Mail til Norges Zoohandlers Bransjeforening

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte

Mail til Norges Zoohandlers Bransjeforening

Post by § RatGirl § »

Nå har jeg sendt en mail i Norges Zoohandlers Bransjeforening og bedt dem forandre det de har skrevet om "hetterotter" på siden sin.

Hei

Jeg syntes det er skremmende at dere som arbeider for å bedre zoobransjen har feilinformasjon om dyr på sidene deres. Dagens zoobransje er ikke noe å være stolt av, etter det man ser i de forskjellige dyrebutikkene rundt omkring i landet.

Så derfor ber jeg dere vennligst om å rette på feilene dere har skrevet om "hetterotter", siden det er det jeg først og fremst har reagert på.

Dere skriver på nettsiden deres:

Hetterotter
Hetterotter er veldig kloke og tilpasningsdyktige dyr og har en bemerkelsesverdig høy sosial struktur. Derfor anbefales det å ha flere rotter sammen, spesielt når man tenker på dyrets beste.
Med en tam rotte kan man bekymringsløst spasere ute i det fri uten at dyret faller ned.
Disse dyrene har en egen evne til å klamre seg fast og bruker halen effektivt som hjelpemiddel, de kan faktisk klatre langs vegger ved hjelp av klør og skjellene på halen. De trives veldig godt i lommer, hetter, ermer og er svært så elskelige små vesener.
Hetterottene er meget sjarmerende og nysgjerrige skapninger, de bruker snuta si til å orientere seg i omgivelsene. Sansene er meget godt utviklet, spesielt hørsel, lukt og smak. Favorittstedet er nok under håret og bli ikke forbauset hvis du plutselig får et vått kyss.
De er også gode til å svømme, klatre og hoppe. Dyrene blir fort tamme og kan lære å lystre sin eier, når han kaller på dem og er lærenemme og villige på alle måter. Har en først hatt en hetterotte i familien, blir det gjerne flere!!
Hetterottene er mye plaget med midd og annet uttøy i pelsen, dette sees ved at dyret klør seg og får små sår i huden. Dette kan også gå utover immunforsvaret hvis det vedvarer. Ved en slik plage bør veterinær oppsøkes. Hetterotter kan også bades med en mild gnagershampo.

Voksen vekt : 300-500 gram
Kjønnsmoden : 50-60 dager
Drektighetsdager : 21-23 dager
Antall unger : 8-10 unger
Avvenning : 3 uker
Brunst etter fødsel : 24-48 timer
Levetid : 3 år
Kroppstemperatur : 37,5-38,5°

For det første, det heter ikke hetterotter, navnet kommer av en avtegning som kalles hooded. Dere kan enten kalle de for tamrotter eller bare rotter.

Jeg syntes dere skal få det ennå tydeligere frem at rotter ikke skal bo alene, det er nesten dyrplageri og la en rotte leve alene, da de er ekstreme sosiale flokkdyr som trenger en eller flere venner av samme artsfrend. Og at det ikke holder uansett hvor mye oppmerksomhet du gir rotta, så kan du aldri erstattet en annen rotte.

Og når dere skriver at man kan bekymringløst gå ut med rottene, så syntes jeg dere skal legge til at rotter er svært følsomme for trekk og kald luft. Så man skal ikke ta med rotta ut før det er så varmt at man kan gå ut i t-skjorte og at det ikke blåser kaldt.

Rotter er også mye plaget av kreft, (svulst) luftveisinfeksjon og Mycoplasma.

Dere må også ta med at rotter ikke skal ha spon/sagflis i buret. Det er noe av det dårligste man kan bruke som strøelse. Mange rotter kan bli allergiske ovenfor sagflis/spon. Det kan muligvis også medføre alvorlige luftveissykdommer. Grunnen er at sagflis støver alt for mye og inneholder det noen stoffer (Phenoler), som ikke er sundt for rottene. Phenoler svekker bl.a. rottens nyrer og lever.

Så syntes jeg at dere skal henvise til Norsk Tamrotte Forening sin avlsveiledning, og be om at den følges ved avl. Siden det er veldig mange som avler helt galt, blant annet noen dyrebutikker.

Rotten i tall

Levealder: ca. 2-3 år gjennomsnitt

Kjønnsmoden: fra ca. 5 ukers alderen

Drektig: 21-23 dage

Antall unger: 1 unge opp til 23 stk. (sjeldent). Men med 8 stk. som gjennomsnittet.

Avvenning: 5 uker gamle er rottene klare for å forlate moren, helst med en vekt på min 80gr

Kroppslengde: 19-28 cm.

Halelengde: 17-23 cm.

Vekt: hanner ca. 400-700 gram, hunner ca. 200-500 gram.

Kroppstemperatur: 37,5 - 38,5 grader celsius.

Tilslutt ønsker jeg at dere henviser til Mattilsynets rottebrosjyre, utarbeidet i samråd med Norsk Tamrotte Forening, som butikkene kan lese og gi ut gratis til nye rotteeiere og som informasjon om tamrotter.

Og så lurte jeg på om det noen gang vil komme en lov som stiller krav til butikkene, noen steder er det nesten dyremishandling sånn som noen dyr blir behandlet og hvordan de bor. Dessuten er det veldig ofte helt uerfarne som jobber i butikken som ikke vet noe om dyrene de selger og som gir ut masse feilinformasjon til kundene. Jeg syntes at det bør utarbeides en lov som stiller krav til betjeningen og butikken. Så langt er ikke dyrebutikkene generelt noe å være stolt av. Og jeg håper at dere kan forbedre det rykte dyrebutikkene har fått.

Hvis du ikke er den riktige personen og sende dette til så hadde det vært veldig snilt av deg hvis du sendte det videre til den personen som tar seg av sånt.

Med vennlig hilsen
Julianne Marie Schönen

Så er det bare å vente på svar, hvis de i det hele tatt svarer, men jeg fortsetter til jeg har fått et svar, så de har vel egentlig ikke så mye valg.. :P

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Nå begynner jeg å bli lei av NZB..
http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?ar ... &h=d&id=92
Sendt mail til dyrenett og bedt dem fjerne artikkelen. At det går ann... :?

Hehe, søker på hetterotter og skal si ifra til hver eneste side jeg kommer over som kaller detetterotte. Ja, det ordet irriterer meg... :wink:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Nå finner jeg flere hjemmesider til dyrebutikker som har kopier det de har skrevet på NZB, kanskje et stort skritt fremmover hvis NZB skriver om det de har på hjemmesiden sin? :D

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*lol*
RÅD OG VILLEDNING OM SMÅGNAGERE SOM KJÆLEDYR
:lol: :lol: :lol:
Det står det faktisk!

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

:lol: :lol: :lol: La ikke merke til det jeg :P

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Nå har jeg snart min egen lille private emne :P

http://home.online.no/~eurozoo/pres.av. ... earter.htm

Sendte selvfølgelig en mail! Så nå venter jeg på svar fra forskjellige sider :)

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

http://home.online.no/~eurozoo/pres.av. ... earter.htm
:D :D
Hun har forandret på den! :D Bedre enn den forrige versonen iallefall! Jippi!! :D

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Ennå en side som har forandret på det de har skrevet! :D

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Ingen svar..har lest om noen andre som prøvde å sende en klage å si de måtte forandre det de har på siden sin, men de fikk heller ikke svar. Så useriøst av NZB :evil: Flere som vil sende en mail til dem? Kanskje det hjelper? Tror det hjelper mye hvis NZB forandrer faktaen på siden sin!
Kom igjen å send en mail! :)

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Jeg sendte mail til daglig leder i Tropehagen Zoo for å få de til å fikse på det som sto skrevet om "hetterotter" der (det er nå endret til tamrotter) ang burstrø og avvenning av unger. Fikk en hyggelig mail tilbake hvor han takket for hjelpa og sa at siden om rottene nå lå mer synlig på tropehagen-siden :)
Så det hjelper å si fra, ingen tvil om det :D

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Åh så flott! :bravo: :thu: Ja, det hjelper! Så alle som kommer over butikker og sider som gjør/skriver feil, si ifra!

Nå fant jeg siden også! http://www.tropehagen-zoo.no/modules/TH ... &level=272 Supert! :D

Locked