Lang tekst, men håper noen orker å lese likevel!

Har tre jenter, to søstre på 4 mnd og ei til på 3 mnd.
De to søstrene kjøpte jeg fra dyrebutikk, 5 uker gamle. Ikke vant til mennesker. Begynte med å gi dem godbiter, vise at hendene er "snille". Plukket de opp og hadde de i genseren og oppi hetta. På begynnelsen holdt de seg rundt meg, oppi hetta. Men etterhvert tok nysgjerrigheten overhånd og alt irundt måtte bli utforsket. Spesielt hun ene var mye mer nysgjerrig og uredd enn hun andre. Etterhvert som de ble eldre ville de ikke bli plukket opp av hendene våre lenger, sprang bort gjemte seg andre plasser. Jeg ville ikke tvinge dem for jeg så de ble redd, så jeg har sluttet med å prøve å plukke de opp på den måten. Isteden har de en boks/kasse som jeg holder frem når de skal ut, og de klatrer bare oppi denne, så får de ut.
Hun yngste jenta kjøpte jeg privat. Hun har hatt menneskelig kontakt side hun var ca 2 uker gammel, hun kunne bli plukket opp og bli holdt da jeg kjøpte henne. Forrige eier sa at hun brukte ofte å være oppi hetter og klatre på eier. Da jeg tok med jenta hjem til meg (9 uker gammel), brukte jeg 2-3 dager på å venne henne først på meg, så på de to andre rottene jeg hadde. Tok alle med på ett nytt rom for introduksjon, og det gikk veldig greit. De sov i samme bur etter det første møte, og alle har vært venner. Men ny-rotta har blitt mindre og mindre tam og mer og mer redd.
Når jeg har alle rottene ute, setter meg på gulvet og har godbiter, klatrer alle på meg og vil ha godbit (mais, de elsker det!), men de vil ikke bli tatt på, holdt eller strøket på. Og mer og mer i det siste har ny-rotta blitt mindre og mindre sosial, gjemmer seg mer. Skvetter mye.
Jeg vil så gjerne at de ikke skal være redde og at jeg kan håndtere dem, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, eller om jeg kan gjøre så mye. Det er jo så trist at hun var tammere før. Hva gjør jeg feil? Jeg prøver å ikke tvinge dem til noe, eller skremme dem. Bruker å snakke med rolig stemme, også lager jeg en spesiell lyd når jeg har godbit og vil at de skal komme og få godbit. Tror ikke de har skjønt dette enda, men jobber med saken.
Ellers er de veldig søte og snille, og veldig nysgjerrig. Vil nesten alltid ut når jeg åpner luken til buret. De biter ikke, bare napper av og til på føtter. De har aldri bitt meg hardt, men søsteren min har blitt bitt én gang.
Nå har jeg skilt rottene, har den yngste for seg selv, på rommet mitt, skal prøve å venne henne på meg. Bare for noen dager. Vet ikke om dette er lurt. Jeg er helt ny på dette.
Har noen noe tips til meg? Setter STOR pris på om noen har lest alt og vet hva jeg kan gjøre. Vil så gjerne at de skal trives og ikke være redd for meg

TUSEN TAKK på forhånd :kisses: