Nå som vi har hatt de snart en mnd så kan jeg ikke begripe at det stemte. Jeg har brukt mye tid på å sitte med rottene på kveldstid med buret åpent, og de har etterhvert ønsket å utforske større og større territorier her i huset. Men når det gjelder meg og resten av familien så vil de ikke ha noe som helst med oss å gjøre. De kan ikke klappes eller løftes. De er umulig å få inn i buret igjen hvis vi har latt de løpe løs i stua.
Barna tør ikke lenger å sitte ved buret, fordi de har blitt bitt (til blods). Jeg tror egentlig den bitingen handler om at de ikke er vant til menneskehender og kanskje trodde det var noe mat, men det er jo en veldig fortvilt situasjon når ingen i familien tør å ha noe med rottene å gjøre.
Det er kun meg som sitter ved buret hver kveld, men ser ingen progresjon. Blir litt fortvilet over dette, fordi jeg kjøpte rotter nettopp fordi vi hadde det i barndommen (flere stk) og de var alle veldig tamme og sosiale overfor mennesker. Vi hadde bådde gutter og jenter, og noen av de ble kjøpt fra dyrebutikk som voksne, men det var aldri vanskelig å få de tamme eller å løfte de. Må nok ha vært heldig.. Var nok derfor naiv og trodde "alle rotter" var lette å temme, i tillegg til at jeg på forespeilet at rottene skulle være tamme fra før av.
Rottene er nysgjerrige og friske, men jeg er litt stuck og rådvill nå ang hva jeg skal gjøre videre. Jeg vil ikke ha rotter som bare skal stå i buret, men det er vanskelig å slippe de ut når vi ikke får tak i dem igjen. Jeg ville gjerne prøve gensertrikset, men syns det er veldig vanskelig når rottene får panikk hvis jeg prøver å løfte de, og nå har blitt litt redd de skal bite. Må innrømme at jeg har vurdert å gi de bort til en litt mer erfaren rotteeier enn meg, som er vant med å temme rotter. på grunn av leiligheten jeg bor i så er jeg nødt til å slippe rottene ut i store rom, slik som gang med åpning til stua osv, og nå begynner det å bli veldig vanskelig fordi de er tøffere og tøffere i å utforske rommet, forsvinner bak sofaen og jeg får aldri tak i de

Vil unngå dette, fordi tenker de blir enda reddere mennesker av den prossessen der jeg må trekke frem sofaen og husje de i retning buret sitt..
Hva gjør jeg?