekk. Særlig når du først får en gratis-sjekk, så er det greit å benytte seg av den. :cheerful:
Den ungen som hadde vært der i en uke allerede nøs i alle fall ikke på grunn av miljøskiftet lenger. Derfor er det sannsynlig at den lille jenta di er blitt smittet av hva det nå er søsteren har fått. Det er ikke sikkert at det er en bakteriell sykdom. Sannsynligheten for virus er minst like stor, og det får man ikke gjort noe med. Hvis hun ikke virker syk i det heletatt ut over nysingen, og den løse magen bedrer seg, er det ikke sikkert at hun får skrevet ut medisiner hos veterinæren. Men jeg ville ha tatt med meg den gratissjekken likevel. Ikke nødvendigvis i dag, men slik at forretningen får tilbakemelding om at rotta faktisk ikke var frisk ved salg.
Ja jeg skal se an situasjonen hennes ut denne uken å se om den bedrer seg, det kommer lyd fra henne også men virker ikke som den kommer fra brystet da å den kommer når jeg holder henne bare, kan jo være prat kanskje, hun er god å rundt i den lille magen sin å god å varm, skal som sagt se hvordan det går med henne utover uken, hun nøs ikke når jeg tok henne fra butikken eller holdt henne der inne, hun begynte når hun kom hit. Får bare håpe det går over av seg selv etter noen dager, har hørt om tilfelle der det tok 2 uker før nysingen ga seg.Matmor wrote:Den ungen som hadde vært der i en uke allerede nøs i alle fall ikke på grunn av miljøskiftet lenger. Derfor er det sannsynlig at den lille jenta di er blitt smittet av hva det nå er søsteren har fått. Det er ikke sikkert at det er en bakteriell sykdom. Sannsynligheten for virus er minst like stor, og det får man ikke gjort noe med. Hvis hun ikke virker syk i det heletatt ut over nysingen, og den løse magen bedrer seg, er det ikke sikkert at hun får skrevet ut medisiner hos veterinæren. Men jeg ville ha tatt med meg den gratissjekken likevel. Ikke nødvendigvis i dag, men slik at forretningen får tilbakemelding om at rotta faktisk ikke var frisk ved salg.
Den lyden hun kommer med kommer hun ikke med inne i buret.
Jeg synes Molly nøs litt mindre i kveld en hun gjorde i går kveld, i går kveld nøs hun hele tiden, under kveldens lufte tur i dag nøs hun bare i perioder, når hun ble litt stresset, som for eks da en av de andre jentene kom å forstyrret under genseren min, eller når jeg flyttet på meg, ellers gikk det en lengre periode inne mellom der som hun ikke nøs, men gnisset tenner :cheer: men jeg tror hun har fått feil navn, hun skulle hett fjerteline i stedet for hun fjerter mye når hun blir litt nervøs av noe :nottelling: å det lukter mye også :thhpt: andre kvelden på rad som jeg måtte skifte genser etterpå :bleh:
Nå er Molly fin i magen fjerter ikke lenger under genseren min heller så det tyder vel på at hun er litt tryggere nå å har vennet seg til den nye maten også, men hun nyser fortsatt når hun er nervøs å usikker for det meste, men lurer på om jeg skal ringe inn til Tam i morgen å fortelle om henne å få en time hos deres veterinærer som det står på kontrakten, da får jeg kanskje forsikret meg om hun bare nyser av usikkerhet eller om det er sykdom i bildet.
Molly nyser fortsatt like ille, har observert at hun også nyser litt inne i buret av og til men ikke like mye som da jeg tar henne ut av buret, jeg har nå bestemt meg for at jeg skal ta med alle tre jentene for helse sjekk siden Molly kanskje har noe smittsomt. Skal bestille en time til uken. Har ikke sett noen andre sykdoms tegn på henne, hun er aktiv å nysgjerrig å har begynt å klatre ut av genseren min for å utforske mer. Er så vidt det kan komme en liten dråpe med helt gjennomsiktig veske av nesen hennes når hun nyser, er tørr rundt øynene, ingen tegn på periferier hos henne. jeg vel heller betale litt hos en av mine veterinærer en å sende henne vekk for eventuell behandling hos ukjente skumle folk å hun skal måtte være der kanskje en uke, da vil jeg heller behandle henne selv hjemme, hvor hun har begynt å bli trygg. Virker det greit synes dere ?
Helt ærlig hadde jeg ikke sendt min nye bebisrotte alene bort til dyrbutikken slik at vetrinæren kan ta en titt på henne. Hun har antakelig vært gjennom mye allerede, og man har ingen kontroll over hvordan hun håndteres av andre. Synes opplegget virket rart. Og jeg hadde da heller tatt med til egen dyrlege og betalt for timen og behandlig 

Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3
Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine
" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "
Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine
" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "
ja jeg har aldri hørt om dette tidligere, virker snodig det der, til og med mann min som ikke har så mye greie på rotter å slikt, reagerte på det å er enig i at det er bedre å betale for en time hos min veterinær i stedet.Milla wrote:Helt ærlig hadde jeg ikke sendt min nye bebisrotte alene bort til dyrbutikken slik at vetrinæren kan ta en titt på henne. Hun har antakelig vært gjennom mye allerede, og man har ingen kontroll over hvordan hun håndteres av andre. Synes opplegget virket rart. Og jeg hadde da heller tatt med til egen dyrlege og betalt for timen og behandlig
-
- Alfatryne
Ville ringt på mandag og snakket nærmere med klinikken og bedt de forklare hva de mener med å sende henne vekk for behandling.
syns det virker veldig rart, hvorfor kan de ikke sende med behandling hjem

Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:
[HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART]
http://Www.selgerotter.blogg.no
http://Www.selgerotter.blogg.no
de sa de måtte frakte henne til en veterinær ett annet sted, men hvorfor de ville ha henne der inne vet jeg ikke det liker jeg ikkeTonje Lenore wrote:Ville ringt på mandag og snakket nærmere med klinikken og bedt de forklare hva de mener med å sende henne vekk for behandling.