Rottenavn

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

kattla

Rottenavn

Post by kattla »

Jeg syns det er litt spennende å høre litt om bakgrunnen til rottenavna,hva de er oppkallt etter og sånnt :) Da får en jo også vite litt mer om rotte eieren,noe som kansje kan hjelpe oss forum brukere og rottevenner til og bli litt mer kjent med hverandre :) Siden jeg er veldig glad i eventyr og fantasiverdener(spesiellt med drager,hekser og vampyrer:),har dyrene fått navn deretter:Falkor,etter lykkedragen i filmen "Neverending story" og Bombadill:fra "Ringenes herre" boka:)Sånn,da vet dere litt om meg :lol:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Diddi fikk navnet sitt etter en idé som poppet opp i hodet mitt når vi var på vei hjem med henne :P
Amidala, eller Queen Amidala som hun heter, het det da hun kom til meg fra oppdretteren og jeg syntes det var fint og passet henne så hun har beholdt det :D Det samme gjelder Adi Gallia og Mari Amithest også, til daglig Adi Gallia og Mari (fortiden "hun lille" eller pjuskedusken...:P ) Ikke så veldig spennende akkurat, mine to forrige rotter het Tequila og Chiquita :wink:

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

hmm...
Har selv bare satt navn på to av jentene..Pernille og Pink...
Navnene fikk de pga at de så ut som de skulle hete det :wink:
Liker menneskenavn og navn på P...hehe
Datteren min på 9 har satt navn på Cornelia etter person i witch bladet,Emma fordi den første rotta vi hadde het det og hun og julie var verdens beste venner..
Snuppa og Nicki er min samboers verk...Fikk snakket han bort fra å kalle rottene nuffe,Nusse og andre "søte" navn :roll: ...
Mvh
Elin:o)

kattla

Post by kattla »

mange fine navn :D egentlig er det samboeren min som har funnet navn til Bombadill(jeg har faktisk ikke fått lest boka ennå,har desverre ikke ro i ræva til å sitte stille så lenge... :oops: )

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

hmm vet ikke helt hva alle navnene til rottene mine betyr , men noen av de kan jeg .
:)
Nayad, oppkalt etter en stjærne med nesten samme navn, bare at den heter Naiad.

Monita
, det het hun da jeg fikk henne som omplasserings rotte . jeg synes navnet passer så bra at jeg ikke byttet navn på henne .

Keira, før het hun Java, men jeg skiftet navn fordi neste alle jeg kjenner begynte og kalle sie rotter for det samme. Så på en spillserie som heter Jak 1,2 og tre ( til PS2) er det ei kul jente som heter Keira, jeg liker det navnet så da ble Java omdøpt til Keira.

Apashe, oppkalt etter an apaloosa hest fra en bok serei som heter Phantom Stallion .

Dorris, oppkalt etter den første rotta jeg noensinne har hatt , som igjenn var oppkalt etter rotta på alene hjemme3 med samme navn .

Zhiller
, vet ikke helt , men på alvrisk betyr det Elrond som igjenn betyr fyrste om ikke jeg husker feil da . Jeg vet ikke helt ossen jeg kom på det , det bare datt inn i hodet mitt samme øyeblikk jeg så ham i dyrebutikken .

Trinity, det var det oppdretteren , Julia, som fant opp fra filemen The Matrix . Jeg kaller henne fortsatt for Trinity, men mamma kalle henne for Fiona .

Switch, det var det oppdretteren, Julia som fant på fra filmen Tha matix .Swich eller Swishi . det kommer ann på annledningen . Hvis ikke jeg vet feil så betyr Switch bytte ?!

Oracle, navnet taler for eg selv , det store oraklet med krutt i rumpa . Nok en gang , det var oppdretteren , Julia, som fant på navnet fra The Matix .

Trinity, Switch og Oracle er søstere og kommer fra "Matrix kullet" til Julia:)(ble mye reklame på deg nå, julia, hehe)

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Kult tema :D
Demeter, Frøya, Medea, Phedra, Charon, Hades og Luna er oppkalt etter skikkelser i gresk, romersk og norrøn mytologi (er veldig fascinert av mytologi...).
Ellers er Neo og Niobe oppkalt etter karakterer i The Matrix-filmene (mitt første kull var "Matrix-kullet" - de to er derfra) Medea og en som heter Petter er foreldre til det kullet.
Og Strophe, Rod og Tinker har navnene sine fra karakterer i Sarah Kanes diktning. Jeg er massiv Sarah Kane-fan, så det var viktig med et Kane-kull :wink: Foreldre er Phedra og Charon.

kattla

Post by kattla »

hehe,dette viste seg og være like intressant som jeg trodde :) koselig at så mange svarer,trodde egentlig ikke det, siden det er et rottenavn tema fra før her :) men så er jo dette og mer om grunnen til at rottene har fått navnet sitt og da :) er helt enig i at mytologi er spennende! :P

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hehe, føler meg kjeeeedelig, vi har ikke mange gjennomtenkte navn fra vår side her. Lyn, Rim, Sludd og Tommeliten har fått navn fra oppdretter Topolinis, Tommeliten er fra eventyrkullet og de andre tre fra værkullet. Lille My er oppkalt etter søsteren min (som ikke heter My, men som ligner My fra Mummidalen i temperament), Toffa og Søta fikk navnene fordi de var,eh...en tøff og en søt rotte. Spinus er oppkalt etter en av Rogers slektninger som faktisk hadde Spinus som mellomnavn/andre fornavn. Rotte Rottis, vår første rotte, het visstnok Gaia en tid før jeg ble kjent med henne og hennes fortreffelige eier, men hun ble bare hetende Rotta helt til "Jul i Skomakergata" dukket opp på TV. "Stol på tøffe Tøfflus" ble dermed til "stol på Rotte Rottis"... :wink:

En liten avstikker: Har vel nevnt det før, men søsteren min er fagforeningspamp og har et marvin ved navn Yngve (som i Hågensen) og en kanin som heter Gerd-Liv (som i Valla). :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Min første rotte, Skade, fikk navnet sitt fra den norrøne mytologien. Hentet fra historien om jotnedatteren (hvis jeg ikke husker helt feil) Skadí, som kom og skulle gifte seg. Hun ville i utgangspunktet ha Balder - den vakreste - men gikk med på å velge ut ektemannen utfra å kun se føttene hans. Tror det var Brage hun endte opp med. Men, hun trivdes ikke, så hun tok skiene fatt og dro opp i fjellene.

Mist fikk navnet sitt fordi hun var så nydelig og lysegrå og myk og deilig, pluss at jeg gikk rundt og nynnet på sangen Pippin synger i Return of the King -

Mist and shadow
Cloud and shade
All shall fade
All shall fade..

- så hennes navn kom fra Tolkien.

Shadow fikk også delvis navnet sitt fra samme sangen - men også fordi når jeg først fikk henne, var hun så nervøs og sky, at stort sett det eneste du så av henne, var skyggen hennes.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Så flinke dere er til å gi rottene gjennomtenkte navn!
Det eneste navnet som har hatt en bakenforliggende historie her er
Bjørnebækks St. Edvinius Pirilopp.
(ikke en av mine hjemmelagede altså! :) , en høyst levende en)
Han har navnet sitt fra en historie jeg skrev til ungene mine. Historien er om St Edvinius Pirilopps etterkommere fra Prioneraskogen. Vesenet med det lange navnet er forøvrig en elg.
Men jeg glemte jo Bjørnebækks Vivel. Hun har navnet sitt fra samme historie. I denne skogen har de hvert år en Piriloppfest, og hvert år overrekkes vivelgaven til noen som trenger spesiell styrke og kraft til å utføre en helt spesiell oppgave.
mvh Julie

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Sikke da et sjovt emne :D
Nu har jeg jo en del rotter, så jeg kan ligeså godt starte fra en ende af ;)

Rotter, som er navngivet fra opdrætteren:
Ananya, Batya, Desdemona, Fastina, Shanti, Tai, Anahata, Damodar, Edison, Eldorado, Ferrari, Gin-Seng, Morfeus og Sputnick.

Ulutiu var navngivet da jeg overtog ham efter et D&D tema, han bliver bare kaldt Ulle.
Troy er opkaldt efter filmen af samme navn, som jeg lige havde set da jeg fik ham.
Oscar er også navngivet fra sin tidligere ejer.
Mickey er min samboers lillesøsters rotte, så ham har hun navngivet.
Jazon er opkaldt efter en hest jeg engang kendte, fordi jeg syntes han lignede en Jazon :lol:
Boris er også navgivet fra sin tidligere ejer.
Czarina kommer af Czar, hun har fået navnet fordi det passede til hendes skønhed.
Dina fordi det har siddet fast i mit hoved længe at jeg skulle have en rotte der hed Dina :roll:
Georgia fordi jeg har en ide med at køre geografi-tema, også til mine kuld ;)
Jorun er opkaldt efter en person i min ynglingsbogserie, Jarastavens Vandring.
Musen er navngivet fra sin tidligere ejer.

Jeg og samboeren spiller en del rollespil, så derfor er en del af rotterne opkaldt efter Vampire, the Masquerade rollespillet:
Lucinde, Sascha, Zillah, Tara, Talley, Haqim og Calebros.

Mit A-kuld er navngivet efter trilogien om Ildbringeren, derfra har jeg Aiony og Calydor

Mit D-kuld er navngivet efter Cats musicalen, derfra har jeg Rumpleteazer og Magical Mr. Mistoffelees

Mit E-kuld er navngivet efter Aja Dobbo bøgerne, derfra har jeg Aja Dobbo og Ramona

Mit F-kuld er navngivet efter floder, derfra har jeg Mississippi, Irrawaddy, Garonne og Shannon.

Mit G-kuld er opkaldt efter hobitter, derfra har jeg Dinodas Brandybuck.

Loki - fra et ups-kuld jeg fik for et år siden, der fik temaet Nordisk Mytologi

Pyh, det var noget af en liste :lol:
Last edited by Annbritt on 17 May 2005, 23:47, edited 1 time in total.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Camilla Ø
Stjeler søppel

Post by Camilla Ø »

Jeg er, som Julia, også veldig fasinert av mytologi. Derfor har alle våre rotter oppigjennom tiden fått navn etter skikkelser i gresk mytologi - Sirene, Artemis, Ariadne, Lyce, Europa og Styx. A-kullet mitt er navn fra gresk mytologi som begynner på A og planen er at jeg skal fortsette nedover i alfabetet :D

De rottene vi har fått av oppdrettere har beholdt navnet de fikk når de ble født - Sne, Bastian, Zhantee og Stàllu. Sistemann i flokken Stàllu er oppkalt etter en skikkelse fra samisk mytologi, så han passer godt inn i flokken :wink:

Påss

Post by Påss »

Hiver meg på her jeg også. Jeg er veldig imponert over alle de fine navnene.
Første rotta mi het Jonas. Det passet liksom til ham. Så kom Tassen i hus. Han var så vanvittig liten da jeg kjøpte ham, at han så ut som en kenguru. Derav navnet. Så nå er det en liten tass på over 660 gram 8) Prikken (hooded) fikk navnet for linja er brutt og han har "prikker" spredt i det hvite. Topolinis Soldier of Love er blitt hetende Rolf til daglig, for han ser rett og slett ut som en Rolf. Han reagerer på navnet sitt også :P Så fikk jeg De`Sires Dexter Jetster. Jeg hadde flere navn å velge mellom, men valgte dette fordi det var så lett å forkorte til Dex. :wink:

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

tja... ikke så mange av rottene mine jeg har navngitt selv sånn egentlig..

Cornelius er fra et c-kull og fikk navn på c.

Eventhough (daglig Even) er fra et kull som ble oppkalt etter mamma Evita, så alle ungene het noe på Ev.

Feuer-Star (daglig Feuer) er fra et kull oppkalt etter sin far Fizban the Fabulous, så alle ungene het noe på F.

Mungojerrie (daglig Jerrie) er fra det tidligere omtalte kullet navngitt etter Cats musicalen.

Chevrolet (daglig Chevy) er fra et bilkull.

Ric Oliè (daglig Ric) er fra mitt 1.kull, oppkalt etter star wars ep.1. navnet Ric ble valgt for at det skulle være kort og enkelt.

Kit Fisto (daglig Kit) er fra mitt 2. kull, oppkalt etter star wars ep.2. navnet Kit ble også valgt for at det skulle være kort og enkelt. Kit er forøvrig en jedi, hvis noen lurte.

Adona er fra et a kull og fikk derfor navn på a.

Flavia mistenker jeg Annbritt for å ha navngitt etter et rollespill :wink:

Isvrouw (daglig Issy) er navngitt etter sin mor Ismelde, alle ungene fikk navn på Is.

Isaurs (daglig Isa) fikk også navn etter sin mor, Iszedat, alle ungen fikk navn på Is.

Gunilla er fra et g-kull og fikk derfor navn på g.

Xayide og hennes kullsøsken ble navngitt etter neverending story.

Madam Lefeber (daglig Lefeber) er fra et tulipankull, og hun fikk akkurat det navnet siden moren heter Madam Bovary (er faktisk Topolinis som har valgt det).

Xia hadde jeg tenkt å kalle Xelinxia eller Alinxia, men syntes det var så langt, så Topolinis foreslo bare Xia, og slik ble det.

Jira er fra mitt 1.kull og har også et navn fra star wars ep.1.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Henriette

Post by Henriette »

Alba Opkalt efter en by i Italien hvor vi var den sommer vi købte Alba, en rigtig god vin bliver der også lavet der.
Am main Kommer fra Am main, så opkaldt efter stedet.
Amalia Kommer fra vores royale kuld, blue og født d. 16/4
Amerone Opkaldt efter en rigtig god Italiensk vin, vinkuldet
Amuli Opkaldt efter Shanas Tamuli
Anansie Opkaldt efter Skunk Anansie, det har så noget med den manglene hårpragt at gøre.
Arie Opkaldt af avleren.
Armstrong Vi havde også en Louis, og med det sagt siger det vist sig selv hvem de er opkaldt efter.
Athor Opkaldt af avleren.
Avidan Opkaldt af avleren.
Baldrian my little gem, fra mit krydderi kuld, gem betyder ædelssten.
Bao Er fra mit Kina kuld
Candeloro Opkaldt af avleren.
Carisma Opkaldt af avleren
Chayim Opkaldt af avleren
Childlike Opkaldt af avleren, men et godt bud må nok være den uendelige historie.
Destie Det var destiny
Dot Pga. Prikkerne
Dragonnite Opkaldt fra avler, kunne nok godt have noget at gøre med at han er black self, og så er det en pokemon navn.
Dumbo Fra mit Disney kuld
Duveltje Opkaldt fra avler
Ever Dream Var en på tamrotter.dk forslog det, og syntes det lyder rigtig godt.
Evermind Opkaldt fra avler
Fabian Opkaldt fra avler
Fathi Opkaldt fra avler, dog valgte jeg selv navnet da det betyder det der overlever eller noget. Fathi var lidt lille da han var, ja lille.
Fearless er noget han er.
Fellathor Opkaldt fra avler
Feodora Fra mit royale kuld.
Final Opkaldt fra avler, men opkaldt efter en hest.
Fizban Fra mit Dragon lance kuld
Fnook Var meget lille da vi fik ham.
Foder Skulle være gået som foder.
Frayja Opkaldt fra avler
Ganesh Opkaldt fra avler.
Gimli LOTR.
Golgata Opkaldt fra avler.
Gummianka Opkaldt fra avler.
Hala Opkaldt fra avler.
Hercules Fra mit disney kuld.
Icicle Fra mit vinter kuld.
Illishar Opkaldt fra avler.
Isa Opkaldt, ja, faktisk efter Isa.
Isiah Opkaldt fra avler
Istiep Opkaldt fra avler
Jar Jar Grundet de store øre, figur fra star wars
Karan Fra mit Hindu mythologi
Kasandra
Kenny Opkaldt fra avler
Kenzo Opkaldt fra avler
Khaki Pga. farven.
Lakshmi Fra mit Hindu mythologi kuld
Lori Opkaldt efter fuglen.
Madam Opkaldt fra avler.
Mandy
Marina Opkaldt efter Marina
Maya Det lød sødt
Nala Fra mit Disney kuld
Otri Opkaldt fra avler.
Otto Opkaldt efter Otto
Otylia Opkaldt fra avler
P’Thella Opkaldt fra avler
Pearl merle Avler mente hun var et.
Peggy Opkaldt efter sin avler Peggy
Plick Opkaldt fra avler
Ray vind og vejr
Rudo
Salman Opkaldt efter Salman Rushdie.
Sam Opkaldt fra avler
Shavadai Fra serien Star Gate, nogen personer der hedder the Shavadai people.
Shooting Star Fra mit jule kuld
Siam Han er Siamese
Simarka Er den planet hvor the Shavadai people bor på.
Sky vind og vejr.
Sparky Opkaldt efter en Tulipan, fra mit tulipan kuld
Tabari Opkaldt fra avler
Tass Fra mit Dragon lance kuld
Tika Fra mit Dragon lance kuld
Topolino Betyder rotte på Italiensk
Trust Me En fra tamrotter.dk der fandt på det.
Upaya Er et instrument.
Weezing Opkaldt fra avler
Wyoming Opkaldt fra avler
Zachery Opkaldt fra avler

Locked