Å jadda... Shy har nok ganske sikkert mellomørebetennelse likevel, stakkar.
Jeg dro til dyrlegen kort tid etter jeg fikk han og broren, siden jeg etter noen dager merket at han virket bittelitt skjev i hodet (uten at det var andre tydelige symptomer på ørebetennelse - ingen lukt, kløe eller væske i ørene). Veterinæren kikket inn i begge ørene hans med et redskap og fant ingenting galt. Siden jeg dessuten ikke kunne beskrive andre symptomer eller endringer i atferd, og hun syntes han virket frisk, ville hun heller ikke gi ut medisin. Dette er en veterinær som er veeeldig forsiktig med gi rotter medisin, siden de visstnok er så sårbare mtp. leverskader (?). Jeg forsøkte å berolige meg selv med at "da er det sikkert ikke noe galt", siden dette virker som en veldig kompetent veterinær som jeg har benyttet meg av i flere år. Likevel følte jeg nok fremdeles at noe ikke stemte. Og jo, de neste dagene ble han raskt stusseligere. Tydelig roligere, så sliten/trøtt ut, ståpels innimellom og liggestilling som ikke så "komfortabel" ut. Og ikke minst merket jeg at han ble tydelig skjevere, særlig ved at han vridde på overkroppen når han sto på to. Jeg ringte til dyrlegen og forklarte dette, og da fikk jeg fakset over resept på 15 mg Baytril med en gang

Fikk beskjed om at han skulle ha 1/8 tablett daglig i en uke. (Høres dette ut som riktig medisinering?) Fikk også beskejd om at jeg måtte sjekke om det lå noe væske ytterst i ørene, for i så fall måtte han ha lokalbehandling/øredråper i tillegg. Heldigvis har jeg ikke sett noen væske (sjekket flere ganger).
Allerede dagen etter han fikk medisin merket jeg at han var i mye bedre form, og han har virket til å være i bedre form siden. Men han er fremdeles veldig skeiv. Han virker til å ha god balanse tross alt, og har ingen problemer med å komme seg hit og dit i det store buret, men når jeg f.eks. løfter han, vrir han seg veldig (noen ganger helt rundt), og når jeg skal sette han ned igjen snurrer han gjerne rundt en gang samtidig.

Jeg lot han også utforske litt utenfor buret i sta, og da hadde han problemer med å klatre ned sprinklene fra toppen av buret. Stakkar Shy! Kan også legge til at han noen ganger synes å ha litt problemer med å lokalisere hvor lyden kommer fra når jeg snakker til han, evt. at han hører dårlig. Det er sikkert en naturlig konsekvens av at hodet er på skakke, men likevel er det trist

Håper han blir "rett" igjen!